Verlenging SEP alleen nog maar via FTO?

Alfabouncer

New member
Moet volgende maand m'n brevet verlengen, PPL SEP.
Trainingsvlucht, 12h, FI, examinator, etc.. 124 euro zoveel overmaken aan KIWA, et voila ... Het nieuwe EU brevet ligt voor mij klaar.

Ik lees ook recente verhalen van FTO's, trainingssyllabus, etc. (oa ILenT) En vliegclubs die nog helemaal niet klaar zijn voor de formele inrichting van alles, en daarom zou er een overgangsperiode zijn van 2 of 4 jaar of zo.

Wat is waar?:confused:
 
Laatst bewerkt:
Voor mijn UK EASA PPL SEP verlening moet ik de 12 uur maken, waarvan 6 pic en 1 instructievlucht waar een FI voor tekent in mijn logboek. 3 maanden voor het verlopen van de SEP moet ik naar een examinator gaan om alles te controleren. Hij tekent mijn brevet af, hij vult een formulier in voor de UK CAA en voila. Ik hoef niets aan de UK CAA te betalen. Wellicht aan de examinator voor 5 minuten werk. Dit gaat volgens de nieuwe EASA regels, sinds NL daar nog niet aan mee doet weet ik niet hoe het hier nu gaat.
 
NL doet er wel aan mee (per 8 april)!

probleem start volgens mij als je SEP verlopen is en je wilt dan (opnieuw) verlengen.
 
Wat is dan precies het probleem? Mijn SEP is verlopen, heb een Iers brevet en wil wss in NL verlengen.
Hoe ziet de procedure er dan uit? Tnx
 
Zie EASA AMC1 FCL.740(b)(1)

Volgens mij is de samenvatting:
Brevet niet verlopen: een profcheck
Langer dan 3 maanden, minder dan een jaar verlopen: twee trainingsvluchten + profcheck
Langer dan een jaar, maar minder dan drie jaar verlopen: drie trainingsvluchten + profcheck

@JC: Iers (SEP) brevet in NL geldig maken kan ik zo snel niet vinden in dit document
 
Zojuist vernomen van m'n FI dat hij KIWA vooraf moeten melden dat ik binnenkort een profcheck en brevetverlenging ga uitvoeren / aanvragen. En als de profcheck is uitgevoerd kan de werkelijke aanvraag ingevuld en opgestuurd worden. Bureaucratische waanzin ....
 
De procedure voor verlenging SEP: (minimaal) 12 uur gevlogen hebben in de 12 maanden voor de datum van verlenging. Daaronder een instructievlucht van (minimaal) 1 uur. Dit alles gedocumenteerd en ondertekend op het aanvraagformulier ter verlenging. Vervolgens kan een (willekeurige) examinator het formulier aftekenen, (al dan niet tesamen met de kopieen logboek) opsturen naar het KIWA en that's it. Wat is het probleem?

JC, een verlopen SEP is niet te verlengen, iets dat niet meer geldig is moet immers hernieuwd worden. Andere procedure. Een trainingorganisatie stelt een (training) plan op, welke met een proficiencycheck wordt afgesloten.
 
@Tc .. Een verlopen sep op een atpl is heel simpel te verlengen. Wel zal r gekeken worden of je niet een beetje moet trainen.

Een verlopen ppl waar geen andere geldige classratings op staan kunnen tot 7 jaar opnieuw worden verlengd. Als je nu een EASA brevet hebt/krijgt verloopt hij nooit meer .. Wel moet je dan je classrating weer geldig maken door training as required en een profcheck.. Waarbij dit altijd via een ATO moet lopen. Een ir is niet handig om te laten verlopen.

Een brevet van een ander EASA land mag nu door een nederlandse (of ieder ander easa fe) worden verlengd. Echter de CAA van het land die het brevet uitgeeft moet vooraf worden geinformeerd en mogelijk krijgt de fe dan nog "instructies" mee.

Sommige landen zoals de UK willen dat fe een briefing volgt waarna zij geregistreerd zijn en gewoon de checks mogen doen (bv uk). Duitsland is wat lastiger omdat hier alles per "bundesland" werkt. Geen idee of .. Als je geregistreerd bent in land A je ook voor de andere provincien geregistreerd bent.
 
Hoewel er in Duitsland inderdaad veel per bundesland geregeld is, is dat in de praktijk vooral een verschil in adres. Alle luftfahrtbehorenden rapporteren (in)direct weer aan de minister, niet die van de verschillende bundeslander, maar de "overkoepelende" minister.

Je kunt dus zondermeer (en dat kon altijd al) een prof-check doen in land A, terwijl je je brevet had lopen via de behorende in land B.
 
SEP

SEP

He Guys,

Ik heb ook een vraag over SEP !
Ik heb een aantal maanden geleden een EASA CPL ontvangen als een soort gelijhkstelling op mijn FAA ATP.
Ik heb hiervoor een gelijkstellings examen (profcheck) op de Cessna 208 moeten doen. Ik ben dus nu in het bezit van een EASA CPL(A) met SET aantekening.
Maar. je raad het al, met dit brevet mag ik geen Cessna 152 besturen.
Kan iemand mij vertellen, what the requirements are om SEP op mijn brevet te krijgen ?

Thanks, have a good day, groeten uit de Malediven !

Ger
 
SEP

SEP

Bedankt voor de info !
Ja, inderdaad: een opleidingscursus aan een ATO.
mondeling theorie examen
vaardigheidstest

Iemand een voorstel waar dit het goedkoopste kan ??

Bij voorbaat dank !!

Ger
 
Duitsland een optie? Prijzen liggen daar over het algemeen beduidend onder de prijzen in Nederland.

Op EDLS (Stadtlohn Vreden) heb ik goede ervaringen met Air Stadtlohn. Of ze goedkoop zijn voor Duitse begrippen? Geen idee. Anders zou ik eens kijken op Leer Papenburg (EDWF) of Nordhorn Lingen (EDWN). Nadeel van EDWN is dat het midden in een EDR ligt. Niet altijd zo handig.

Om een idee te geven van het prijspeil (maar dan wel UL). Voor mij was het goedkoper om mijn UL brevet op EDLS te halen, dan om dat op Hilversum of Lelystad te doen. Zelfs als ik in NL de autokosten niet en in Duitsland wel meereken.

Ik geloof dat het prijsverschil voor SEP iets kleiner is.
 
Ger, ik roggel het voor je! ;-)


Sjonge terug naar een SEP, afijn, doe je best weer met:

Suck Squeeze Bang Blow !!! haha!! :yeehaa:
 
Terug
Bovenaan