Het MTOW van 450 kg is achterhaald en past niet meer bij de nieuwere generatie MLA's. De nieuwere MLA's zijn vrijwel allemaal gecertificeert voor een MTOW van 550-599 kg. Er wordt wel druk gewerkt aan een nieuwe regeling...
Echter... het RPL brevet en de keuring van het toestel om te voldoen aan de ULM regels geeft aan dat het vliegtuig max 450 mag wegen als je opstijgt.
Wel zijn de meeste MLA's inderdaad getest op startgewichten van rond de 550 kg, zodat je weet dat je wel wat ruimte hebt.
Zelf vlieg ik op een duits brevet, meestal met duitse kisten, voorzien van een parachute. Die parachute weegt ongeveer 11 kg, maar dan is je MTOW wel 472,5 kg, dus dat geeft je weer 10 kg extra.
Daarnaast reken de meeste mensen niet met 80 kg per persoon, maar eerder met 75 kg per persoon.
Nogmaals de rekensom:
FK 9: 268 kg (maar dan komt er nog wat spul bij aan instrumenten en zo verder, dus zeg maar 280. Dit op basis van een 80 pk motor.)
PAX/PIC: 150 kg
MTOW 472,5 (volgens regels)
Geeft ongeveer 35 kg voor brandstof. Dichtheid van brandstof is ongeveer 0,6-0,8 kg/l, dus ~ 50 liter. => (op basis van verbruik 15 l per uur. Is minder, maar rekent makkelijk.)
50-7,5 (half uur vliegen) - 4,25(10% veilige reserve zit al in de 15 liter, maar goed) - 2 (niet uitvliegbare reserve) - 3,75 (5-10 minuten voor start en na landig)=32,5 liter.
Dat levert dus een endurance van ruim 2 uur. Dat klinkt wellicht wat krap, maar in ongeveer 1 uur en 10 minuten vlieg ik met een FK 9 met gemak van Stadlohn (bij Enschede) naar Nordenay (een waddeneiland.)
Kortom is dit MTOW een probleem? Nou, dat valt best mee.
Dat veel mensen inderdaad over-weight weg gaan, klopt. Zoals gezegd, de nieuwe vliegtuigen zijn bijna allemaal getest op 550+ kg, maar om onder de UL categorie te vallen, moeten ze gekeurd worden op 450 kg MTOW of 472,5 kg MTOW met redding parachute. De meeste mensen vliegen dan ook gerust weg met een TOW van rond de 25 kg boven de limiet.
Dat kun je overigens beter niet doen als je naar Texel vliegt, tenminste dat hoor ik van iedereen die vanaf Stadlohn vliegt.
Nog een voorbeeldje? Oke, omdat je zo aandringt.
C42 met parachute, dus MTOW 472,5 en gewogen gewicht: 255 kg => 275
PIC/PAX: 150 kg
Verbruik ~ 12,5 liter per uur. (Ik heb hier al minder dan 11,5 l/u mee gevlogen.)
40 kg brandstof is dan (reken met 12,5 l/u) een endurance van 3 uur en 10 minuten.
Stadlohn-Nordenay is met een C42 (langzamer dan een FK9) ongeveer anderhalf uur. Dus ik haal op die tank het wel om heen en weer te komen.