VFR naar Parijs (LFPB?)

JulietWiskey

New member
In juli hb ik het voornemen een weekend met kist en vrienden naar Parijs te gaan. Natuurlijk lijkt het me heel cool om naar Le Bourget te vliegen, maar weet iemand hier iets over de landing, handling en overnight fees? Heeft iemand hier ervaring met het kleinere, bij Parijs gelegen vliegveld Pontoise (LFPT), Le Plessis (LFPP) of het meer zuidelijk van Parijs gelegen Toussus-Le-Noble (LFPN)!?

Ik hoor het graag!

:cool: JW
 
www.eddh.de geeft alleen een kleine bijdrage uit 2004 over LFPT. Beetje logisch want het is een Duitse :eek!: site, maar heeft vaak ook goede info over vliegvelden in omringende/andere landen. Hier geen landingsgelden genoemd helaas.

Eintrag vom 2004-10-15
ICAO: LFPT
Name: Klaus-Peter Sternemann
Kontakt...

Bemerkungen: Schöner Platz, freundlicher Service, Taxi zur S-Bahn (RER) nach Paris 15 €.
Aber: Tanken nur gegen Bares oder Total Card.
---
 
Handling Bourget is 180 euro.

Toussous schijnt goed te zijn met IFR approach, tja. En metro ( RER ) dichtbij naar centrum.

Zou meteen hoog gaan in NL en op FL095 blijven tot Parijs, anders wordt het heel wat omvliegen.

F.
 
Zal eens kijken wat ik heb liggen. wilde hetzelfe doen, maar door weer toch met auto gegaan.
RER is niet echt dichtbij Toussus, of ik heb verkeerd gegeken... Eigenlijk is er bij geen enkel klein veld openbaar vervoer, behalve Bourget, maar dan is een taxi goedkoper ivm met handling.

St Syr-école is ook moooi, nadering over paleis van Versailles.

Ik heb ook nog ergens een link over VFR in La France. Zal eens kijken als ik thuis ben.
 
vfr

vfr

Bedankt voor de info, ben nog altijd benieuwd naar meer! Tsja, le Bourget plus minus 180 euro handling:eek!: ... Dat is toch wel aardig wat... En is dat ex landingsgeld, :passed: en een overnachting (van de kist dan)??

Julietwiskey
 
In de laatste P&V staat een column van Jan Cocheret waarin hij vertelt over een tripje naar Disneyland Parijs vanaf Lelystad...

Grasbaan dacht ik, wellicht een stuk goedkoper, hoe het veld heet weet ik even niet...
 
Hoi, heeft wat langer geduurd.

Hier de link met veel info:
http://flyinfrance.free.fr/
eigenlijk heb ik de meeste info hier vandaan.

Zoals gezegd, vanaf de meeste velden is het niet echt makkelijk om naar het openbaar vervoer te komen. Met een paar vrienden is het natuurlijk wel zo dat de kosten voor een taxi makkelijk te delen zijn.

De volgende velden zijn een optie:
LFPB Le Bourget
LFPZ St Cyr l'École
LFPN Toussus sur noble (IFR)
Een ten noord-westen en 2? ten oosten van Parijs.

Volgens mij Is Toussus een heel toegankelijk veld, net als LFPZ.
Heb nog even in de Bottlang gekeken, maar kan daar geen handling/parking tarieven vinden.

Nu heb ik die info niet allemaal (allemaal niet ;)) zelf verzameld, hier staan ook wat tips:
http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=5343&highlight=parijs

Hier nog enkele links:
http://www.sia.aviation-civile.gouv.fr/asp/frameset_uk.asp?m=1
http://olivia.aviation-civile.gouv.fr/

Voor notams:
http://www.ead.eurocontrol.int/publicuser/public/pu/login.jsp
Wel eerst aanmelden, is gratis.

Weersites zijn er genoeg te vinden, dat zal denk ik wle lukken.

http://www.toerisme-frankrijk.nl/Ile-de-France-cultuur.htm

Veel plezier, en leer basic vliegen-gerelateerd-Frans.
 
Je kan makkelijk naar LFPN VFR vliegen. Westen en onder Le Bourget class "A", hoef je geen control zones te kruizen. Handling is ook erg simpel en goedkoop. Korte rit naar een metro station en je bent er.

Maar.......... het is allemaal info van 7 jaar geleden.... :cool:
 
Hoi, heeft wat langer geduurd.

Hier de link met veel info:
http://flyinfrance.free.fr/
eigenlijk heb ik de meeste info hier vandaan.

IK ben vorige week naar Spanje geweest en heb voor het Frankrijkgedeelte deze site gebruikt: formidable! De info sluit echt goed aan op wat je nodig hebt op dergelijke tochtjes. Op de site wordt ook speciaal een stukje oaan Parijs gewijdt, dat qua vfr vliegen blijkbaar na 9/11 behoorlijk wat restricties erbij heeft gekregen. Zelf hadden we nog wel even contact met Info in de Paris FIR, maar werden snel overgezet naar een andere -voor mij onbekende- frequentie.

Off-topic I: het crossen van CTRs als Lyon Dijon etc is vaak niet toegestaan. Lijkt wat kinderachtig omdat er vaak geen ene niks te doen is, maar de banen liggen in bijv. Rhone-dal vaak Noord-Zuid georienteerd. Dan zou je op je zuidelijke koersje natuurlijk net ff te lastig zijn voor de dienstdoende verkeersleider, mocht er ooit een ander vliegtuig landen/opstijgen. Overigens staat dit ook op bovengenoemde site vermeld.

Off-topic II: kun je een keer naar Alicante vliegen.. doen! Frankrijk heeft prachtige sceneries in het Zuiden (Rhone-dal) en de gebergtes van Spanje zijn adembenemend. Verkeersleider op de vraag of we Reus CTR mogen crossen: NONONONONONON!!
 
reken voor Le Bourget op € 700,- incl handling.. Farnborough en Le Bourget zijn absurd duur.

Pointoise of Toussus le noble zijn het handigste of een klein vfr veld aan de oostkant van de stad
 
Opgevraagd.
handling is mandatory..

Ca 500 tot 700 is wat t alles bij elkaar kost.

Vergeet le bourget
 
Lijkt me leuk! Heb ooit, met 100 uur TT, de kaart van Frankrijk gekocht met TSU als bestemming. Airspace bekeken. Auto genomen...
Als je nog een co zoekt...(en nu iets meer bedreven;))
 
Als je dat t waard vind prima.. Ik moest er zijn voor mijn theorie examens cpl en ir en ben uiteindelijk in de klm gestapt.

Er staat me ook iets bij dat ze geen vfr vluchten willen maar daar kan ik helemaal fout zitten.

Ik vond toussus le noble een leuk veld.. En vlakbij de metro..
Aan de oostkant is een heel klein veld vlakbij de stad dat ook erg leuk schijnt te zijn. Dat heet Lognes LFPL.

Er is een speciale vfr kaart voor parijs.. Erg handig omdat het nogal veel aparte gebiedjes heeft.
 
Alleen de ervaring lijkt me leuk.

Een hoop zotte Belgen en Nederlanders gaan ook duizenden euro's uitgeven om een matchke voetbal te gaan zien in Brazilië, dus waarom mogen wij eens ook niet zot doen ;-)

Heb wat email verstuurd en als ik detailinfo heb, dan post ik het hier zeker.

VFR vluchten zijn zeker toegelaten, maar enkel PPR via Fax en via één van de twee verplichte aanvliegroutes.
 
Terug
Bovenaan