Type-Rating?

FlyingWings

New member
Mensen,

ben bijna klaar met me opleiding. CPL IR/ME gedaan, bezig met MCC, CRM en ACQ op dit moment. En tsja, al menig topic zal dezelfde vragen bevatten, maar als ik straks klaar ben. Wat dan?
Ik ga niet thuis op me gat zitten totdat een maatschappij mij gaat bellen, want dat zie ik in dit leven toch niet meer gebeuren. Ik hoor hier in Duitsland goede verhalen over een aantrekkende markt. Hoe is dit in Nederland op dit moment? Moet ik hierna een type-rating zelf bekostigen en me zo bij een maatschappij naar binnen werken? Of kan ik beter nog even wachten totdat de markt echt wat meer aantrekt (heb verhalen gehoord over eind dit jaar, begin volgend jaar)? Wat is jullie mening hierover. Wat hebben jullie eventueel voor verhalen? En misschien kunnen mensen uit eigen ervaring vertellen over hoe ze het de afgelopen tijd gedaan hebben...

Greetz Bert! (collega piloot over ongeveer 2 weken...)
 
Zulke vragen kun je je beter afvragen voordat je begint met een opleiding, ipv daarna. Ga er maar vanuit dat het gedaan is met Nederland vliegland. Zonder uitzondering zal je als lowtimer in NL een type moeten betalen. Als je denkt dat je kansen beter zijn in Duitsland moet je vooral daar blijven. De maatschapijen die geen type verlangen hebben voldoende aanbod van ervaren Nederlanders die in het buitenland zitten en terug willen. Ga niet wachten op een economische opleving. In NL zal dat geen gevolg hebben voor de werkgelegenheid in de luchtvaart.
 
Ik zou zeggen, grijp de eerste de beste kans aan, of dat nou betekent dat je zelf moet dokken of dat die toko dat voor je doet......vliegen!

Dat aantrekken van die markt vindt volgens mij nu net een beetje plaats, maar hoorde vanochtend daarentegen dat er bij Alitalia iets van 450 vliegers uitgaan. :1855: Oftewel, weer een reutel ervaren vliegers op de markt. Reken uit je winst...

Gr.
Slim
 
Het is natuurlijk niet leuk als je als vlieger je baan kwijtraakt maar ik zie liever een Italiaan zonder baan dan een vlieger uit Belgie, Duitsland of Engeland bijvoorbeeld. Die spreken allemaal goed Engels en zullen, maar dat is mijn mening, ook eerder bereid zijn om in het buitenland te gaan werken. Hoeveel Belgen vliegen er bijvoorbeeld nu niet in Nederland? Daar en tegen werken er ook weer genoeg Nederlanders in het buitenland. Lijkt mij dat een Europesche maatschappij eerder een Beld of een Duitser zullen aannemen dan een Italiaan. Maar om bij het topic te blijven. Als je ergens kan beginnen (ook al moet je betalen) dan zou ik die kans met beide handen aangrijpen. Mits de bank het natuurlijk toestaat.
 
Voordat je betaald voor je rating kijk wel even uit of het een enigszins solide onderneming is. Het is wat lullig als je veel geld betaald en de zaak gaat onmiddlijk daarna op de fles. Voorbeelden genoeg (AirHolland bijvoorbeeld). Ik heb begrepen dat hier op het forum een aantal vliegers zijn die betaald hebben voor de rating met belofte dat deze terug betaald zou worden na verloop van tijd, maar daar niets van terug hebben gezien omdat het bedrijf failliet ging.

De andere mogelijkheid is eerst een type-rating doen en dan een baan zoeken. Dit betekend wel nog meer risico en je moet dan wel weer een bank vinden die dat wil financieren.

Hoe je het ook doet er blijft een risico aan zitten

En ja ...ik geloof inderdaad dat je in nederland weinig kans maakt. In het oosten (duitsland en verder...) schijnt de markt aan te trekken. Met name Low cost carriers in Oost Europa schijnen het nu goed te doen.
 
IK weet van twee vrienden van mij dat ze er bij CTC in southampton alle rondes hebben gehaald en nu op hun type training aan het wachten zijn. Dat scheme is voor iedereen toegankelijk als je door de selectie komt. Je moet wel bij hun een MCC / CRM doen maar die moet je tegenwoordig toch hebben om ergens aan de bak te komen en je maakt gelijk kans op een jet job. Daarnaast kennen alle maatschappijen CTC en hun kwaliteiten dus het kan een voordeel zijn als je daar wat trainig hebt gedaan.

Mzzl
 
Terug
Bovenaan