VFR ski bestemming

Bobo

Active member
Zijn er airworkers die wel eens VFR naar de piste zijn gevlogen? Ik zit er niet op te wachten om diep de bergen in te vliegen, maar bijvoorbeeld een veld in Zuid-Duitsland moet toch haalbaar zijn? Zat zelf te denken aan Memmingen, daar een autotje huren en het laatste stuk rijden. Misschien Kempten-Durach (EDMK) of Sankt Johann in Tirol? :kerst:
 
Courchevel?

http://www.courchevel.com/

Landingsbaan ligt naast de piste:
Courchevel%20-%20Fabrice%20Sanchez.JPG


Je moet alleen een site license krijgen om daar te mogen landen. http://www.aeroclub-courchevel.com/
 
Ik wíst dat die zou gaan komen, maar dat is nou weer net iets teveel van het goede op dit moment. Mooie nadering en skiënd de kist uit, dat weer wel... :yeehaa:
 
Probleem is dat het VFR vrijwel niet te plannen is...
De kans dat je vanuit NL op een bepaalde datum naar je wintersport bestemming kunt vliegen, de hele route in VMC, is gewoon heel klein. En je moet ook nog terug :)
 
Probleem is dat het VFR vrijwel niet te plannen is...
De kans dat je vanuit NL op een bepaalde datum naar je wintersport bestemming kunt vliegen, de hele route in VMC, is gewoon heel klein. En je moet ook nog terug :)

Zal inderdaad lastig zijn. Heb jij het weleens geprobeerd?
 
Zal inderdaad lastig zijn. Heb jij het weleens geprobeerd?

Nee. Ik ken wel iemand die single engine op wintersport geweest is, maar dat was op een IFR vliegplan. Maar IFR met een non-iced SEP in winterse omstandigheden ben je nog steeds beperkt...

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=hapFxzyBHFQ[/YOUTUBE]
 
Ben al een paar keer in de winter naar Innsbruck gevlogen.
Wel op een IFR plan trouwens.
Ze hebben in de winter eigenlijk geen plaats voor kleine kisten ( is zelfs een NOTAM van geloof ik ), maar als je Innsbruck operations belt en iets aardigs zegt over hun geweldige land en ski gebieden, krijg je meestal wel een plekje voor een lang weekend.
Als je een beetje flexibel bent kun je echt wel een ( lang ) weekend met mooi weer uitzoeken.
Auto huren en een pension net buiten het skigebied. geen probleem.
De IFR approach op LOWI is geweldig.
Maar VFR via Munchen en de Inn volgen is ook prachtig.
Succes

Hier mijn departure vanaf lowi
http://www.flickr.com/photos/toptag/3033011788/
 
Grenoble Le Versoud? Via het westen kan je gewoon via de Rhône-vallei vliegen, dus dan zit je wat minder snel klem qua weer en een straffe mistral blaast de lucht vaak ook wel schoon. Wel nog 3 kwartier rijden naar de touristische skidorpen, een paar km oost van het veld zitten echter ook een aantal skipistes.
 
Laatst bewerkt:
@Rocketrider; mooie foto!

+1

Innsbruck is een prima skibestemming, dat geldt ook voor Zell-am-See, ik wilde alleen niet echt de bergen in vliegen, tenzij met een lokaal bekende vlieger in de rechter stoel. Ik heb wel wat zweefvlieg ervaring in de bergen, maar ik begin met een "schone lei", waar het motorvliegen betreft. Het idee is: landen aan de voet van de bergen, stukkie rijden en dan skiën.

Grenoble is wellicht een leuke optie!
 
St. johann in Oostenrijk

St. johann in Oostenrijk

Al eens gedacht aan St. Johann im Tirol LOIJ. Een ideaal veld, direct het eerste dal in Oostenrijk wat overigens geen IFR veld is.

Verharde baan en midden tussen de skigebieden. Veld staat bekend om zijn zeer prettige nadering. Wel van tevoren bellen om een parkeerplaats voor je toestel te regelen.

Horeca en avgas aanwezig.
 
Paar keer in de winter gevlogen op Bern, Saanen en Samedan (CH). Altijd op een IFR vluchtplan soms de hele vlucht NSC.

Soms ligt er boven Europa een enorm hogedruk gebied zodat VMC van NL tot in de bergen mogelijk is. Maar langer dan 2 of 3 dagen duurt dat nooit.

Los van de vlucht loop je nog tegen twee problemen aan op je bestemming:

1. parkeerplaatsen zijn op de mooie dagen en zeker in het weekend beperkt. Ik heb meegemaakt dat ik binnen een uur weer moest weg zijn (tijdens een Paasweekend)
2. als je je kist 's nachts buiten zet zit 't ie de volgende ochtend vol met ijs. Er moet dus de-ice equipment op het veld zijn, een dure grap. Of ze moeten hangarruimte voor je hebben.

Wat ik je zeker kan aanbevelen is te wachten op dat grote hogedruk gebied, dan alles laten vallen en 's ochtends vroeg vertrekken richting de bergen. Even een lunch doen en weer terug vliegen. Is verschrikkelijk gaaf.

Veel plezier.
 
Wat ik je zeker kan aanbevelen is te wachten op dat grote hogedruk gebied, dan alles laten vallen en 's ochtends vroeg vertrekken richting de bergen. Even een lunch doen en weer terug vliegen. Is verschrikkelijk gaaf.

Veel plezier.

Dank voor de nuttige tips, misschien is zo'n retour wel leuk. Kans van slagen op de niet al te lange termijn is immers wat groter, met het oog op het weer. Skiën is uiteindelijk maar een excuus, het gaat uiteindelijk toch om het vliegen... :)
 
Al eens gedacht aan St. Johann im Tirol LOIJ. Een ideaal veld, direct het eerste dal in Oostenrijk wat overigens geen IFR veld is.

Verharde baan en midden tussen de skigebieden. Veld staat bekend om zijn zeer prettige nadering. Wel van tevoren bellen om een parkeerplaats voor je toestel te regelen.

Horeca en avgas aanwezig.

Danke! Veld ziet er inderdaad goed uit.

Meen eens wat gelezen te hebben over een - vrij hoge - belasting die geheven wordt wanneer je Oostenrijk vliegend aan doet, is dat nog actueel?
 
Danke! Veld ziet er inderdaad goed uit.

Meen eens wat gelezen te hebben over een - vrij hoge - belasting die geheven wordt wanneer je Oostenrijk vliegend aan doet, is dat nog actueel?

Dat is niet aan de orde hoor. Ben er in maart nog geweest om te skiën. Landingsfee en stalling voor 4 dagen was maar iets van € 60 dacht ik. Skiwelt aan je voeten. Met de taxi naar het hotel. Hotel Kaiserblick te Ellmau. Echt een aanrader!

Succes!
 
Op een Duits ULM-forum zag ik onderstaande aanbeveling voor Kempten (EDMK)

ich habe am letzten Wochenende Kempten als Ausgangspunkt für einige Alpenflüge genutzt und mein UL 3 Nächte im Sichtbereich der Webcam abgestellt. Mittlerweile zum 4. Mal nach 2003, 2005, 2006. Es gibt keine Probleme. Es ist ein sehr gepflegter Grasplatz mit gekreuztenBahnen, einer relativ preiswerten Mogas Tankstelle und ansprechender Gastronomie. In 5 Minuten Fußwegentfernung gibt es mindestens 2 kleine Pensionen. "Schwanen" und "Zur Post" in Durach.
 
Terug
Bovenaan