Vliegclub = sportclub ?

Alfabouncer

New member
Sinds een tijdje voer ik mijn vluchten uit bij een Belgische vliegclub (grensgevalletje). De vliegclubs daar zijn zich aan het verenigen in een Vlaamse club, en druk bezig daar ook erkenning, inspraak etc. voor te krijgen.

De sportvliegers verenigd in clubverband zien zichzelf in België als sportclub. Vond het wel een verrassende maar logische conclusie. Tegelijkertijd vroeg ik mij af of de vliegclubs in NL zichzelf ook als sportvereniging zien? Lekker makkelijk, kan je net als de voetbalclubs eventueel wat subsidie vangen van de gemeente, provincie of andere instantie. Draagt bij aan het betaalbaar houden van de sport.
 
Mijn verzekeraar voerde in ieder geval het argument aan dat privévliegen geen sport is, waardoor de bijbehorende medische keuring geen sportkeuring is (en de ME dus niet bij de branchevereniging van sportmedische artsen aangesloten hoeft te zijn; en dat is -ie ook niet), om de kosten voor een medische keuring niet te hoeven vergoeden.
Maar misschien dat een dergelijk initiatief weer nieuwe deuren opent? :biertje:
 
Om vliegen als sport neer te zetten, moet je B737 met uitgeschakelde hydraulische systemen vliegen.

ALs XBOX360 spelen sport is, dan ben ik topsporter ;-)
 
Hoe zit dat in NL met de KNVVL? Die zijn aangesloten bij het NOCNSF, en krijgen denk ik ook gewoon subsidie.

voor zweefvliegen is het bij de meeste clubs dacht ik verplicht om lid te worden (ivm WA verzekering.) Voor gemotoriseerd vliegen volgens mij niet. (ik ben iig geen lid meer, en vlieg wel SEP)


Mijn verzekeraar voerde in ieder geval het argument aan dat privévliegen geen sport is, waardoor de bijbehorende medische keuring geen sportkeuring is (en de ME dus niet bij de branchevereniging van sportmedische artsen aangesloten hoeft te zijn; en dat is -ie ook niet), om de kosten voor een medische keuring niet te hoeven vergoeden.
Maar misschien dat een dergelijk initiatief weer nieuwe deuren opent? :biertje:

Ik had ook geprobeerd mijn klasse 2 keuring te claimen als sport keuring bij mijn verzekeraar. Ook zonder succes.
 
Terug
Bovenaan