Vliegologie

psycho student

New member
Dag allen,

Als een vreemde eend in bijt voel ik me verplicht om even wat tekst en uitleg te geven. Ik studeer psychologie aan de Uni van Leiden en ik wilde mijn afstudeerscriptie over piloten schrijven. De insteek, die ik hanteer heeft te maken met welke selectiemethoden voor een vliegopleiding worden gehanteerd, hoe succesvol dat is en waar valkuilen liggen. Helaas heb ik gemerkt dat hierover vrij weinig (wetenschappelijke) vakliteratuur over te vinden is. Dus ik dacht, laat ik me maar even hier aanmelden en het voorleggen aan mensen die het aan de levende lijve hebben ondervonden.

Mijn vraag is dan ook: is iemand van jullie bekend met onderzoeksrapporten of naslagwerken die gerelateerd zijn aan selectieprocedures voor vliegopleidingen, competentieprfoielen van piloten of stukken die aan deze onderwerpen gerelateerd zijn. Momenteel is het voor mij vooral een schot in het donker, hopelijk kunnen jullie je licht hierop laten schijnen.

Alvast bedankt
 
Hallo psycho student,

Welkom op het forum. Interessant onderzoek. Misschien dat ik je wel kan helpen aan wat materiaal. Stuur me even een pm, of email.

Groet koning
 
Probeer anders contact op te nemen met de psychologen van defensie die werken op het gebied van vliegerselectie. Misschien dat zij je wegwijs kunnen maken in de luchtvaartpsychologie.
 
Hallo psycho student,

Heb je deze master-thesis al gezien? Misschien heb je er wat aan. Er staat in ieder geval een uitgebreide literatuurlijst. Je kunt de auteur ook mailen, e-mail adres staat op dezelfde pagina. Hij kan je wellicht tips geven.

Geen wetenschappelijke literatuur, maar wel handig om je op weg te helpen is het boek "De lucht in, maar waarom met u" (ook verschenen als "Waarom zouden wij met u de lucht in gaan"). Ik zou in ieder geval proberen een afspraak te maken met de mensen van Schellinger Trainingen.