Met de andere tips kunnen wij zeker wel aan de slag. Hieruit gaan we proberen 3 waardes te halen:
- Een vaste uitstoot bij het opstijgen
- Een vaste uitstoot bij het landen
- Een uitstoot * het aantal KM/miles
Zo kunnen we een realistische uitstoot bereken voor lange en korte afstanden.
Zo kan je geen realistische berekening maken, aangezien er op kortere afstanden meestal vanwege efficiency / tijd op lagere hoogtes gevlogen wordt. Op lagere hoogtes is het verbruik groter, maar je bent ook minder lang aan het klimmen.
Daarbij worden de kortere afstanden meestal met totaal andere vliegtuigtypes uitgevoerd. Een Fokker 50 van Amsterdam naar Dusseldorf is ongeveer een half uur onderweg, gebruikt 600 kg kero per uur, vervoert max 50 pax. 600 kg = 750 liter ongeveer. Voor een half uur kom je dus op 375 liter. Met een bezettingsgraad van ca. 80% (40 pax) is dat dus ruim 9 liter per passagier voor ca. 220 km, dus "1 op 24" per passagier.
De klim is maar heel kort tot iets van 12.000 voet, vaak niet eens een kruis gedeelte. Naar München vliegt een F50 normaal niet, maar anders zou dat ca. iets van 1: 50 in beslag nemen denk ik op een hoogte van rond de 20.000 of hoger, dus een ca. 1100 kg. of 1373 liter. Per passagiers (80% bezetting, 40 pax) dus 34 liter voor ca. 900 km, dus iets van "1 op 26" per passagier. Dat verbruik per uur blijft eigenlijk altijd wel hetzelfde. Het verschil in verbruik zit hem in dat ik niet precies weet hoe lang de vlucht duurt, het zou hetzelfde getal moeten opleveren. Een vast klim verbruik getal had geen zin hier gehad omdat hij bijna 2 keer zo hoog gaat klimmen. Daar is het echter wel weer zuiniger / sneller, dus zou het kruisverbruik ook minder moeten zijn per uur. Dalen heeft minder verbruik, maar duurt 2 keer zo lang, maar op grotere hoogte zal ook dat minder zijn.
Langere vlucht binnen Europa bijvoorbeeld met de Embraer 190 naar München, iets van een uur vliegen. Hoogte gaat daarbij wel richting de 40.000 voet, maar klimt veel sneller, verbruikt meer maar kan dan ook 100 mensen meenemen max. Afstand ca. 900 km. Met een verbruik van 1800 kg per uur is het 3 keer hoger dan de Fokker 50, maar dan wel 2 keer zo snel met 2 keer zoveel mensen. Voor München heb je dus ca. 1800 kg nodig = ca. 2250 liter. Gerekend met 80% bezetting (80 pax) is dat 28 liter per passagier voor 900 km, oftewel "1 op 32" per passagier.
München en Düsseldorf zijn wel mooie bestemmingen om te vergelijken met trein en auto.
VLM heeft een tijdje geleden een F50 omgedoopt tot "Green Machine", zie ook dit stuk:
http://www.greenaironline.com/news.php?viewStory=275
Als je ook de levensduur van een vliegtuig meeneemt (denk dat de F50's binnen KLC nu 15 a 20 jaar gediend hebben, gaan wel weer door elders) en het feit dat ze veel lichter zijn uitgevoerd en per persoon gezien minder ruwe materialen nodig hebben voor fabricatie zal de calculatie steeds vriendelijker worden richting vliegtuigen.
Voor een verbruiksmeting zou ik vanwege die wisselende hoogte (en type) niet van standaard hoeveelheden voor klim en daling uitgaan, maar kijken per type kist, per route. Die (ruwe) informatie kan je hier van de meeste vliegers wel krijgen zoals je ziet.
Ben overigens erg benieuwd naar de specifieke uitstoot van een turboprop / jet voor wat betreft CO2/NOx/fijnstof. Vanwege het constante draaien en de zeer hoge uitlaattemperaturen zou je denken dat de verbranding relatief schoon is.