Turkish Airlines Screening

Michielm

New member
Hallo allemaal,

Kan iemand mij meer informatie geven over de selectie bij Turkish Airlines. Welke opdrachten ik kan verwachten, hoe ik mij goed kan voorbereiden, etc.

Alvast bedankt voor de moeite!
 
Zorg dat je ATPL kennis op voldoende niveau is (hoop niet dat je gedatabased heb), zorg dat je MCC en IFR skills op niveau zijn, en denk goed na over wat je zou antwoorden bij een interview bij bepaalde standaard vragen.
Eigenlijk gaat dit voor elke airline wel op. Ze willen niet screenen op voorbereide mensen, maar op geschikte mensen.

Veel succes toegewenst!
 
Hallo Michielm,

Ik zit ook in de sellectie van Turkish ik heb gesolliciteerd met frozen atpl.

Ik moest eerst een toeic test doen waar je minimaal 650 punten moest scoren daarna volgt dlr test,en als je daar ook voor slaagt volgt een intervieuw in Istanbul.

Ik was gezakt voor de dlr test maar als je brevet heb mag je het na een jaar overdoen, dus in
februarie 2012 is het een jaar geleden zo is mijn situatie.

mijn vraag aan jou is: heb je atpl? dus heb je gesolliciteerd als direct entry f/o ,en wanneer moet je op het intervieuw komen (atpl houders hoeven niet naar de dlr test,die krijgen sim ceheck)

ben ook aan het uitzoeken hoe het zit met die intervieuw

Grtjs eki
 
Zorg dat je ATPL kennis op voldoende niveau is (hoop niet dat je gedatabased heb), zorg dat je MCC en IFR skills op niveau zijn, en denk goed na over wat je zou antwoorden bij een interview bij bepaalde standaard vragen.
Eigenlijk gaat dit voor elke airline wel op. Ze willen niet screenen op voorbereide mensen, maar op geschikte mensen.
Onzin! Een specifieke voorbereiding is wel degelijk verplichte kost voor zo'n beetje iedere airline selectie.

Relatief clueless naar een selectie gaan, terwijl je denkt dat je gelijke kansen hebt als de rest van de kandidaten die zich wel specifiek hebben voorbereid, is ontzettend naïef.

Michiel, heb je al eens op www.PPRuNe.org gekeken/gepost m.b.t. de Turkish Airlines selectie?

Succes!
 
Daar geef ik J.D. volledig gelijk - en ik heb best een paar selecties gedaan. Elke Airline heeft nét een andere insteek wat de invulling van de tests aangaat. LH bijvoorbeeld vraagt relatief weinig ATPL-kennis, maar stelt enorm belang in de DLR-test. Die alleen al duurt een dag. Dus bereidt iedereen zich hier op de DLR voor, en niet op het ATPL-deel.

Cathay Pacific stelt daarentegen juist ATPL-kennis voorop, en hier zie je dus enorm veel "interview-voorbereidingsboekjes" de ronde doen, van Captains X,Y&Z, en A,B&C, of weet ik hoe ze heten. Bij mijn interview zeiden ze daar dan ook letterlijk, we weten dat die boekjes er zijn, we weten wat er in staat, en we gaan er dus vanuit dat je vrijwel 100% goede antwoorden levert. Daarnaast stellen we nog een paar extra vragen.

Als je daar niet bijna perfect antwoord, dan gaan ze er zelfs vanuit dat je dus niet genoeg informatie verzameld hebt, met andere woorden: Je bent niet gemotiveerd genoeg!

Dus ja, ook al zouden de airlines het liever anders hebben, voorbereiding wordt ondertussen wel een beetje verwacht. Ze zijn zich zelf ook bewust dat je dus niet de beste eruit pikt, maar diegene die zich het best heeft voorbereid.

Mij heeft PPRune inderdaad ook altijd goede info gelevert. Of Turkish Airlines daar ook tussen zit, kan ik je echter niet vertellen. 1 Van de weinige Airlines waar ik nog niet ben geweest.. ;)

Succes verder!
 
Ho! ik drukte me daar even niet geheel duidelijk uit. Tuurlijk verwachten ze wel een voorbereiding en weten ze welke boeken er in omloop zijn. Ook anticiperen ze daar soms op.
Voorbeeldje zoals het kán gaan bij een aantal airlines:
Het ACE Technical Pilot Interview is één van de meest gebruikte boeken bij de voorbereiding, en bevat ook de meeste fouten. Bij het interview weten ze dit, en pikken ze juist die vragen met die fouten er uit. Als je dan het antwoord net zo fout geeft als dat het in het boek staat, weten ze genoeg en ga je nat.

Wat ik bedoelde te zeggen is: ze zoeken niet mensen die een boekje uit hun hoofd leren (tenzij gevraagd) ze zoeken mensen die de kennis op peil hebben, zeker als je al langere tijd thuis zit. Dit geeft alleen maar aan dat je serieus met je vak bezig bent, en ook straks als FO er serieus mee bezig blijft. Eerlijk is eerlijk, de meeste die al langere tijd geleden de theorie gehaald hebben, laten het wat verwateren.

Mijn advies is enkel, zorg dat je kennis echt op peil is en dat je niet afhankelijk van een boekje bent. Het kan zomaar eens zijn dat ze met vragen komen die niet letterlijk in je boekje staan, ik zou als recruiter dit in ieder geval wel doen.

Pprune is inderdaad een goede bron. Wat mij geholpen heeft bij sollicitaties e.d. is een wat minder bekend boek, The Pilots Reference Guide. Verkrijgbaar bij o.a. de Luchtvaart Hobbyshop op Schiphol-Rijk.
Hierin staat alle belangrijke ATPL theorie die je daadwerkelijk nodig zou kunnen hebben mooi samengevat.
Ook de ACE is een perfect boek, maar neem dan wel even goed de tijd om de fouten te vinden en te corrigeren. Kan je perfect redden bij de sollicitatie.
 
Bedankt voor de info!

Mijn ATPL kennis is aardig op peil. Elke dag blijf ik de stof herhalen, zeker nu ik ook al een tijdje niet heb gevlogen. Ik heb op pprune gekeken en veel info gevonden over de selectie bij THY.

Ik ben op internet de test genaamd ''skytest'' tegengekomen. Hebben jullie hier ervaring mee en is het de moeite om met deze test voor te bereiden? Of weten jullie andere oefeningen waar ik mij goed mee kan voorbereiden voor de boven genoemde DLR test?



Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info!

Mijn ATPL kennis is aardig op peil. Elke dag blijf ik de stof herhalen, zeker nu ik ook al een tijdje niet heb gevlogen. Ik heb op pprune gekeken en veel info gevonden over de selectie bij THY.

Ik ben op internet de test genaamd ''skytest'' tegengekomen. Hebben jullie hier ervaring mee en is het de moeite om met deze test voor te bereiden? Of weten jullie andere oefeningen waar ik mij goed mee kan voorbereiden voor de boven genoemde DLR test?



Alvast bedankt!

Dan zit je daarmee in elk geval goed. Bedenk ook alvast wat je op je interview gaat zeggen op de "standaard vragen" zoals: vertel wat over jezelf, waarom wil je voor ons werken?, waarom zouden we jou aannemen en niet iemand anders? Waar wil je staan over 5 jaar? Enz.
Zorg dat je niet en standaard antwoord geeft, dat horen ze de hele dag al, maar maak je verhaal boeiend en uniek. Het verhaal dat je de ... zo een mooi toestel vindt en je je hele leven al piloot wilt worden enzo, dat is wat slaapverwekkend.

Betreft Skytest kan ik je de software aanraden. Ik heb zelf twee versie's getest en ben erg tevreden. Echter durf ik niet te zeggen welke bij THY aansluit. Je kan het beste even met het contactformulier op hun site deze vraag stellen. Je krijgt altijd snel antwoord en zij weten dit het beste.

Veel succes!
 
Ik ben op internet de test genaamd ''skytest'' tegengekomen. Hebben jullie hier ervaring mee en is het de moeite om met deze test voor te bereiden? Of weten jullie andere oefeningen waar ik mij goed mee kan voorbereiden voor de boven genoemde DLR test?

Michielm, er is hier op Airwork al veel gesproken over de DLR en Skytest. Mijn mening: Skytest heb je alleen nodig voor de MIC-test van de DLR. Voor de rest gewoon oefenen met de oefensoftware van DLR zelf. Daarvoor krijg je tijdig een wachtwoord zodat je er uitgebreid mee aan de slag kan. Ik weet echter niet exact welke oefeningen er in de DLR voor THY zitten, ik heb destijds voor een andere (Turkse) maatschappij de DLR moeten doen.

Groet PH.
 
Heb Turkish vrijdag gebeld, er kan in lente 2011 weer gesolliciteerd worden.Dat kan alleen via de site van Turkish airlines,dus regelmatig hun site bezoeken.

grtjes eki
 
Terug
Bovenaan