Sowieso zien flinke CBs er mooi uit als je er langs vliegt.
Klopt helemaal en ik heb geen problemen met Cb's zolang:
1- Het is dag (geen nacht)
2- Hij is Isolated (niet embedded)
3- Enkeling (geen squall line)
Een van mijn weinige ervaringen waar ik liever op de grond was dan in de lucht:
's Nachts boven Africa in de bunk. Kon niet slapen dus ga ff naar de toilet. Kom een van de cabin crew tegen en die zei me dat hen verteld is om alles in te pakken (secure the cabin) en zelf ook gaan zitten... Dus ga maar ff in de Flightdeck kijken wat er aan de hand is. Een squall line meer dan 150 nm wijd across track...
Dus we moesten er ergens door (ik was er persoonlijk omheen gegaan 80-100nm off track, maar de Capt vond dat het risico van een near-miss over Africa groter was dan Heavy thunderstorms).
Ze hadden een gaatje gepikt van 5-10nm wijd en toen we daar aankwamen was het gaatje geen gaatje meer... GROTE Cb (Over 55.000 ft hoog en lightning 1x per seconde) aan allebei de kanten en eentje in het midden iets verder (5-10nm).
Severe turbulence voor ongeveer 30 seconden (let op geen extreme zoals ik wel eens van collega's heb gehoort)..
Vertelde dit aan een andere Capt en hij vertelde me dat hij zoiets ook eens geprobeert heeft en extreme turbulence ervaarde (airspeed +/- 50kts en alt +/- 2000ft ) en het nooooit meer zou doen.
Ps over het gebruik van wx radar... Kan me nog een leuk gesprek herinneren boven Boston... Situatie: een squall line en bijna iedereen aan het uitwijken, behalve 1 Longhaul kist (van een Europese operator).
ATC tegen deze kist: "Callsign blah blah blah in about 3-4 minutes you'll reach an area of severe to extreme precipitation... would you like to deviate?"
Kist tegen ATC: "uhhmm request a left turn 70 degrees (let op geen heading 070.. maar een 70 graden turn !!)"
Duidelijk iemand niet aan het opletten...