Vliegtuigje landt op pad in boerenland

[u]

Member
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7476101/__Vliegtuigje_landt_op_pad_in_Nagele__.html

wo 25 aug 2010, 20:45

Vliegtuigje landt op pad in boerenland

NAGELE - Een vliegtuigje van het luchtvaartthemapark Aviodrome in Lelystad heeft woensdagmiddag een voorzorgslanding gemaakt op een betonnen kavelpad in Nagele in de Noordoostpolder. Dat meldde de politie.


„De piloot heeft de Cessna 172 keurig aan de grond weten brengen op een smal pad op het boerenland”, aldus een woordvoerder. Naast de piloot waren nog twee mensen aan boord. Niemand raakte gewond.

Het toestel van Aviodrome Luchtvaartfotografie was onderweg van Terschelling naar Lelystad. Ter hoogte van de Noordoostpolder zag de piloot dat de temperatuurmeter opliep en dat er problemen waren met de oliedruk. Uit voorzorg besloot hij het toestel aan de grond te brengen.
 
Het gaat om deze rakker:

242205.jpg
 
Het toestel van Aviodrome Luchtvaartfotografie was onderweg van Terschelling naar Lelystad.

Heb ik iets gemist? Ik wist niet dat er een strip op Terschelling lag? Of is het weer ouderwets Televaag gehalte? Wel onwijs nette landing! No room for error!
 
Hoe gaat het in zo'n gevallen eigenlijk verder ? Wordt het vliegtuig ter plaatse hersteld en mag de piloot opstijgen vanop dat veldweggetje, of gaat men het per vrachtwagen (hoe geraakt die daar ?) vervoeren naar een luchthaven ?
 
Voor zover ik weet moet er een uitvliegvergunning verkregen worden, waarna een "speciale" piloot (iemand van het IVW?) het vliegtuig wegvliegt.

Uiteraard alleen als de omgeving dit toelaat. Gezien het foto/filmpje op de link van mbkoks lijkt het me waarschijnlijk dat de kist er uit gevlogen kan worden.
 
Voor zover ik weet moet er een uitvliegvergunning verkregen worden, waarna een "speciale" piloot (iemand van het IVW?) het vliegtuig wegvliegt.

Uiteraard alleen als de omgeving dit toelaat. Gezien het foto/filmpje op de link van mbkoks lijkt het me waarschijnlijk dat de kist er uit gevlogen kan worden.

Ik heb me ooit laten vertellen (op de vliegschool) dat dat iemand met minimaal CPL zou moeten zijn.
 
Klopt CPL is voldoende, het was toen ook het geval met die tomahawk die zonder peut kwam te zitten op base op EHLE.
 
Nou en of! Ik zie op de foto's van omroep Flevoland dat er een slootje dicht langs het pad loopt, dus er was maar weinig nodig geweest of het kistje lag in puin . . .
 
Terug
Bovenaan