vleugels

ojjo29

New member
Al heel lang ben ik erg benieuwd naar hoe de vleugels van grote airliners zoals de 747 aan de romp bevestigd zijn. Onlangs heb ik mijn ATPL cursus besteld, maar tot mijn grote teleurstelling staat het er niet in! Tenminste niet bij Aircraft General Knowledge. Is er er iemand die goed kan uitleggen hoe het zit, of een goede website weet waar het staat uitgelegd? Alvast bedankt.
 
Je moet het omdraaien. De romp is aan de vleugels bevestigd. De vleugel is opgebouwd uit een of meerdere main-spar(s). Dit is een soort U profiel op zijn kant of een rechthoekige doos en dit is het dragende deel v/d vleugel. Deze loopt over de hele lengte v/d vleugel. Om deze spar wordt het vleugelprofiel opgebouwd met upper en lower skins, een leading edge en een trailing edge. Waar de romp komt te zitten zijn er dus geen upper en lower skins, t/e en l/e, alleen de spar. Vaak wordt met bouten de spar aan bulkheads bevestigd. Google iets van Aircraft Structure.
 
Laatst bewerkt:
De vleuel/ romp sectie in een groot vliegtuig is een soort grote doos waaraan de fuselage ribs bevestigd zijn. De voor- en achter romp secties worden hieraan bevestigd, net zoals de vleugels (met heel veel bouten en moeren). Misschien kun je op de Boeing website hier iets van zien
 
Terug
Bovenaan