Type rating PPL

  • Onderwerp starter Onderwerp starter wvg
  • Startdatum Startdatum

wvg

New member
Hi,

Korte vraag over type rating (althans, dacht dat het zo genoemd werd. Zo niet, graag verbeteren :) ) m.b.t. PPL. Als je bijvoorbeeld les hebt gekregen in een Cessna 172 tijdens je PPL en je hebt je praktijkexamen ook met dit toestel gedaan, is het dan ook zo dat je alleen een Cessna 172 mag vliegen? Dat je PPL dus een type rating bevat voor de Cessna 172. Als dat zo is, kan deze type rating dan ook andere vliegtuigen omvatten, maar moet je daarvoor bijvoorbeeld een testvlucht maken met een instructeur?

Het lijkt me dat een type rating je huurmogelijkheden van een vliegtuig toch enigzins beperkt...

Dank!
Groet,
Wilco
 
Hoi WGV,
Een typerating wordt afgegeven op grotere vliegtuigen zoals F50 , ATR, b737 enz..
Als je een PPL hebt betekend dat SEL (Singel Engine Piston, maw kleine eenmotorige vliegtuigen). Als je afgetekend bent voor een C 172 en je wilt bv en Piper vliegen dan moet je eerst met een instructeur het betreffend toestel leren kennen. Niet ieder GA toestel is hetzelfde, ze hebben allemaal zo hun bijzonderheden/eigenaardigheden en we willen natuurlijk dat iedereen er veilig mee kan vliegen. Wat jij bedoeld is uitgechecked zijn op een .... Welnu, als je je PPL hebt en dat op een Cessna 172 en je gaat ergens anders een C172 huren dan nog wil men OOK eerst zeker weten of je het ook op een veilige manier kunt vliegen, m.a.w. men checkt je uit en pas dan mag je erop los. Als je dan een Piper ... of zoiets wil huren dan wil men je eerst wijsmaken opdat type d.m.v. een aantal uren voordat je daar weer mee op pad kan.
 
Hai,

Je hebt waarscheinlijk een PPL bewijs van bevoegdheid.
daarmee mag je vliegtuigen vliegen als eerste of tweede bestuurder van een vleugelvliegtuig zonder financiele tegenprestaties. JAR-FCL 1.110
je class rating is SEP Single Engine Piston.
dus je mag vliegtuigen vliegen met 1 zuiger motor.
je zou dus zo in een vliegtuig mogen stappen met SEP en weg vliegen.
echter veel verhuur bedrijven willen graag even een check out doen om te zien of je het vliegtuig veilig kunt besturen.
je kunt natuurlijk ook andere class ratings halen. SET / MEP enz.
Een typebevoegdheidsverklaring dienen te worden gehaald voor:
1 ieder type meervlieger-gecertificeerd vleugelvliegtuig. of
2. ieder type meermotorig als eenvlieger-gecertificeerd vleugelvliegtuig uitgerust met turbo-propellor of turbojet motor. of
3 ieder type eenmotorig als eenvlieger gecertificeerd vleugelvliegtuig uitgerust met turbojet motor. of
4 enig ander type vleugelvliegtuig indien zulke noodzakelijk wordt geacht.
jar-fcl 1.220. pppffffffffffffff.

er is een lijst met vliegtuigen waarvoor je een type rating moet halen.
amc fcl 1.220

groeten lampie
 
JAR-FCL...

JAR-FCL...

Hi,

Dank voor de snelle en duidelijke reactie! Ik begrijp nu beter het verschil en het is ook allemaal logisch dat ze een checkvlucht willen doen (ongeacht het SEP). Zelfde als met duiken. Ook eerst een checkdive, ook al ben je instructeur.

Zeg Lampie: heb jij die JAR-FCL onder je hoofdkussen of zo liggen :grijns:

Groet,
WVG
 
Smarty2000 zei:
Ikke wel, 1, 2, 3 en de OPS :grijns:

Nou als dat het geval is hoef ik die van mij niet uit het stof te pakken. So help me out here....

Met je SEP PPL, mag je wettelijk alle SEP vliegtuigen vliegen tot een gewicht van 2000kg mits ze als single pilot gecertificeert zijn. Daarna heb je een Class Rating van 2000-5700kg en daarboven heb je een TR nodig.

Of is dit ondertussen ook alweer veranderd? :rolleyes:
 
Terug
Bovenaan