Tripverslag EHRD - HELX (Luxor)

  • Onderwerp starter Onderwerp starter XDgb14
  • Startdatum Startdatum
Typical dutch approach in RTM:)

Bwah. Alsof ambtenaren elders zo geniaal zouden zijn... Ambtenaren hoeven nu eenmaal niet anders dan hun procedures uit te voeren, en het lijkt me niet meer dan normaal dat ze worden geselecteerd op een minimum aan pragmatisme, creativiteit, en gezond boerenmensenverstand. Overal hetzelfde, geen EHRD-monopolie, zelfs geen NL-monopolie. Spijtig maar helaas...
 
Zalig verhaal, maar op een IFR plan vliegen over zulke stukken zee, met een single engine kist met een brakke artificial horizon?!
 
Leuk verhaal inderdaad!

Vroeg me echter hetzelfde af als KL. Een kunstmatige horizon staat toch op de MEL voor een IFR vlucht? Of mag je VFR vliegen op een IFR flightplan?
 
Geweldig verhaal!

Misschien typisch Nederlands, maar ik zou het toch wel interessant vinden om de kosten van zo'n trip te zien. Wat heb je betaald voor brandstof, landing fees, handling etc? Bier en zo niet nodig ;)
 
Gokje,

Maule MXT-7-160 checkout en familiarization (U.K.) 3.5 uur @ 170,00 € per uur (150 £/hour) nat (estimated) = 595,00 € excl. landingsgelden en Instructeur.

Great Circle Mapper trip distance (v.v.): 5129nm

Uitgaande van 'n gemiddelde GS van 0085kts en 'n gemiddeld verbruik van 35ltr per uur, kom ik op een 'zuivere' vliegtijd van 60.3 uur en 2.112 liter AVGAS.

Kist huur droog (estimated): 60,00 € per uur (53,00 £/hour) * 60.3 = 3.618,00 € (zuivere vliegtijd).

Gemiddelde AVGAS prijs (estimated): 3,00 € per liter * 2.112 liter = 6.336,00 €

Kaarten e.d. (estimated): 300,00 €

Landing-en parkeergelden, handling e.d. (estimated): 650,00 €
Opm. handlingfee op Phapos (LCPH) 300,00 € :eek:

Totaal (zonder instructeur, taxi's, hotels, bier, sightseeing e.d.): € 11.499,00 €

Hetgeen ik niet begrijp, is dat de Maule eigenaar (Iain) naar Luxor afreist, ZONDER replacement AH en vacuumpomp :1855:

Bedenk wel, hoe Zuidelijker en/of Oostelijker je vliegt, de ICAO English Language Proficiency levels (lees: points), per 10° breedtegraad/lengtegraad 'serieus' dalen. ICAO English Language Proficiency levels van - (minus) 1, zijn geen uitzondering.

My 0,02 ;)
 
Bedankt voor het overzicht, GBOF!

Opm. handlingfee op Phapos (LCPH) 300,00 € :eek:

Ja, da's effe schrikken.. Daar is een lokale ambtenaar 's avonds vast een feestje van gaan vieren.

Bedenk wel, hoe Zuidelijker en/of Oostelijker je vliegt, de ICAO English Language Proficiency levels (lees: points), per 10° breedtegraad/lengtegraad 'serieus' dalen. ICAO English Language Proficiency levels van - (minus) 1, zijn geen uitzondering.

We zijn hier met z'n alleen helemaal gek dat we met dat circus meedoen :traantjes
 
Om de laatste opmerking van GBoF te illustreren een kort verslag van het halen van een pleister bij de receptie van een hotel in Hurghada:

(FJ = ikke dus :stapelge: R = receptionist.)

FJ: My wife has a small cut in her foot, do you have a bandaid?
R: Yes.
FJ: Well, could you give me a bandaid and a pair of scissors so I can cut the bandaid to size?
R: Yes.
FJ: Is there a first-aid kit?
R: Yes.
FJ: Could you show me the first-aid kit so I can select a bandaid and a pair of scissors?
R: Yes.

Na enige tijd en flink wat frustratie....

FJ: There is no first-aid kit here, is there?
R: Yes.

Daarna ben ik dus maar naar een apotheek gelopen. Daar spraken ze gelukkig beter Engels....
 
Hello everyone,

Sorry for not writing in Dutch, but as you can tell from the website, I am better in English! A Dutch-speaking friend linked this thread to me, and I was surprised to see my website is being linked further afield now!

I thought I'd answer a few of the questions that seem to have arisen.

1) The infamous IFR flight plan. Sometimes, you just need to stay safe AND satisfy the bureaucrats. Our Egyptian contact told us to file IFR, as that was required even for flights that were nominally VFR. The entire area was severe VMC the whole time we were there, and naturally no flight into IMC would have been carried out. I have a strong sense of self preservation :)

2) The Artificial Horizon. This was a VFR trip! No AH required. At times over the sea and desert it was very hazy; but any proficient instrument pilot (I have an IR) should be perfectly capable of cruising along in haze using the turn and slip and the VSI/Altimeter for reference. Also, it was unclear what was wrong with the AH; we had the vacuum system fully checked, and that seemed to help; but the bad behaviour was intermittent. It would have cost a lot of time and money to just install a new one on a whim when it was not mission critical.

3) Cost. Thankfully, not as much as GBOF calculated, at least not for me. The owner wanted the aircraft there, and I wanted to fly; so he handed me the aircraft free of charge. All my friends and I had to share were the direct costs; fuel, fees, and food! We got great deals on hotels, and most places the fees were more like 30 Euro than the 300+ at Paphos. I guess I paid about 3000 Euro for 67 hours of flying.

I have nearly finished writing up the trip, just a few more photos to add. Thanks for reading!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan