Vliegen met lage temperatuur

Diamondpilot

New member
Ik ben niet zo ervaren met vliegen in Nederland (helemaal niet met vliegen met een lage temperatuur). Maandag ga ik waarschijnlijk vliegen (met een C172), en buiten is het dan zo'n 4 graden Celsius. Mijn vraag is: als het ±4 graden aan de grond is, wat zijn dan dingen om rekening mee te houden?
Pitot heat en carb heating aanzetten natuurlijk, en uiteraard niet door regen heen vliegen, maar zijn er nog andere dingen waar je eventueel rekening mee kunt houden?
 
Hou ook het weerbulletin en de METAR (verschil temperatuur/dauwpuntstemperatuur) in de gaten op ijsvorming. IJs kan ook op je vleugels ontstaan, zeker in koude, vochtige lucht. "That will ruïn a perfect day".
 
Is die carburateurverwarming wel zo vanzelfsprekend? Als het nodig is is het nodig, natuurlijk, maar het kost je toch flink wat motorvermogen dus ik zou het niet automatisch doen.
 
Carburateurverwarming is essentieel met zulke lage temperaturen! Er kan in de carburateur zelfs ijs ontstaan bij temperaturen van 30 graden boven nul. Dit komt omdat de diameter van de ruimte waar de lucht door heen gaat steeds kleiner wordt, hierdoor neemt de temperatuur van de lucht nog verder af het zogenaamde venturi effect.

Het motorvermogen loopt idd iets terug, echter laat je de carb heat niet constant aan staan. Op een c172 met cruise power 2400rpm is het voldoende om 1x per 5 minuten hem even ongeveer 30 sec aan te zetten. Bij lagere toerentallen zoals in het circuit vanaf base laat ik hem wel constant aan. Alleen niet vergeten om tijdens een eventuele doorstart de carb heat uit te zetten!

Kortom carb heat altijd gebruiken! Niet gebruiken levert nog veel meer vermogensverlies op en kan erg gevaarlijk zijn!
 
Laatst bewerkt:
Met alle respect voor de reacties hier. Er is maar 1 goed antwoord wat mij betreft:

Terug je boeken in. Wie weet voor ook nog wat meer PPL kennis. Of spreek eens een instrukteur aan.

Een paar losse en mogelijk onvolledige antwoorden hier zonder dat je ook maar weet van wie die afkomstig zijn geeft wellicht een vals gevoel van zekerheid en is denk ik gevaarlijk.

PaBlauw
 
Je vraag is nogal algemeen, wat ben je van plan?
VFR ga je al vanzelf enkele risico's uitschakelen.
IFR ga je wat extra risico's hebben.

Voor de rest de standaard aspecten goed bekijken:
- vochtigheidsgraad?
- neerslag in de lucht?
- welke vorm neerslag in de bovenliggende wolken?
- waar 0°C level?
- weerkaarten goed bekijken
- carbu temp aanduider aanwezig?
- carbu heat op momenten gebruiken met laag motorvermogen (circuit, descend, enz)
- motorvermogen bij lage buitentemp niet bruusk verminderen
- Altimeter aanduiding (lage temperaturen, hp-levels liggen lager, enz enz)
- ATIS van rondom uitluisteren
- enz enz

Misschien tot maandag ergens in het NL luchtruim, ik ga ook vliegen :-)
 
Bij een lagere temperatuur heb je ook minder runway nodig om los te komen en klim je sneller! :) Plus de lucht is vaak helderder/schoner zodat je een veel mooier uitzicht hebt ipv al die smog haze. Zeker bij een winter wonderland (blauwe lucht met sneeuw op de grond) is het geweldig vliegen, alle voordelen en geen nadelen (mits de cabine verwarming het doet...).

Misschien intuïtief gezien wat tegenstrijdig, maar carb ijs zul je bij een druilerige 15-20 graden celcius vele malen sneller krijgen dan nu. De temperatuur in je carb is nu zo laag dat als er al wat ijs vormt het zich niet meer hecht aan de wanden. Verder is er absoluut gezien veel minder vocht in de lucht, waardoor ijs ook lastiger vormt.
 
- Er is geen wezenlijk verschil tussen het gebruik van carburator bij 4 of bij 24 graden. Je gebruikt het bij lage power settings en af en toe een check tijdens cruise. Het is niet de bedoeling om deze voortdurend aan te laten.
- Ijs kan een probleem zijn afhankelijk van de hoogte waarop je vliegt. Regen is niet noodzakelijk een probleem, hangt er vanaf waar de regen vandaan komt. Als je twijfelt blijf je er uiteraard beter uit. Zorg dat je een alternatief plan hebt als je onverwacht toch in FZRA terechtkomt.
- Geniet van het extra motorvermogen. Je brandstofverbruik (GPH) zal wel wat toenemen.
 
Terug
Bovenaan