Vliegologie

psycho student

New member
Dag allen,

Als een vreemde eend in bijt voel ik me verplicht om even wat tekst en uitleg te geven. Ik studeer psychologie aan de Uni van Leiden en ik wilde mijn afstudeerscriptie over piloten schrijven. De insteek, die ik hanteer heeft te maken met welke selectiemethoden voor een vliegopleiding worden gehanteerd, hoe succesvol dat is en waar valkuilen liggen. Helaas heb ik gemerkt dat hierover vrij weinig (wetenschappelijke) vakliteratuur over te vinden is. Dus ik dacht, laat ik me maar even hier aanmelden en het voorleggen aan mensen die het aan de levende lijve hebben ondervonden.

Mijn vraag is dan ook: is iemand van jullie bekend met onderzoeksrapporten of naslagwerken die gerelateerd zijn aan selectieprocedures voor vliegopleidingen, competentieprfoielen van piloten of stukken die aan deze onderwerpen gerelateerd zijn. Momenteel is het voor mij vooral een schot in het donker, hopelijk kunnen jullie je licht hierop laten schijnen.

Alvast bedankt
 
Hallo psycho student,

Welkom op het forum. Interessant onderzoek. Misschien dat ik je wel kan helpen aan wat materiaal. Stuur me even een pm, of email.

Groet koning
 
Probeer anders contact op te nemen met de psychologen van defensie die werken op het gebied van vliegerselectie. Misschien dat zij je wegwijs kunnen maken in de luchtvaartpsychologie.
 
Hallo psycho student,

Heb je deze master-thesis al gezien? Misschien heb je er wat aan. Er staat in ieder geval een uitgebreide literatuurlijst. Je kunt de auteur ook mailen, e-mail adres staat op dezelfde pagina. Hij kan je wellicht tips geven.

Geen wetenschappelijke literatuur, maar wel handig om je op weg te helpen is het boek "De lucht in, maar waarom met u" (ook verschenen als "Waarom zouden wij met u de lucht in gaan"). Ik zou in ieder geval proberen een afspraak te maken met de mensen van Schellinger Trainingen.
En er zijn diverse andere instituten die in opdracht van vliegopleidingen de selectie doen. Sommige scholen hebben eigen selectiemethoden ontwikkeld of gekocht. Ik zou zeker proberen met die bedrijven en opleidingen in contact te komen.

Een Amerikaanse bron is http://www.faa.gov/education_research/

Als stukje humor kun je het "profiel van een piloot" van Havinga gebruiken, vast een leuke inleiding voor je scriptie. Het is ergens op het board te vinden en anders post ik (of iemand anders) 'm nog wel een keer.

Als ik nog op ideeën kom post ik het hier wel. Succes in ieder geval met je onderzoek! (enne... ik hoop dat je scriptie straks op Airwork mag komen te staan...).
 
Profiel van een piloot volgens psycholoog Dr. Havinga
“In het algemeen zijn capabele vliegers atletisch gebouwd; zij zijn extrovert en reageren primair, in de regel is hun instelling optimistisch en opgewekt, voorzien van een flinke scheut humor. Vaak is er een merkbaar onvolledig gebruik van aanwezige intelligentie.
Op school zijn zij niet erg ambitieus en ze slagen voor hun eindexamen dankzij hun natuurlijke aanleg voor exacte vakken. Ze tonen opmerkelijk weinig leiderschap, meer door hun individualistische houding dan uit gebrek aan levenslust.Hun zelfvertrouwen IS vrijwel altijd boven het gemiddelde met een zweem van ijdelheid.
Opmerkelijk vaak zijn zij de oudste uit het gezin. In veel gevallen is hun gevoel voor mannelijkheid niet overdreven sterk ontwikkeld, wat compensatie vindt in nogal stoer sportief gedrag. Een orale fixatie is aantoonbaar, een gladde conversatie en veel roken en drinken lijken haast een “must”.
Een diepgewortelde passiviteit maakt hen vaak een soort opgewekte levensgenieters; zij bereiken meer in de levenskunst dan in de wetenschap, en hun houding is eerder praktisch dan filosofisch. Zij zijn vaak niet geheel volwassen, zonder kinderlijk te zijn, meer speels dan naïef, en hebben meer plezier in het bezig zijn dan in het opbouwen van een ver verwijderd ideaal. Het vliegerschap moet bijna als een hobby worden ervaren en in zóverre heilig zijn dat de wens om daarin succesvol te zijn een bescherming biedt tegen persoonlijke problemen doordat de prioriteit ervan hoger ligt.
Als gevolg van hun structuur zijn persoonlijke problemen in ruime mate te verwachten, vooral wanneer de compensatie plaats maakt voor overcompensatie in de vorm van overmatig drinken of vrouwenjagen”.
 
oh boy..... gelukkig jagen de meeste vrouwen op mij ipv andersom.

Alle gekheid op een stokje, het is bijna bizar hoe precies het profiel van de heer havinga klopt.

Wat niet in het stukje staat, maar wel bij 95% van "ons" het geval is, is dat we vaak emotioneel onszelf proberen af te sluiten van ons eigen leed, en leed van vrienden/familie.

Is allemaal leuk en aardig dat we het wegstoppen, maar het gevaar/nadeel daarvan is, is dat alles wat je wegstopt er vroeg of laat uitkomt. En dat uit zich in een "zwaardere" vorm aangezien je meer weggestopt hebt over de jaren.

Gotta go make some big bucks. Later.
FD
 
Laatst bewerkt:
Niet helemaal mee eens, FD. Ik heb een prachtig citaat (niets met piloten te maken overigens) van een bekende psychologe, dat geheel naar mijn hart is:

"Rita Kohnstamm is niet gecharmeerd van gepsychologiseerd. 'Een ramp is het. Je moet niet teveel over jezelf nadenken! Dat alles aan de oppervlakte moet komen - dat is een verschrikkelijk misverstand. Een beetje verdringen, een beetje vergeten, daar is de menselijke geest op gebouwd.' "
 
Jup. een beetje ja..

maar, een beetje + een beetje + een beetje = een beetje teveel..... See my point?

En ook dit stond ergens in een psychologisch profiel over piloten.
 
Ik heb dat profiel ook nog op mijn pc staan. Maar dat is maar 1 pagina lang ofzo en ik zou zweren dat ik ooit eens op internet een volledig rapport van een pagina of 7 heb gelezen. Als ik die terugvind post ik de link wel online.

* Update 13-06-06 20:45:

Ik denk dat je wel een hoop interessante informatie kan vinden op de site van Hufag wat staat voor Human Factors Advisory Group. Onderstaande link is van een nieuwsbrief over selectie en werving van vliegers.

http://www.hufag.nl/nieuwsbrieven/pdf/huf07.pdf

Mocht ik nog dat stuk van Havinga vinden zal ik het je niet onthouden.
 
Laatst bewerkt:
Vindt die beschrijving hierboven nog steeds eng; Van die hele beschrijving klopt alleen het roken en drinkgedrag niet, en atletisch gebouwd. (ben wel bovengemiddeld groot en sterk :p: )
 
Das meer dan ik had durven hopen.

Diana, bedankt voor de thesis, via de literatuurlijst kwam ik wat interessante artikels tegen. Er is zelfs een wetenschappelijke journal (International Journal of Aviation Psychology) die me wel op zag helepen.

Digits, leuke en typerende beschrijving.

Cessna Citation, ook bedankt voor jouw link, was interessant om te lezen. Ik ben benieuwd naar dat NOTECH verhaal in dat verhaal. Zegt het je iets? (Stond ook in Diana's artikel trouwens iets over) ik kan er verder weinig over vinden nog.

Capt. Kebab, interessant elink, helaas zijn boeken relatief dure en rijdrovende studiemateriaal. Maar je weet nooit wanneer het van pas kan komen.

Meerval de Iaponline site was bekend, maar toch bedankt.

Bedankt voor alle hulp jongens, ik hang nog wel een tijdje rond hier, dus als jullie op nog maar ideeen komen, dan hoor ik het graag!!!!!
 
The JAA requirement to train and assess non-technical skills, think about the required MCC- and CRM courses, can also be incorporated into the APQ course. A consortium of European research institutes61 has developed a feasible and efficient methodology to train and assess non-technical skills to be used under JAR-FCL or JAR-OPS rules. The NOTECH system62 has 4 main categories divided into a number of elements:
• Cooperation
o Team building
o Consideration of others
o Support of others
o Conflict solving
• Leadership and managerial skills
o Use of authority and assertiveness
o Providing and maintaining standards
o Planning and coordination
o Workload management
• Situation awareness
o Awareness of aircraft systems
o Awareness of external environment
o Awareness of time
• Decision making
o Problem definition and diagnosis
o Option generation
o Risk assessment and option selection
o Outcome review
61 DLR (Germany), IMASSA (France), NLR (Netherlands) and University of Aberdeen( United Kingdom).
62 Flin, R. Goeters, K. Hörman, H. and Martin, L. A Generic Structure of Non-Technical Skills for Training and Assessment, September 1998.

Bron: http://airwork.nl/kennisbank/Flight_Training_and_Pilot_Employment.pdf


In dit bestand staat ook een bron. Ik heb dit even op google ingetikt. Zoek op Generic Structure of Non-Technical Skills for Training and Assessment en leef je uit.
 
Ergens hier op het board stond ook een lijst met persoonlijkheids kenmerken, en volgens de schrijver moest je overal B antwoorden. Het waren van die dingen waarbij je moet kiezen tussen A en B over wat je leuker vind om te doen, bijv,
a ik hou van tuinieren
b ik zie graag geweld op TV

Ik kan alleen het juiste subject niet meer vinden. Iemand die het weet?
 
psycho student zei:
Digits, mag ik je vragen waar je die beschrijving vandaan hebt gehaald? Is het een boek of een artikel of...?

ik had dat van een site gehaald. was nu bezig met het zoeken welke juist, lijkt die precies offline te zijn. het was de eerste hit bij google voor "Havinga profiel piloot".

strange.
 
stukje over jachtvliegers uit het archief van het luchtmacht forum hier op airwork:

In a personal interview, a former F-14 instructor/pilot told me "the single (absolute) requirement for a fighter pilot is the ability to multitask." Good pilots can evaluate about five "signals" at once (radio, target, wingmen, etc.), maybe only four for other competent pilots. The really great ones might handle seven.

The next requirement is the ability to prioritize these tasks. Then comes the requirement not to fixate on only one or two. If the airman puts number four and five as top priority or fixates on one task, he or she may be in for a world of hurt. A constant, rapid scan of instruments and cockpit is assumed. Good fighter pilots must learn to think three-dimensionally-have an awareness of what is going on above, below, and to the side-and how to maneuver exactly to get to or away from other aircraft."

I hit the "mother lode" of inside information from our conversation. He told me that only 36 out of 77 in his group completed training, and that after about a year together they were so alike that their conversations were dull-they all thought alike about most things (from Trip Fetter, now transitioning from a 767 to an MD-11 for UPS in Louisville. Thanks!).

I imagine three-dimensional thinking is much like the uncanny court awareness of the former NBA star Larry Byrd, who knew exactly where the other nine other players were and what they were doing.

But, pilots do not all have the same personalities. A former Air Force pilot told me of a quiet, reserved, studious squadron member who loved classical music. He was called "the Professor." However, in combat he was more like a cobra, deadly, with intense concentration.

How does one translate some of these qualities to the pilots in general aviation? The task is somewhat easier with the airline group because many of them are ex-military. Military pilots and airlines pilots are more alike than not.

As an analogy, probably general aviation pilots are more like sports car drivers, and fighter pilots are more like the Indy/Le Mans drivers.

Since there is no pilot personality profile per se, what are some of the (in general) characteristics of the "seriously committed" civil aviation pilots?

GENERAL PILOT CHARACTERISTICS

Conservative
Adventurous
More extroverted than introverted
Skillful
Competent
Like order
Methodical
Like numbers (thousands in memory)
Systematic
Practical
Prone to mastery of complex tasks
Self-confident but easygoing
Heterosexual
Little need for "psychological insight" (no"getting in touch with feelings")
Self-sufficient (no "self-help" books)
Inflexible at times (difficult for spouse and kids)
Low tolerance for imperfections (see above)
Energetic
Prefer short-term goals rather than long-term
Need for high achievement
Not "bookish" but read a lot (Do all pilots read Tom Clancy?)
Engineers more than liberal arts majors
Socially reserved, but pleasant
Tend to deny distress and conflicts
Good female pilots have the same skills as good male pilots. Male and female pilots are much more alike than men and women in the general population.
 
Terug
Bovenaan