Verlenging tot de volgende maintenance inspection

Grumbolleke

New member
Bij controle van de boorddocumenten blijkt dat het toestel nog 1 uur te gaan heeft tot de volgende inspectie.
Mag je met dit toestel een vlucht uitvoeren van 1.10 min?

Je mag toch in bepaalde situaties een soort 'verlenging' aanvragen?

Laten we stellen dat het hier gaat over een twin engine piston aircraft.
Weten jullie meer over deze wetgeving? Ik heb al wat informatie proberen op te zoeken bij EASA maar daar vind ik zo direct niets over dit onderwerp.

Alvast bedankt !
 
Uit mijn hoofd mag een vlieger een extensie geven van 10% van de inspectietijd met een maximum van 5 uur. Maintenance mag 10 geven. Echter, bel even een vliegtuigonderhoudsbedrijf en je weet het zeker.
 
Met dank aan mede-airworklid Jesse is mijn vraag nog meer verduidelijkt. Hieronder zijn reactie.

Dankjewel !

"Er is geen eenduidig antwoord op de vraag mogelijk. Of extensie mogelijk is en hoeveel deze mag zijn hangt o.a. af over het kalendertijdslimiet is, urenlimiet of beide. Wat voor soort vliegtuig het betreft (general aviation in dit geval), wat voor soort operatie, en wat de fabrikant en onderhoudsprogramma hierover zegt. Of het alleen inspectiepunten bevat, of ook nog AD's. En dan ook nog wat voor registratie het vliegtuig voert.

EASA verwijst voor onderhoud naar de voorschriften van de fabrikant en regelt niets over extensies.

Voor alle Nederlands geregistreerde vliegtuigen (Annex II en EASA) is dit de nationale regelgeving. http://www.ivw.nl/Images/NL MD-201...247-299857.pdf

Je zult dus altijd contact op nemen met degene die de technische administratie van het toestel doet. Vaak de CAMO maar in sommige gevallen de eigenaar of onderhoudsbedrijf.

Groeten,

Jesse"
 
Terug
Bovenaan