Vliegkist bijschrijven als leskist bij vliegschool

sjjan

New member
Hallo,

Ik les momenteel op een Piper Warrior II tegen een nogal hoog 'nat' uurtarief, maar heb ook de beschikking over een Piper Archer II tegen de helft van de kosten per uur. Deze kist staat echter niet als les-vliegtuig bij mijn vliegschool ingeschreven. De eigenaar van de Archer heeft geen bezwaar op bijschrijving van de kist als leskist bij de vliegschool

Wat is ervoor nodig om de kist bij de vliegschool bijgeschreven te krijgen? In de PPL theorie kom ik de eis tegen dat de opleiding bij een FTO of geregistreerde vliegschool moet worden gevolgd en op vliegtuigen gevlogen moet worden die voorzien zijn van een Bewijs van Luchtwaardigheid afgegeven in een JAA-land EN dat het vliegtuig door de verantwoordelijke instanties (i.c. IVW) specifiek voor trainingsdoeleinden te moeten zijn goedgekeurd.

Als ik makkelijk de Archer II kan laten bijschrijven bij de vliegschool als les-kist maakt het mij mogelijk de kosten per uur te halveren.

Is er iemand die weet hoe dit werkt en hoe moeilijk of makkelijk dit is?

Groet,

Sjoerd Jan
 
Hallo Sjjan,

Bijschrijven is erg eenvoudig mits het vliegtuig is ingeschreven in een JAA land.
De FTO hoeft alleen de registratie door te geven bij IVW en het is klaar.
Hou er wel rekening mee dat niet elke FTO staat te springen om een "vreemd" vliegtuig op zijn vergunning te plaatsen.

Succes

Spinner
 
Als ik het goed begrijp kan je op een Archer vliegen van een vriend of kennis voor de helft van wat je op de vliegschool betaalt.
Hij zal je waarschijnlijk alleen brandstof rekenen, zo'n 90 Euro/uur.

De vliegschool zal in hun huurprijzen het volgende mee moeten rekenen:
  • Verzekering voor een commercieele operatie
  • Onderhoud
  • Afschrijving
  • Stalling (hangaar of tie down)
  • Motor fonds om over 2000 uur geld te hebben voor een nieuwe motor
  • Marge voor overhead kosten als kantoor huur en personeel wat geen geld inbrengt zoals een instructeur
  • Winst marge, het blijft tenslotte ook een bedrijf

Als ik even een gokje waag aan de bovenstaande items:

  • Verzekering 15 Euro/uur
  • Onderhoud 10 Euro/uur
  • Afschrijving 5 Euro/uur
  • Stalling 5 Euro/uur
  • Motor fonds 10 Euro/uur
  • Overhead 10 Euro/uur
  • Winstmarge 10 Euro/uur

Met mijn min of meer gegokte bedragen kom je op een minimale huurprijs van 155 Euro/uur.
Als ik de vliegschool eigenaar was dan mag je op je eigen kist lessen maar betaal je 65 Euro/uur meer voor instructie.

Wat je ook niet moet vergeten is de aansprakelijkheid van de school.
Om je op een kist les te geven waar ze de onderhouds geschiedenis niet van kennen is een hekelijke zaak.

Om eerlijk te zijn geef ik je weinig kans, het geeft te veel rompslomp volgens mij.
 
Ik denk dat als je die kist bijschrijft op de erkenning van de school hij duurder wordt dan de vliegtuigen van de school. Onderhoud wordt nu veel duurder (moet conform EASA en erkend onderhoudschema, motor bijvoobeeld gaat niet meer automatisch on-condition). BTW verrekening zit er niet bij, maar moet wel geheven worden. De school zal het ook niet gratis doen, en op zijn minst de kosten van de bijschrijving doorberekenen. Een privetoestel of een toestel van een school is appels met peren vergelijken, al lijkt het zo simpel.
 
Als de eigenaar geen bezwaar maakt, is dit waarschijnlijk omdat hij de consequenties niet kent. Onderhoud e.d. worden inderdaad veel duurder. Kortom niet doen !
Bovendien zal de vliegschool inderdaad vrijwel zeker een hogere instructieprijs berekenen (die moeten toch ook echt ergens winst op maken).
 
Kist bijschrijven

Kist bijschrijven

De kist kost 90 euro per uur inclusief stalling, brandstof, reserveringen onderhoud, afschrijving op de propeller e.d. terwijl de vliegschool een kist beschikbaar stelt voor 201 euro per uur exclusief lesgeven. De leskist van de vliegschool is een Piper Warrior II die vliegt op AVGAS terwijl de beschikbare kist een Archer II is die vliegt op MOGAS (tegenwoordig heet dat anders). Daar zou dat prijsverschil uit ontstaan. Onderhoud op de Archer II is professioneel uitbesteed, dus daar zal het niet aan liggen. Tevens staat de Archer II al bij een andere vliegschool als leskist ingeschreven, dus is de kist bij IVW bekend.

De instructeur geeft les voor 85 euro per uur. Hij geeft aan dat bij lessen op een andere dan zijn eigen kist hij niet voor 85 euro per uur kan lessen. Dus het tarief van 201 euro per uur is dus tevens inclusief een verkapt lestarief.

Het gaat er mij niet om voor het allerminste bedrag te kunnen lessen, maar een verschil tussen 85 euro en 201 euro is best behoorlijk.

Bedankt in ieder geval voor alle tips. Ik zal kijken wat ik ermee kan. Als er nog meer tips zijn, dan zijn ze uiteraard van harte welkom.

SJJAN
 
85 euro per uur voor een instructeur is trouwens wel veel geld. Rond de 50 euro per uur klinkt beter.

Een FI(A) die net 150K zelf voor z'n opleiding heeft betaald mag geen 85 euro/h schrijven en als de accountant 160 euro per uur voor een excelsheet vraagt vinden velen dat normaal.
 
Poeh wat een bedragen allemaal, ik ken toch meerdere scholen op meerdere velden die voor 4 persoonskisten op AVGAS een stuk goedkoper zijn...
En 85 euro per uur voor een FI vind ik een goed tarief, maar ik moet toegeven dat het wel erg boven de marktprijs is....
 
Een FI(A) die net 150K zelf voor z'n opleiding heeft betaald mag geen 85 euro/h schrijven en als de accountant 160 euro per uur voor een excelsheet vraagt vinden velen dat normaal.

Over accountants en andere beroepsgroepen doe ik liever geen uitspraak. Het tarief dat mijn klanten voor mij betalen ligt ook behoorlijk boven die 85 euro per uur. Toch vind ik dat voor een vliegleraar een vrij stevig tarief. (Zeker als er nog wordt aangegeven dat hij meer wil hebben als hij niet op zijn eigen kist lest...)

Ik ben gewend aan tarieven van minder dan 50 euro per uur voor les. Als ik mij goed herinner, betaal ik bij de verhuurder waar ik meestal een vliegtuig haal ongeveer 40 cent per minuut. (Ja, vliegtijd reken ik daar af in minuten, dus les ook.)

n.b. Groundschool (als in alles dat niet je theorie opleiding is) doen ze er daar als hobby bij, dus briefing voor en na vliegen is gewoon inbegrepen. Je krijgt daar dus ook gerust hulp bij het maken van je vliegplan of als je dat handig vind willen ze je vliegplan wel even controleren voor je vertrekt. Gratis service van de zaak.
Wil je voor je een vlucht gaat maken, graag nog even twee of drie T&G's maken met een instructeur? Gratis en voor niets... Nu ja, wel je vlieguren en landingen betalen natuurlijk, maar de instructie is dan gratis. Waarom? Nou, simpel, de redenatie is dat die extra instructie en het feit dat je je beter in de kist voelt, er toe moet leiden dat je minder brokken maakt.
 
Een FI(A) die net 150K zelf voor z'n opleiding heeft betaald mag geen 85 euro/h schrijven en als de accountant 160 euro per uur voor een excelsheet vraagt vinden velen dat normaal.

Maar waarom moet een instructeur 150K voor de opleiding hebben betaald? Kan gewoon met (minimaal) een RPL en een RFI-cursus (80 uur theorie en 15 uur vliegen). Dan nog blijf ik overigens van mening dat 85 Euro een "normaal" tarief is.
 
Maar waarom moet een instructeur 150K voor de opleiding hebben betaald? Kan gewoon met (minimaal) een RPL en een RFI-cursus (80 uur theorie en 15 uur vliegen). Dan nog blijf ik overigens van mening dat 85 Euro een "normaal" tarief is.

Het kan idd met minimaal een PPL en een RFI. Een RFI kan niet opleiden tot PPL en als je later door wilt met PPL mag je 10% van je DBO uren van RPL meenemen (en ik geloof dan nog alleen als een FI heeft lesgegeven). Zitten dus nog al wat nadelen aan een RFI. Ik neem ook niet aan dat je met je Piper door NL blijft vliegen; dan wil je toch wel graag een keer over de grens als je in Doesburg woont (om goedkoop te tanken bijvoorbeeld - dat scheelt pas echt).
 
Terug
Bovenaan