Van vliegschool naar luchtmacht

Nova

New member
Hoi,

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die eerst een vliegschool hebben gedaan maar vervolgens toch bij de luchtmacht terecht zijn gekomen. Zo ja, wat zijn dan de mogelijkheden bij de luchtmacht? Lijkt me dat je gewoon het normale traject moet volgen en vervolgens wordt geplaatst op een heli/F-16. Echter sprak ik laatst iemand die zei dat sommigen via een soort 'omscholingscursus' direct op de C-130 of KDC-10 zijn geplaatst?! (lijkt me eigenlijk te mooi om waar te zijn..)

Verder ben ik benieuwd welke selecties je nog moet doen mocht je al een vliegschool hebben afgemaakt. Je medische en fysieke selectie moet je natuurlijk wel nog gewoon doen, maar hoe zit het met de andere rondes? Op de luchtmachtdagen vertelde de GVSS instructeur van de luchtmacht mij dat je de GVSS niet meer hoefde te doen. Hoe zit het met de rest?

Wat zijn de voor-/nadelen van zo'n overstap?

Alvast bedankt, groeten!

(het is overigens niet zo dat ik zelf deze stap al aan het overwegen ben, ben gewoon benieuwd naar de mogelijkheden/ervaringen!)
 
Bedankt voor het snelle en goede antwoord!! Alleen schept dit bij mij een nieuwe vraag, namelijk: is er sprake van een keuze tussen deze horizontale instroom en het 'normale' traject bij de luchtmacht als je al in bezit bent van je ATPL(f)? Betekent het dat als je je ATPL(f) hebt je niet meer het normale traject voor een F-16/heli kunt volgen, alleen nog maar deze horizontale instroom? Alvast bedankt!
 
Mag ik even inspringen?

Besef wel dat zodra je tekent na een aantal jaren weer gewoon ergens mag solliciteren en onderaan mag beginnen.
Of je moet na een paar jaar kdc10/chinook/f16/whatever een deskjob ambieren.
Van dichtbij meegemaakt dat gasten met military/pic-uren best wel moeite hebben het leven 'erna' te vinden
My 2 pennies
 
Mag ik even inspringen?

Besef wel dat zodra je tekent na een aantal jaren weer gewoon ergens mag solliciteren en onderaan mag beginnen.
Of je moet na een paar jaar kdc10/chinook/f16/whatever een deskjob ambieren.
Van dichtbij meegemaakt dat gasten met military/pic-uren best wel moeite hebben het leven 'erna' te vinden
My 2 pennies

Betekent dat dat de deal met KLM niet meer is? Eigelijk iedere F16 vlieger die ik ken (heli ken ik niet zoveel) die is daarna als f/o bij de KLM begonnen en dan vaak 777 of 747. Of gaat dit niet op bij horizontale instroom?

Het schijnt heel moeilijk te zijn als horizontaal instromer om op de F16 te komen. Het gebeurt wel maar niet vaak. Ik denk dat de kLU liever heeft dat je meteen aan het vliegen gaat na een rating, als dat ze je weer 1 jaar naar Arizona moeten sturen met de kans dat je er tussenuit valt.
 
Het schijnt heel moeilijk te zijn als horizontaal instromer om op de F16 te komen. Het gebeurt wel maar niet vaak. Ik denk dat de kLU liever heeft dat je meteen aan het vliegen gaat na een rating, als dat ze je weer 1 jaar naar Arizona moeten sturen met de kans dat je er tussenuit valt.

Je kan gewoon het standaard traject in. Ken meerdere F-16 vliegers die eerst hun burgerpapieren hebben gehaald.
 
Mag ik even inspringen?

Besef wel dat zodra je tekent na een aantal jaren weer gewoon ergens mag solliciteren en onderaan mag beginnen.
Of je moet na een paar jaar kdc10/chinook/f16/whatever een deskjob ambieren.
Van dichtbij meegemaakt dat gasten met military/pic-uren best wel moeite hebben het leven 'erna' te vinden
My 2 pennies

Klopt niet.

Natuurlijk zijn er ook voor ervaren vliegers minder banen te vinden in de burgerluchtvaart op het moment maar toch stappen 9/10 moeiteloos over.

Overigens is het ook niet waar dat je na een paar jaar op een deskjob beland. Het is heel goed mogelijk om te blijven vliegen. Degene die richting een deskjob gaan kiezen hier zelf voor.
 
Betekent dat dat de deal met KLM niet meer is? Eigelijk iedere F16 vlieger die ik ken (heli ken ik niet zoveel) die is daarna als f/o bij de KLM begonnen en dan vaak 777 of 747. Of gaat dit niet op bij horizontale instroom?
.

Reactie van een (heel) oud F16 vlieger:
Er is geen enkele exKLU vlieger die direct begint als F/O op een ICA kist, B747 B777 A330 MD11. Dit is nooit zo geweest. De beginfunctie is coco (2nd officer) of F/O europa.
In het verre verleden (20 jaar) was de rvl anders en konden coco's met voorervaring na een tijdje omscholen van coco ica tot co ica. Dit was echter maar tijdelijk en is nu alleen nog mogelijk als je aan de beurt bent volgens de senioriteits lijst.
 
Terug
Bovenaan