Vliegopleiding Advies

denjiuu

Rookie
Hallo allemaal,

Ik ben in mijn laatste jaar MBO 4 Opleiding Aviation en ik ben bezig met het onderzoeken van vliegopleidingen en ik heb advies nodig.

Ik heb 2 vliegopleidingen grondig onderzocht en dit zijn een paar punten:

○ KLM Flight Academy
- Opleiding in Nederland
- KLM preferred supplier
- 2 jarige Opleiding
- Een goed financieel plan
- Sterke Reputatie
- Je hebt een HBO/WO HAVO VWO diploma nodig

Wat wel mogelijk is voor mij is de Hanzehogeschool Airline Pilot Mangement Route te nemen. Maar aanvullende Wiskunde en Natuurkunde is nodig
Nadeel is wel dat de slaging van de selectie percentage redelijk laag is.
En indien je de selectieprocedure niet haalt kan je nog steeds wel je de opleiding afmaken maar zonder de KLM vliegopleiding.

○ European Flight Academy
- Vliegopleiding in Zwitserland
- De vliegschool van de Lufthansa Group
- De duur van de opleiding is 2 jaar
- Deel van het Praktijk gedeelte in de VS
- Baangarantie sterk in de LH Group
- German is een must
- Toelaatbaar met een Vocational Baccalaureate dat equivalent is met MBO 4
Er is ook een preliminary contract with SWISS Airlines waar je een tijdelijke van dienst contract met hun krijgt. Met dat contract kan je ook de kosten van de opleiding pas betalen waneer je in dienst bent bij SWISS sinds de kosten van de opleding niet bepaald goedkoop zijn 140.000 CH
( ongeveer € 136.000) je krijgt ook 36.000 CH aan subsidies van de Zwitserse overheid.

EFA biedt ook aan dat je samen met je vliegopleiding ook een Bachelor degree kan halen bij de ZHAW, Bachelor's Degree in Aviation

Na al deze informatie wat is de beste route die ik kan nemen
KLM Flight Academy of European Flight Academy of andere vliegopleidingen/routes

Alle soorten adviezen zijn welkom

Na al deze informatie wat is de beste route die ik kan nemen
KLM Flight Academy of European Flight Academy of andere vliegopleidingen/routes
Dit ziet er op papier rotter uit dan ik het bedoel maar het is geen kwestie van wat “je kan nemen”.
Het is maar waar je door de assesment komt.
Dat is soms een kwestie van voorbereiding, geluk en/of een slechte dag hebben.
De KLM FA kan het zich veroorloven om maar 5% van de kandidaten aan te nemen. Betekent overigens niet dat je het niet kan of dat je nooit piloot kan worden. Velen die zijn afgewezen worden wel piloot…alleen niet bij KLM
Er staat een heleboel goede informatie in dit draadje :

Hallo European American bedankt voor jouw reactie,

Dankjewel voor het sturen van deze topic ik lees er even door 👍

Aarzel vooral niet om veel vragen te stellen.
Het luchtvaart wereldje kan erg verwarrend en ondoorzichtig zijn de eerste paar jaar.
De Luchtvaart wereld is beetje verwarrend inderdaad 😅

Ik heb de fourm gelezen en ik heb meegekregen dat het ook belangrijk is om naar de luchtvaartmaatschappijen te kijken wat hun eisen zijn

Bij SAS kan je al aanmelden als je geen type rating hebt en onder 1500 vlieguren de type rating die je krijgt is dan fully funded
Qua studie las ik niet echt iets wat je vooropleidingseisen moest zijn
Klm je vooropleidingseisen zijn MBO 4 HAVO VWO of HBO
Bij SWISS kan je met mbo 4 opleiding al aanmelden (richting techniek) maar je moet wel Duits B2 Level kunnen. En je kan zonder type rating al aanmelden voor Ready Entry

Maar veel Airlines hebben een preferred supplier waar ze het liefst mensen van willen hebben.

Ga eerst maar eens heel veel lezen, hier én op andere plekken op internet, want ik ben bang dat -ook jij- erg hard van stapel loopt.

Zeker gaan zweefvliegen, maar als het goed is doe je dat al.

Ga eerst maar eens heel veel lezen, hier én op andere plekken op internet, want ik ben bang dat -ook jij- erg hard van stapel loopt.

Zeker gaan zweefvliegen, maar als het goed is doe je dat al.
Hoi QNH1012
Bedankt voor je reactie,

Ik heb veel al gelezen maar inderdaad nog niet genoeg.

Ik doe nog niet aan zweefvliegen maar ik ben van plan om langs de zweefvlieg club in teuge tegaan voor een introductievlucht.

Ook las ik dat je bij SAS een conversie moet doen naar Scandinavische EASA daarna kan je na de type rating op de E195. Maar ik ga het nog meer grondig onderzoeken.

Ik ga zeker nog meer lezen in deze forum ik ben al veel informatie tegengekomen dat best wel belangrijk is

Zoals QNH bedoelde, is het misschien wat vroeg om je te verdiepen in conversies en typeratings.
Probeer voor jezelf een doel te stellen en durf te dromen. Ga dan het avontuur aan, maar bekijk het echt stapje voor stapje. Anders zie je door de bomen het bos niet meer, of ga je je juist blind staren waardoor je de mooiste kansen aan je voorbij laat glippen. Veel succes :)

Dankjewel voor je motiverende reactie Bart,

Je hebt in hele mooie worden uitgelegd
En dat waardeer ik echt.

Ik ga binnenkort langs de Hanzehogeschool voor een opendag voor de Airline Pilot Mangement om meer informatie op te doen.

Bedoel het inderdaad absoluut niet demotiverend. Geloof me, dat enthousiasme ga je nodig hebben, dus dat is alleen maar goed.
Wat ik in -te weinig woorden- bedoelde was dat je niet "achter de volgende heuvel kan kijken".
Mijn opleiding duurde 2,5 jaar en de hele vlieg-wereld zag er totaal anders uit ná die tijd, dan toen ik eraan begon.
Ik zou privejets gaan vliegen, had al contact met wat maatschappijen, was al langs geweest, en toen deed ik de opleiding.
Ik eindigde een paar landen verderop, op andere types, met ander salaris en ga zo maar door.

Gewoon lekker gaan vliegen, daar gaat het om, niet om A321, B737 of C172, geloof me.

Bedoel het inderdaad absoluut niet demotiverend. Geloof me, dat enthousiasme ga je nodig hebben, dus dat is alleen maar goed.
Wat ik in -te weinig woorden- bedoelde was dat je niet "achter de volgende heuvel kan kijken".
Mijn opleiding duurde 2,5 jaar en de hele vlieg-wereld zag er totaal anders uit ná die tijd, dan toen ik eraan begon.
Ik zou privejets gaan vliegen, had al contact met wat maatschappijen, was al langs geweest, en toen deed ik de opleiding.
Ik eindigde een paar landen verderop, op andere types, met ander salaris en ga zo maar door.

Gewoon lekker gaan vliegen, daar gaat het om, niet om A321, B737 of C172, geloof me.
Hallo QNH bedankt voor je reactie ik waardeer het;

Elke reactie hoeft niet motiverende te zijn en dat is oké ik leer ervan.

En je hebt inderdaad gelijk ik weet niet hoe de Aviation wereld eruit ziet over 2-5 jaar en daarom is niet alles gegarandeerd
Ik ben blij dat je als nog goed beland bent in de Aviation wereld
En ja ik moet toegeven dat ik wel iets te ver heb gekeken 😅

@denjiuu

Verder kijken is echt niet verkeerd.
Ik heb het hier meerdere keren op het forum gezegd, achteruit werken kan heel verhelderend zijn.
Begin bij je eind doel en werk terug naar waar je nu bent.
Beginnen met een hele korte stap:
KLM - betekent opleiding bij KLM FA - betekent ik moet aan hun eisen voldoen, betekent Wiskunde & Natuurkunde - betekent dat ik nu het volgende moet gaan doen.

In het heel kort en ik sla echt veel stappen over om het even duidelijk te houden

Is je doel

• Werken in NL? Opleiding in NL
  • Werken in EU? Opleiding in EU
  • Werken buiten EU? Opleiding in VS of Canada.
Ben je in NL al voor de KLM FA afgewezen dan worden je kansen bij anderen al kleiner.
NL is wat dat betreft veel te klein.
De markt in de EU is vrij verzuild, wil je bij RyanAir dan moet je een opleiding hier doen, wil je bij WizzAir moet je een opleiden daar doen etc etc etc.
Dan moet je de beslissing maken of je de opleiding buiten de EU wil doen met daarna EASA conversie als dat nodig is.

Dit is allemaal heel in het kort, dit zijn normaal gesproken in persoon gesprekken van vele uren.

@denjiuu

Verder kijken is echt niet verkeerd.
Ik heb het hier meerdere keren op het forum gezegd, achteruit werken kan heel verhelderend zijn.
Begin bij je eind doel en werk terug naar waar je nu bent.
Beginnen met een hele korte stap:
KLM - betekent opleiding bij KLM FA - betekent ik moet aan hun eisen voldoen, betekent Wiskunde & Natuurkunde - betekent dat ik nu het volgende moet gaan doen.

In het heel kort en ik sla echt veel stappen over om het even duidelijk te houden

Is je doel

• Werken in NL? Opleiding in NL
  • Werken in EU? Opleiding in EU
  • Werken buiten EU? Opleiding in VS of Canada.
Ben je in NL al voor de KLM FA afgewezen dan worden je kansen bij anderen al kleiner.
NL is wat dat betreft veel te klein.
De markt in de EU is vrij verzuild, wil je bij RyanAir dan moet je een opleiding hier doen, wil je bij WizzAir moet je een opleiden daar doen etc etc etc.
Dan moet je de beslissing maken of je de opleiding buiten de EU wil doen met daarna EASA conversie als dat nodig is.

Dit is allemaal heel in het kort, dit zijn normaal gesproken in persoon gesprekken van vele uren.
Dank je wel voor je uitgebreide reactie Europe American

Inderdaad als ik de KLM FA niet haal dan is het vrijwel moeilijk om in de luchtvaart industrië van Nederland tekomen

Ik heb ondertussen ook gekeken naar deel certificaten die ik moet behalen:
○ Wiskunde HAVO
○ Natuurkunde HAVO
Dus dat moet ik dus eerst halen

Een van mijn dromen is piloot te worden bij United of Delta in Amerika maar dat gaat moeilijk zonder green card

Ik heb nog een vraag is het aanbevolen om een HBO Opleiding in de techniek?
Of maakt dat in de luchtvaart industrië niet echt uit?

Laatst bewerkt:
Daarom is het beter dat ik realistisch denk wat er mogelijk is
Maar mijn ultieme droom is vliegen als een piloot
En dat is helemaal goed! Ik weet niet wat je leeftijd is, maar ik zou lekker beginnen als zweefvlieger, dan heb je 30% al in de pocket!

Hoi Denjiuu,

Goed dat je eerst informatie zoekt en vragen stelt zoals op dit forum.
De twee opleidingen waar jij het over hebt zijn hele mooie opleidingen waarbij vooral de klm fa vanwege de enorme baankans en compensatie wanneer je geen baan krijgt binnen vijf jaar één van de aantrekkelijkste vliegopleidingen is. De EFA heeft een Duitse en een Zwitserse route, de Zwitserse is inclusief baan, de veiligere optie.
Maar zoals hierboven vermeld zijn de selecties streng, de KLM FA geeft zelf aan dat een slagingspercentage van rond de 10% reëel is.
Laat je daardoor niet demotiveren, er zijn zoveel meer vliegopleidingen, sommigen inclusief een conditional joboffer zoals de KLM of Transavia. Wekelijks vlieg ik met fo's uit verschillende landen, er zijn zoveel meerdere routes naar de cockpit!

Terug
Bovenaan