Verschil ATPL(A) en TR(MPA,IFR)

Boss du Manche

New member
Hallo JAR-FCL-guru's,

Wat is het wezenlijke verschil tussen een ATPL-flight test schedule en een TR(MPA,IFR)-flight test schedule?

Als ik kijk naar de headers van beiden, dan staat er bij de ATPL-fts: "This schedule is based upon and including the items of Appendix 2 to JAR-FCL 1.240 & 1.295."

Bij de TR(MPA,IFR)-fts staat: "This schedule is based upon and including the items of Appendix 2 to JAR-FCL 1.240 & 1.295. Unless the check is carried on a flightsimulator or FNPT, in section 5 a candidate is expected to indicate the measures to be taken and carry out touch drills."

Alle mandatory items en optional items zijn allen identiek.

Als ik dit zo bekijk zie ik het zo: Als ik een initiele ATPL-skill test doe, dan moet deze test per definitie in de simulator plaatsvinden. Wanneer ik daarna mijn FCL-check doe (de TR(MPA,IFR)), zou dat ook plaats mogen vinden op het echte vliegtuig, echter dien ik dan "gesimuleerd" de motor uit te zetten (groep 5 item), middels touch drills.

Wie heeft hier veel ervaring mee en helpt me even op weg?
 
Is het verschil niet puur administratief? Voor de afgifte van een ATPL is een TR(MPA,IFR) skill test vereist, maar als je als FO al een TR had en een ATPL wilt kijgen, moet je inhoudelijk weliswaar dezelfde skill test doen, maar het is voor een ander doel. Ik vermoed dat er een formulier met een andere titel is, puur omdat de skill test een ander doel heeft. Leuker kunnen we het niet maken...

Erik.
 
Terug
Bovenaan