Verlengen SEP of TMG door Instructeur

De Hockeyer

New member
Op basis van een nieuw regel, toegevoegd aan de Part-FCL in Maart van dit jaar in verordening 2015/445, zouden instructeurs op basis van ervaring een SEP of TMG op een brevet mogen verlegen.

Het volgende punt FCL.945 wordt toegevoegd:
„FCL.945 Verplichtingen voor instructeurs

Na voltooiing van de trainingsvlucht met het oog op de verlenging van een bevoegdverklaring SEP of TMG in overeenstemming met FCL.740.A, punt b), onder 1), en alleen wanneer alle andere uit hoofde van FCL.740.A, punt b), onder 1), vereiste verlengingscriteria zijn vervuld, viseert de instructeur het bevoegdheidsbewijs van de kandidaat met de nieuwe vervaldatum van de bevoegdverklaring of het certificaat, indien hij daartoe specifiek is gemachtigd door de bevoegde autoriteit die verantwoordelijk is voor het bevoegdheidsbewijs van de kandidaat.”

In Engeland en Frankrijk mogen instructeurs dit doen. Ik heb ILT gevraagd hierover en die zeggen dat de verordening niet bestaat en dus mag alléén een examinator het brevet aftekenen, kan en zal een instructeur het niet mogen doen in alle EASA landen…

Weer geval van ILT die de regels niet kent?
 
In Engeland mag de instructeur dit alleen doen wanneer aan de minimum uren eis is voldaan (dus minimaal 12 uur in de laaste 12 maanden). Zo niet, moet de instructeur een formulier ondertekenen waarin staat dat de training is gedaan en de piloot gereed is voor het examen, en mag daarna de examinator verder.
De trainingsvlucht mag in dat geval ook expliciet niet door dezelfde instructeur worden uitgevoerd -- ook niet als hij toevallig ook examinator is.
 
Nazgul gaat niet om examen doen, gaat puur en alleen om het verlengen van je SEP of TMG rating op basis van ervaring in de afgelopen 2 jaar. Dan mag in Engeland de instructeur ook op jouw brevet jouw SEP/TMG aftekenen, hoeft niet door een examinator te gebeuren. Mits de instructeur ook diegene was die de dual uur is gevlogen.
 
Ja, als je aan de eisen voor verlenging voldoet dan tekent de instructeur.
Als je bv. maar twee uurtjes had gevlogen in de 12 maanden voor de verlenging, moet je een assessment doen en een 'gereed vor test' verklaring overleggen aan de examinator die de test afneemt.
 
In Nederland mag je als instructeur de brevet niet aftekenen zegt ILT, dat mag alleen een examinator, ook in het geval van verlenging op basis van ervaring. Een FI mag alleen logboek tekenen voor de dual vlucht en het formulier van kiwa. Daarna moet het alsnog door een examinator of kiwa/ILT op je brevet worden gezet! Omdat ILT zegt dat FCL.945 niet bestaat.

Toch gek dat NL een Europese Wet niet erkend en Frankrijk en het VK wel, of ligt dat aan mij?
 
In Nederland mag je als instructeur de brevet niet aftekenen zegt ILT, dat mag alleen een examinator, ook in het geval van verlenging op basis van ervaring. Een FI mag alleen logboek tekenen voor de dual vlucht en het formulier van kiwa. Daarna moet het alsnog door een examinator of kiwa/ILT op je brevet worden gezet! Omdat ILT zegt dat FCL.945 niet bestaat.

Toch gek dat NL een Europese Wet niet erkend en Frankrijk en het VK wel, of ligt dat aan mij?

Volgens mij wordt FCL.945 prima erkend. Er is alleen geen FI "speciaal"geautoriseerd door de Authority.
 
Volgens mij wordt FCL.945 prima erkend. Er is alleen geen FI "speciaal"geautoriseerd door de Authority.

Nee, hoor ik heb contact gehad met ilent en en zij zeggen dat zij niet op de hoogte zijn gebracht dat de wet gewijzigd was. Ze gaan nu in overleg en komen met een reactie.

Goed om te weten dat llent zo goed de wet kent….
 
Terug
Bovenaan