Verkeersvlieger worden, maar hoe?

jantje13245

Rookie
Beste,

Ik ben diep de forums in gedoken om alvast alle tips, tricks & discussies te lezen over selecties en nog meer. Ik heb toch nog wat vraagjes en hoopte dat jullie mij hierbij konden helpen
Ik heb vorig jaar examens gedaan en mijn VWO diploma gehaald. Helaas had ik nog geen natuurkunde, maar die heb ik in de zomervakantie behaald bij boswell-beta.
Ik sta nu ingeschreven voor de selectie van de KLMFA en ga hier dus ook zeker mijn best voor doen. Aangezien zo'n 15% max de selectie haalt ben ik toch ook al een beetje naar andere vliegopleidingen/scholen aan het kijken.
Ik ben nu pas 18 jaar oud en wil het liefste beginnen aan een vliegopleiding en niet aan een studie, omdat ik er veel meer motivatie en interesse erin heb.
Er zijn namelijk veel mogelijkheden als de KLMFA niks word, zoals AIS, EPST, Transavia MPL etc.
Ik ben toch erg benieuwd naar wat jullie het beste lijkt voor iemand in mijn situatie en zie daarom graag een reactie van u tegemoet!

Met vriendelijke groet,
Jan

Welkom op het forum.
Je bent in elk geval al goed bezig.
Zou zeker aanraden om dit jaar nog de KLM FA assesment te proberen.
Volgens mij krijg je een tweede kans na afronden van een vervolgopleiding.

Ik heb het in andere draadje al vermeld, maak voor jezelf een decision tree.
Bij KLM door de assessment is uiteraard de makkelijkste.
Wordt je in eerste instantie bij de FA afgewezen dan is het tijd voor een vervolgopleiding.
Wat ? Je kan uitgaan van in eerste instantie twee criteria:

* Wat zou ik leuk vinden om een carrière in te maken? Recht? Techniek?
* Waarmee kan ik redelijkerwijs een lening van €100.000 mee afbetalen? Denk maandelijks afbetaling van tenminste €1000

Het slechtste scenario is dat je na het afronden van een vliegopleiding je medical verliest of anderszins nooit als piloot kan werken. Loss of License insurance dekt niet altijd alles enz enz enz.
Op je 42e nog bij je ouders wonen door schuldenlast en gebrek aan vooropleiding is geen optie.
We waarschuwen hier regelmatig voor een vervolg opleiding die ook luchtvaart gerelateerd is. Je kan niet vliegen door verlies van medical en nu wordt je hier iedere dag mee geconfronteerd als je naar je werk rijdt. Dat kan niet iedereen.
Bijvoorbeeld een Business degree geeft je een brede basis, je kan daarmee ook in de luchtvaart werken of er juist ver vandaan blijven.

Doe nog dit jaar de KLM FA indien niet succesvol begin deze winter een theorie cursus voor PPL en ga vliegen tijdens je vervolgopleiding. Als PPL recreant zal je 25-40 uur per jaar vliegen. Na je studie zit je rond de 120-150 uur.
Ga in de laatste twee jaar van je studie oriënteren op waar je de vliegopleiding gaat afmaken. Nederland of Polen of Scandinavië.
Modulair want geïntegreerd hoeft niet meer want je hebt al een PPL met > 100 uur.
Time building vakantie Zuid Afrika of Canada of VS.
Ik kan nog uren doorgaan maar dit is een begin.
Blijf vooral veel vragen stellen.

Laatst bewerkt:
Hai Jan,

Het lijkt er op dat je redelijk ingelicht bent al. Na KLM FA zouden Trans MPL of EPST de voornaamste alternatieven zijn. AIS zou ik persoonlijk wegblijven, dan kan je net zo goed modulair doen. Waarbij ik wil aangeven, en dat is een andere mening dan EA wellicht, dat modulair echt je laatste optie is omdat (net als na AIS) je baankans daarna echt heel gering is. Ik zou dus PPL optie enkel doen als je dat zelfs zonder vlieg carrière nog leuk lijkt (en financieel veilig kan bijhouden).

dat modulair echt je laatste optie is omdat (net als na AIS) je baankans daarna echt heel gering is. Ik zou dus PPL optie enkel doen als je dat zelfs zonder vlieg carrière nog leuk lijkt (en financieel veilig kan bijhouden).
Hoi Nosig, bedankt voor je reactie. Ik vroeg me af of er een reden is dat je EPST wel als alternatief ziet maar AIS niet? Dat lijkt me dan te zitten in baankansen?
EPST zijn natuurlijke meerdere scholen waar je de opleiding zou kunnen volgen is er daar een specifieke ook beter voor, of maakt dat dan weer niet uit volgens jou?

Welkom terug Nosig.
Ik had begrepen dat waar je de MCC doet van meerwaarde is.
Kan altijd zijn dat ik dat verkeerd begrepen heb.
Modulair KAN, met de nadruk op KAN (!) een betere optie zijn afhankelijk van je situatie.

Alles is een optie.
Je begint met alles en vervolgens vallen opties af tot 2-3 overblijven en dan zijn het je omstandigheden die bepalen welke de beste is voor je.
Dat hoeft niet de #1 te zijn.

Laatst bewerkt:
Alles is een optie.
Je begint net alles en vervolgens vallen opties af tot 2-3 overblijven en dan zijn het je omstandigheden die bepalen welke de beste is voor je.
Dat hoeft niet de #1 te zijn.
Mooi gezegd!
Ik ga nu knallen voor de selectie van de KLM FA. Ik zorg dat ik daarvoor tenminste alles uit de kast heb gehaald en die dagen alles kan geven. Als het niet lukt ga ik vanuit daar wel verder kijken, omdat studeren toch pas vanaf september weer kan! Bedankt!

Dit hele traject is vallen en opstaan.
De weg die ik genomen heb was zeker niet “de beste” maar wel hetgene wat voor mij op dat moment mogelijk was.
Veel succes en blijf vooral veel vragen stellen.
Het moeilijkste is om een beetje een weg te vinden in deze hele ondoorgrondelijke industrie.

Laatst bewerkt:
Wat ik geleerd heb in mijn zoektocht naar een vliegbaan is dat de allerallerbelangerijkste factor de link is die de vliegschool heeft met airlines (of een airlne). AIS heeft natuurlijk een eigen airline, maar het is nog maar de vraag of je daar mag vliegen, zo ja dan mag je je eigen type rating betalen voor een type dat echt nergens meer vliegt en je moet na een jaar (of x uren?) wegwezen zodat ze weer kunnen verdienen aan de volgende. En daarna heb je niks, omdat ze verder geen hoog aanzien hebben met grotere / betere airlines. Je bent dan aangewezen op mogelijke selecties bij Ryanair of Wizzair. Maar dat had je ook zonder AIS / Jetstream rating kosten kunnen doen, oftewel modulair (veel goedkoper).

EPST heeft altijd wel goed aanzien gehad, omdat ze meer een tussen agentschap zijn en juist hun best doen om door hun goede selectie een hoge kwaliteit vliegers aan te kunnen bieden aan airlines. En dat is ook waarom, in tijden van meer aanbod, je bijvoorbeeld KLM specifiek KLS, NLS of EPST noemde als eis voor school. Je mocht niet met een andere achtergrond solliciteren (in tijden wanneer directe KLS klassen onvoldoende waren). EPST had traditioneel een goede samenwerking met Oxford aviation die naar de grotere UK airlines leverden, maar dat is nu overgenomen door CAE. Ik ben niet up to date met de scholen waar EPST nu heenstuurt en ik weet ook niet welke airlines de kwaliteit kennen nu van EPST. Hopelijk kunnen recente EPST studenten meer toelichten.

Deze tijden momenteel zijn uitzonderlijk omdat door de gevolg van corona beleid en pensioengolf er enorm aangenomen wordt, maar dat gaat natuurlijk over een paar jaar weer stabiliseren of afnemen. En op dat moment telt er maar 1 ding; welke school heb je gedaan. Zegt niets over hoe goed of slecht jij specifiek als vlieger bent, maar airlines weten dat als ze mensen van EPST of KLS op selectie krijgen ze er bijna allemaal heel erg goed doorheen komen. Dat scheelt een hoop tijd, mankracht en dus geld. En ik moet zeggen dat ik die ervaring ook wel heb, met jarenlang mensen in de sim voorbereiden op airline selecties. Als ze EPST / KLS hebben gedaan ben je na een uurtje wel klaar, maar als ze AIS of een andere school hebben gedaan is het begin niveau vaak erg slecht en zitten er af en toe goede vliegers tussen of in ieder geval met potentie. Maar dan ben je vaak nog veel langer met trainen bezig.

Dit is niet heel anders als wat je ziet met studenten van voorname universiteiten, door allerlei factoren krijgen die gewoon veel sneller voorrang ook als het niet terecht is (zoals met NLS een tijdje nadat CAE het had overgenomen).

Mijn kennis is dus niet heel erg up to date, maar je moet rekening houden met klaar zijn van je opleiding in slechte tijden. De kosten daarna kunnen extreem hoog zijn en je wil je risico's zoveel mogelijk mitigeren. Die eerste keuze, welke vliegschool, is dan van het allergrootste belang. Dat zegt niet dat je met modulair geen baan kan krijgen, er zijn hier op airwork zat uitzonderingen die dat bewijzen, maar zolang je nog de keuze hebt moet je gewoon beseffen dat je dan een veel hoger risico loopt.

EPST heeft altijd wel goed aanzien gehad, omdat ze meer een tussen agentschap zijn en juist hun best doen om door hun goede selectie een hoge kwaliteit vliegers aan te kunnen bieden aan airlines. En dat is ook waarom, in tijden van meer aanbod, je bijvoorbeeld KLM specifiek KLS, NLS of EPST noemde als eis voor school. Je mocht niet met een andere achtergrond solliciteren (in tijden wanneer directe KLS klassen onvoldoende waren). EPST had traditioneel een goede samenwerking met Oxford aviation die naar de grotere UK airlines leverden, maar dat is nu overgenomen door CAE. Ik ben niet up to date met de scholen waar EPST nu heenstuurt en ik weet ook niet welke airlines de kwaliteit kennen nu van EPST. Hopelijk kunnen recente EPST studenten meer toelichten.
Voor wat ik inderdaad van EPST hoor is dat het een goed plan B voor mij zou kunnen zijn.
Mijn kennis is dus niet heel erg up to date, maar je moet rekening houden met klaar zijn van je opleiding in slechte tijden. De kosten daarna kunnen extreem hoog zijn en je wil je risico's zoveel mogelijk mitigeren. Die eerste keuze, welke vliegschool, is dan van het allergrootste belang.
Dat is inderdaad een goede factor om vanuit te gaan. Dan kan het alleen maar meevallen zeggen ze altijd.
Ik wil jullie allemaal heel erg bedanken. Ik zal jullie op de hoogte houden en als ik meer vragen heb weet ik waar ze gesteld moeten worden!
Bedankt!

Ook wil ik dan aanraden: KLS als eerste optie.

Optie 2: een vervolgstudie in een richting (zoals EA aangaf) die niets met de luchtvaart te maken heeft, maar die jou wél interessant lijkt.

Na optie 2 kun je uiteraard altijd weer proberen bij KLS binnen te komen.

Optie 3: EFA in Bremen. Daarna heb je hele goede kansen binnen de Lufthansa Groep. Wel is het belangrijk hoe goed je Duits is. Binnen Europa is het als piloot namelijk erg zinvol om Duits te spreken, dat opent deuren binnen de Duitstalige luchtvaartmarkt, waar de arbeidsvoorwaarden doorgaans uitstekend zijn.
Deze optie zou je eventueel ook als optie 2 kunnen beschouwen, vóór je aan de eerder genoemde studie begint.

Optie 4: EPST / HV MPL. Volgens mij heeft Sabena een MPL-programma bij Brussels Airlines, en TUI België heeft volgens mij ook een MPL-programma.

Optie 5: Modulair. Zeker niet bij een school als AIS of iets dergelijks. Combineer het eventueel met werk en behaal stap voor stap je brevetten. Ik ken meerdere mensen die via de modulaire route uiteindelijk bij KLM, Transavia, TUI en zelfs Qatar zijn terechtgekomen.

Maar dit alles hangt sterk af van de conjunctuur. Op dit moment is die heel goed.

De weg die ik zelf heb bewandeld, zou ik echter niet aanraden.
Ik heb via een vage school in Litouwen een geïntegreerde opleiding gevolgd, destijds voor 45.000 euro. De kwaliteit was echter bedroevend. Ik heb daarna keihard moeten werken om het vereiste airline-niveau te halen.

Na mijn opleiding heb ik gewerkt als steward bij een Duitse airline, met bijbanen erbij om financieel rond te komen. Vervolgens moest ik ook nog betalen voor mijn eerste type rating (B737), nadat ik 4,5 jaar had gezocht naar een baan. De arbeidsvoorwaarden waren beroerd.

Na twee zomerseizoenen bij die maatschappij ben ik naar een andere, ook niet al te stabiele, airline gegaan voor zes maanden — en toen kwam COVID.
Weer mijn baan kwijt. Wéér financieel moeten knokken met meerdere banen tegelijk.

Begin 2022 kwam ik uiteindelijk bij mijn huidige maatschappij op de 747 terecht. Ik heb het hier enorm naar mijn zin – het is een interessante operatie. Wel werk ik er als contractor: geen sociale zekerheden, geen vakbond. Privé heb ik een Loss of License en pensioen geregeld, maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met wat je bij een legacy carrier krijgt.

Zou ik mijn weg aanraden aan iemand die piloot wil worden?
Nee. Het was een zware, lange weg.

Heel veel succes met je keuzevorming.

Groet,

V1

Nee. Het was een zware, lange weg

Wijze woorden.
Veel newbies stoppen met zoeken (en met lezen) nadat ze de eerste optie hebben gevonden die ze aanspreekt….en daar werken de opleiders/adverteerders op.

Website ziet er flitsend uit met mooie foto’s, vlotte babbel op de informatieavond.

Maar eerlijk is eerlijk, je weet niet wat je niet weet.
Veel mensen willen het ook niet weten, hebben het vermoeden wel maar luisteren niet hoe lang deze weg kan zijn.

Alright, genoeg negatief ;)
Het is ons uiteindelijk ook gelukt!
Maar het is belangrijk dat je een realistische kijk op de zaken hebt.

Blijf vooral veel vragen stellen!

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan