Ik heb daar veel over gelezen, vooral op het www, maar heb het niet gedaan en het lijkt weinig waarschijnlijk dat het er ooit van komt. Dus neem wat volgt vooral niet voor evangelie, enkel als een aanzet tot verder nadenken en informatievergaren:
Twee belangrijke punten, voorzover ik begrijp: het weer en de noodmaatregelen.
Weer: zeker als je dit VFR gaat doen moet je zeer veel reservetijd plannen, er zijn verhalen van lieden die in Reykjavik meer dan een week hebben zitten wachten op aanvaardbaar weer.
Noodmaatregelen: om het goed te doen moet je een vlot bijhebben, en er ook weten mee om te gaan. Je kunt ze huren - er zit een specialist in Wick EGPC, naar ik verneem - maar je kunt er maar beter voor trainen, ook.
Minder belangrijk: radio. Je leest veel verhalen dat je verplicht zou zijn een kortegolfradio (aka HF) aan boord te hebben, maar dat lijkt tegenwoordig niet meer het geval te zijn. Toch maar beter grondig checken.
Tussenlanden op de Far-Oer: lijkt voor de hand te liggen, maar is blijkbaar niet zo eenvoudig. Vaak slecht weer aldaar, dus niet op rekenen. Alweer: vooral als je VFR-only vliegt.