UDP

Daarvoor dient de AIP natuurlijk :-)

VFR FLTs shall not be operated:
at night
In Belgium: between 30 MIN after SSand 30 MINbefore SR, unless authorized by the Director General of the CAA or under the conditions described in 8.1.a below.
Note 1: The hours of apparent SR and SS at Uccle (see GEN 2.7 ) are taken into account for the calculation of these periods.
Note 2: State ACFT (MIL ACFT and ACFT used by State services such as police and customs) may fly VFR at night.
In the Grand Duchy of Luxembourg: between 30 MIN after SS and 30 MIN before SR, unless otherwise authorized by the Minister of Transport (see FLTs at night in the G.D. of Luxembourg).
 
Bedankt scsirop! Op je eerste link had ik al gezocht, zonder resultaat. De tweede link is zeker nuttig, alleen Duitsland staat er niet op. Het Duitse AIP is, zonder duur abonnement, goed verstopt helaas.
 
Ik vlieg meestal naar gecontroleerde velden. In Duitsland ook.
Handling is vaak verplicht.
Zaken als AIP enz bekom ik dan via hen, omdat die in D inderdaad achter een betalend slotje zit :-(
 
De UDP is iets typisch Nederlands. In de AIP's van andere lidstaten worden enkel de sunrise/sunset tabellen gegeven. Tot kort was VFR nacht in Nederland niet toegestaan, daarom was er de UDP zodat er toch een beetje marge was.

De regels voor nachtvliegen zijn onlangs gestandaardiseerd op Europees niveau (SERA - Standardised European Rules of the Air). Daarin wordt gesteld waar je aan moet voldoen om te mogen nachtvliegen.

Alle AIP's, ook die van Duitsland, staan gratis op de site van Eurocontrol:

European AIS Database - EAD

Je moet wel even zelf een gratis account aanmaken.
 
Terug
Bovenaan