denjiuu
Rookie
Modulair zie ik persoonlijk echt als laatste mogelijkheid als de opties voor een degelijke ATPL/MPL opleiding met hele sterke banden met airlines niet gelukt zijn. En als die niet gelukt zijn, vraag je je dan ook echt af waarom dat niet gelukt is en of een vlieg carrière wel wat voor je is. Want na het modulair behalen van je papieren is je kans op een baan bij een beetje airline heel erg klein, zelfs als je de kans krijgt ergens is de kans dat je er doorheen komt ook niet per se heel groot (want het lukte al niet bij de degelijke vliegscholen) en als er iets lukt zal het waarschijnlijk bij een werkgever zijn waar je niet alleen zelf je rating mag betalen maar je waarschijnlijk voor de rest ook echt niet wil blijven. Er zijn uitzonderingen, ze zitten hier op het forum, maar het is niet de regel. Over het algemeen neem je gewoon echt veel risico. Het modulair behalen naast een baan zou dan ook eigenlijk meer een soort hobby zijn waarbij de kosten geen echt issue zijn, naast je normale carrière, waarbij het verkrijgen van een baan bij een redelijke airline niet een doel op zich moet zijn maar wellicht een leuke bonus ooit.
Mijn focus zou in deze fase dus niet modulair zijn en ik zou ook absoluut geen geld gaan uitgeven aan een PPL zolang je nog een baan als airline vlieger ambieert omdat je dat gewoon geld gewoon weg gooit. Behalve als je geld teveel hebt en het ook echt een leuk hobby lijkt die je veilig en goed kan bijhouden. Of als je de eerder genoemde beste opties op een baan echt verspeeld hebt.
Modulair heeft zowel voordelen als nadelen en daarom probeer ik zo veel mogelijk te onderzoeken en vragen.
Ik heb laatst nog gesproken met iemand die zijn opleiding bij Air France cadet progamma heeft gedaan en nu piloot is op de A220. Hij raadde ook af om het Modulair te doen vanwege dat er veel meer voordelen zijn met het deelnemen aan een airline cadet progamma. De persoon zei dat de selecties wel streng zijn maar als je er goed voorbereid bent en de juiste motivatie hebt dat je er dan wel komt.
Het AF cadet progamma is ook best wel goede optie vanwege dat het fully funded is en dat je gegarandeerd een baan krijgt bij Transavia of Air France. Nadeel is wel dat je bent vastgebonden aan een airline en dat het wat sneller en stressvoller is dan Modulair.