Vliegen naar de UK

NCR_PPL

New member
Hallo,

Eerst zal ik me kort voorstellen. Ik ben Nico, 17 jaar en PPL(A) piloot te Koksijde (België). Nu ik mijn vergunning heb wil ik uren maken. Ik heb al wat tripjes gemaakt, nu is mijn volgende uitdaging om samen met enkele andere piloten voor een klein weekje naar het Verenigd Koninkrijk te vliegen en aldaar wat rond te hobben. Op het programma staat al zeker Duxford en Isle of Wight (Bembridge airport).

De reddigsvesten zijn al besteld, en we zijn ingelicht ivm het gebruik van het General aviation report. We zullen normaal gezien voor de oversteek een landing maken in Calais (LFAC). Goedkope landingsrechten en goedkope fuel:cool:.

Zijn er op dit forum mensen die regelmatig naar het Verenigd Koninkrijk vliegen? Of er al eens geweest zijn? Alle tips zowel ivm leuke vliegveldjes als praktische info zijn welkom.


Flying Greets from Koksijde
 
Tipje van mij: Blackpool aan de westkust. Daar heb ik m'n PPL gehaald en Blackpool vind ik zelf een unieke stad om te bezoeken. Makkelijk te bereiken vanuit Blackpool Airport. Hier en daar vergane glorie gecombineerd met een geweldig attractiepark waar je 50 jaar terug in de tijd gaat.

Maar gezien je huidige plannen weet ik niet of het 'op de route' ligt ;)
 
Ziet er een mooi vliegveldje uit. Spijtig genoeg inderdaad wat off route voor ons.
Zeker voor een eerste trip zouden we Duxford als verste punt nemen. Maar indien er nog suggesies zijn voor iets dichtere vliegvelden. Shoot...

Toch bedankt voor de suggestie. Als ik later eens in de buurt van Blackpool kom zal ik er zeker eens landen :biertje:
 
Effe de plannen uit de doeken doen zoals ze nu zijn:
We vliegen van koksijde direct naar Duxford. Daarnaast staat ook Bembridge (Isle of Wight) op het programma. We zoeken nog een mooi vliegveld om hier tussen te plannen. Liefst ten noorswesten van het drukke londen.

Onze voornaamste criteria zijn:
-VFR friendly (in de UK niet echt een probleem heb ik me laten vertellen)
-Weinig landingstaksen
-Verharde landingsbaan (daar grasbanen bij regenweer veelal onbruikbaar zijn, UK staat nu niet echt bekend voor zijn zonnige klimaat) met parkeren op gras hebben we uiteraard geen probleem
-mogelijkheid om in de buurt een tentje op te slaan
-interessante omgeving bvb musea, mooie steden,...

We zouden al zeer blij zijn moest er iemand op dit forum een vliegveld kunnen aanraden waarin we een paar van deze criteria terugvinden. Bovendien zijn de plannen nog zeer ruw. Mochten er mensen een alternatief hebben voor Bembridge: SHOOT


Groeten en alvast bedankt voor julie moeite,

Nico,
 
Effe de plannen uit de doeken doen zoals ze nu zijn:
We vliegen van koksijde direct naar Duxford. Daarnaast staat ook Bembridge (Isle of Wight) op het programma. We zoeken nog een mooi vliegveld om hier tussen te plannen. Liefst ten noorswesten van het drukke londen.

Onze voornaamste criteria zijn:
-VFR friendly (in de UK niet echt een probleem heb ik me laten vertellen)
-Weinig landingstaksen
-Verharde landingsbaan (daar grasbanen bij regenweer veelal onbruikbaar zijn, UK staat nu niet echt bekend voor zijn zonnige klimaat) met parkeren op gras hebben we uiteraard geen probleem
-mogelijkheid om in de buurt een tentje op te slaan
-interessante omgeving bvb musea, mooie steden,...

We zouden al zeer blij zijn moest er iemand op dit forum een vliegveld kunnen aanraden waarin we een paar van deze criteria terugvinden. Bovendien zijn de plannen nog zeer ruw. Mochten er mensen een alternatief hebben voor Bembridge: SHOOT


Groeten en alvast bedankt voor julie moeite,

Nico,

Noordwest van London is Sywell wel leuk (EGBK). Daar worden regelmatig evenementen georganiseerd. Kijk even op http://www.sywellaerodrome.co.uk/
Sywell Airshow en de LAA Rallye zijn een paar leuke shows. Ook is er een net hotel op het veld en ze verkopen daar Stella aan de gezellige bar (Don't ask me how I know...)
 
Hey Guys,

Heeft weer effe geduurd. De laatste dagen heb ik vooral alternatieven gezocht voor Bembridge. Lee on Solent lijkt me wel een interessant vliegveld. Volgens schaarse reports op internet heb ik kunnen afleiden dat daar de Engelse SAR en Politie zit.
Bovendien is het een vliegveld zonder ATZ of meer van dat errond, geen vermelding in de AIP. Moet ik zeker nog eens nakijken in de Jepessen VFR manual van de vliegclub of men er überhaupt wel mag landen. Heeft er iemand op dit forum ervaring met het vliegen naar dergelijke Non-CAA vliegvelden (in de UK)?

Verder lijkt Shoreham ons ook wel een leuke stop (Transair Pilot Shop op het vliegveld zelf :cool:. Tips in verband met dit vliegveld zijn uiteraard ook welkom.


Flying Greets,
 
Duxford (EGSU) is zeker een aanrader! Het heeft een zeer mooi museum en een net zo mooie omgeving!
In je landingsgelden zit een uur gratis bezoek aan dit museum. Maar als je in sneltreinvaart door het museum heen loopt (of rent beter gezegd), dan heb je na een uur misschien de helft gehad.

Kijk hier eens: http://en.wikipedia.org/wiki/Duxford_Aerodrome
 
En nog een linkje http://www.eddh.de/info/landeinfo.html

Op deze site kun je een ICAO-code invoeren van zowat elk Europees vliegveld. Je krijgt dan een foto te zien van het vliegveld. Vaak geeft dit een goede indicatie van hoe het veld er uitziet.
Daarnaast kun je er landingsgelden vinden, maar helaas zijn die meestal niet up-to-date meer.

Succes!
 
Tip voor als je wat vaker gaat en bijzondere UK velden wilt bezoeken: schaf een "Pooley Airport Guide" aan, daarin zitten kaartjes en zeer veel nuttige informatie, regels, telefoonnummers (ook van lokale taxi bedrijven). Ook de farm strips staan hierin.

De douane formaliteiten zijn makkelijk te regelen, ook naar velden die geen douanevelden zijn, zelfs naar prive velden. De kunst is te weten wie er moet worden geinformeerd en hoe lang tevoren het "General Aviation Report" (GAR) moet zijn ontvangen.
Zie http://www.met.police.uk/so/docs/gar_flight_notification_blank_form.doc voor het formulier inclusief verdere informatie en instructies.

Hoever ten noordwesten?
Oxford (Kidlington), veel moois te zien in Oxford natuurlijk
Blackbushe, minder interessant qua bezienswaardigheden maar wel op de route.
 
Ik blaas dit even leven in omdat ik zelf van plan ben om naar Stapleford te gaan in juni. Dat las ik hier ook ergens. Met de metro ben je vlot in centrum Londen.

Iemand nog recent hier geweest?
 
Ik blaas dit even leven in omdat ik zelf van plan ben om naar Stapleford te gaan in juni. Dat las ik hier ook ergens. Met de metro ben je vlot in centrum Londen.

Iemand nog recent hier geweest?

Niet Stapleford, maar gisteren was ik in Southend. Daar bleek het best mee te vallen met de kosten -- 24 pond landingsgeld met de eerste 2 uur geen parkeerkosten, brandstof 1,68 pond per liter (tax free bij vertrek naar buitenland).
Mooie vlucht gehad met zeer goed zicht. We kregen een straight in, dat werd een loooooong final van ongeveer 20 mijl. :)

Stapleford is natuurlijk ideaal voor bezoek aan Londen. Veel plezier!
 
scilly islands is ook nog een fantastische bestemming, staat hier ook nog op mijn lijstje.

Ik had normaal deze maandag een daguitstap naar Biggin Hill gevlogen, maar ben niet kunnen vertrekken omdat het wolkenplafond te laat opklaarde in ebzw helaas.
 
Terug
Bovenaan