Uren loggen voor zowel FAA als JAA

fixedgear

New member
Zijn hier mensen die zijn van zowel de FAA PPL als een JAA geregistreerd bij de CAA in de UK?

Ik ben benieuwd hoe ik het beste uren kan loggen. Op het moment heb ik een logboek voor de FAA en een ander logboek voor de JAA.

De manier waarop je uren vastlegt is voor beide net iets anders. Maar ook PIC/P1 uren worden anders gedaan. Ik wil in de toekomst toewerken naar een fATPL/CPL voor zowel de FAA als de JAA.

Toen ik in augustus mijn FAA PPL behaalde is het totaal aantal uren, zowel dual als solo bekeken in mijn JAA logboek en daarna heb ik de ontbrekende uren, zoals nachttijd gevlogen en dit in mijn FAA logboek gezet. Uiteindelijk werd het dus een optelsom vanuit beide logboeken.

Hoe loggen jullie je uren zonder dat er een dubbeltelling plaatsvind? Schrijven jullie zoveel mogelijk in de JAA logboek, zodat je maar 1 logboek hoeft te sturen naar de CAA, of sturen jullie beiden logboeken op? Of...
 
Het gaat me dus om de uren die voor beide licenses geldig zijn! Het loggen van de uren die uitsluitend geldig zijn voor een van beide is duidelijk... :angel:
 
Ik gebruik een erg handig software proggie, dat hier ook ergens op het pbb ter prettige evaluatie werd aangeboden.

Dat zorgt dat ik eigen kolommen kan toevoegen en das wel zo handig. Een centrale plaats voor het verzamelen, nee beter gezegd sprokkelen van uren, die je kunt uitprinten voor juist die instantie die er op dat moment interesse in heeft.

Verder is mijn FAA-logbook leading.... De JAA kan me wat.


;-)

Yippeecaheeee MFS

WS
 
Ik gebruik 1 logbook voor FAA en JAA (NL). Maak desnoods een aparte kolom erbij.

Toen ik ooit mn logboek moest opsturen naar Hoofddorp voor mn JAA license heb ik onder de laatst gelogde vlucht nog 2 regels optelsommen FAA/JAA bijgeschreven ter verduidelijking.
Dit laatste had voornamelijk betrekking op tegelijkertijd PIC+instructie loggen wat onder FAA mogelijk is maar niet onder JAA.

Overigens gebruik ik nu wel een logboek in JAA format, het FAA format word door Hoofddorp niet meer geaccepteerd werd mij daar verteld maar alle FAA kolommen komen daar ook in voor of kun je er zelf bij maken.


Daarnaast is mijn ervaring dat niet alle overheden een elektronisch logboek/prints accepteren. Vandaar dat ik ook de papieren versie bijhoud.
 
Uitsluitend een elektronische versie bijhouden heeft ook niet echt mijn voorkeur, maar ik denk dat ik eens ga kijken om dit er naast bij te houden.

Ik denk dat ik voor de papieren versie de uren die voor allebei gelden maar in mijn JAA logboek erbij zet.
 
fixedgear zei:
Uitsluitend een elektronische versie bijhouden heeft ook niet echt mijn voorkeur, maar ik denk dat ik eens ga kijken om dit er naast bij te houden.

Ik denk dat ik voor de papieren versie de uren die voor allebei gelden maar in mijn JAA logboek erbij zet.

Als jij veel vliegt is een electro. erg erg makkelijk. En papieren vul je toch niet iedere dag in. Ik doe me logboek aan het eind van de week. Print het uit in FAA of JAA format zoals gewenst. werkt top. http://www.logbookpro.com
 
FlyHigh zei:
Als jij veel vliegt is een electro. erg erg makkelijk. En papieren vul je toch niet iedere dag in. Ik doe me logboek aan het eind van de week. Print het uit in FAA of JAA format zoals gewenst. werkt top. http://www.logbookpro.com

Veel vliegt... (nog) niet echt. Ik heb net mijn PPL gehaald, dus ik vlieg niet zoals jij iedere dag. ;)

Ik heb ook een ander topic gezien hier op het board met een aantal logboek programma's. In ieder geval bedankt voor de url.
 
Terug
Bovenaan