Hallo,
Heb een vraag: Ik weet niet beter dan dat je als vlieger verantwoordelijk bent voor je eigen obstacle clearance als je airways vliegt en tijdens "direct to.." clearances. De controller is verantwoordelijk voor obstacle clearance tijdens radar vectors. Dit staat heel duidelijk in de US FAR/AIM. Ik heb echter geen referentie kunnen terug vinden in de jepp. manuals en onze comp manuals, meeste collega's denken hier echter net zo over.
Ik vloog al weer een tijd geleden met een collega die het hier absoluut niet mee eens was en beweerde dat als ATC je een direct to clnc gaf hij ook verantwoordelijk is voor obstacle clearance!
Ik weet bijna zeker dat ik gelijk heb, recentelijk ook weer een NOTAM gelezen over noorwegen die nu hun procedures hebben aangepast zodanig dat als zij vectors of direct to clearances geven zij verantwoordelijk zijn voor obstacle clearance en zelfs een temp correctie toepassen (met uitzondering van de oslo TMA). maw dit was dus eerder niet het geval.
Toch zou ik graag ergens een referentie willen vinden voor eventuele toekomstige discussies, als iemand me zou kunnen vertellen waar ik dit kan vinden, alvast bedankt.
P.S. Voor de enkeling die antwoord dat je als vlieger altijd moet weten waar je bent zelfs tijdens radar vectors en je obstacle clearance moet weten....bedankt, ik weet dat, het gaat me om de discussie en waar de referentie staat.
edit: aangepast met "zelfs tijdens radar vectors"
Heb een vraag: Ik weet niet beter dan dat je als vlieger verantwoordelijk bent voor je eigen obstacle clearance als je airways vliegt en tijdens "direct to.." clearances. De controller is verantwoordelijk voor obstacle clearance tijdens radar vectors. Dit staat heel duidelijk in de US FAR/AIM. Ik heb echter geen referentie kunnen terug vinden in de jepp. manuals en onze comp manuals, meeste collega's denken hier echter net zo over.
Ik vloog al weer een tijd geleden met een collega die het hier absoluut niet mee eens was en beweerde dat als ATC je een direct to clnc gaf hij ook verantwoordelijk is voor obstacle clearance!
Ik weet bijna zeker dat ik gelijk heb, recentelijk ook weer een NOTAM gelezen over noorwegen die nu hun procedures hebben aangepast zodanig dat als zij vectors of direct to clearances geven zij verantwoordelijk zijn voor obstacle clearance en zelfs een temp correctie toepassen (met uitzondering van de oslo TMA). maw dit was dus eerder niet het geval.
Toch zou ik graag ergens een referentie willen vinden voor eventuele toekomstige discussies, als iemand me zou kunnen vertellen waar ik dit kan vinden, alvast bedankt.
P.S. Voor de enkeling die antwoord dat je als vlieger altijd moet weten waar je bent zelfs tijdens radar vectors en je obstacle clearance moet weten....bedankt, ik weet dat, het gaat me om de discussie en waar de referentie staat.
edit: aangepast met "zelfs tijdens radar vectors"
Laatst bewerkt: