Trimmen??

Annemarie

New member
Hallo Allemaal!

Ik ga volgende week naar groningen voor de GVSS. Ik ben bezig het blauwe boekje te bestuderen, maar ik begrijp nog niet helemaal hoe je moet trimmen? Kan iemand mij dat uitleggen? Wanneer wel en wanneer niet? En hoe moet je precies trimmen?
Wanneer bijvoorbeeld na het loskomen van de grond je toerntal iets boven de 2550 zit moet je dit corrigeren. Naar boven of naar beneden?? Hoe kan je dit weten?

Kortom, kan iemand mij vertellen wanneer en hoe en waarom je precies moet trimmen??

Groetjes Annemarie
 
Hey,
Trimmen moet gebeuren bij een snelheidsverandering. Als je langzamer gaat vliegen zal de neusstand iets hoger moeten zijn om op dezelfde hoogte te blijven (het trimwiel naar beneden draaien) en als je weer sneller gaat vliegen zal de neusstand iets lager moeten zijn (het trimwiel naar boven draaien).
 
Hoi Gawain, alvast bedankt voor je uitleg.
Ik vind het alleen raar dat je je neusstand hoger moet maken, om op dezelfde hoogte te blijven? Neusstand naar boven, geeft mij het idee dat je een klim naar boven maakt?
 
Heeft met je lift te maken. De Liftformule is als volgt:

L = Cl x Q x S

Cl = liftcoefficient
Q = dynamische druk = 1/2 x rho x snelheid (V) in het kwadraat
S = vleugeloppervlak

Er vanuitgaande dat je S niet verandert tijdens de vlucht (zou namelijk lullig zijn), is de lift dus afhankelijk van je Cl en Q. Neemt je snelheid (V) af, dan neemt je Q af. Dan moet je Cl dus toenemen om je lift (L) te behouden. Dit doe je door je invalshoek (ook wel de neus omhoog brengen genoemd) te vergroten.

Omdat in dit hele verhaal je lift (theoretisch) gelijk blijft zal je niet gaan stijgen of dalen.

Het trimmen zorgt er dus voor dat je een constant neusstand houdt bij een bepaalde snelheid, zoals Gawain al aangeeft.

Het hele theoretische geneuzel komt nog wel een keer aan bod als je eenmaal aangenomen bent bij de KLS en je de theorie opleiding doet. Nu is het van belang dat je moet onthouden dat je bij lagere snelheden een hogere neusstand hebt dan bij hogere snelheden. Ik meen dat je in je FAM vlucht (eerste vlucht GVSS) dit soort situaties ook nog zult bekijken.

Tip van PET: Gewoon lekker gaan sturen en goed luisteren naar het advies van de simulator instructeur. En dat trimmen, dat merk je gauw genoeg, zonder het trimmen vlieg je niet lekker in bepaalde situaties.
 
edit: Ik zie nu dat PET al gereageerd heeft :p was even beneden gaan zitten en hier op reply laten staan.

Hey,
Dit komt doordat de lift van de vleugels onder andere snelheidsafhankelijk is. Naarmate de snelheid kleiner wordt, wordt ook de lift kleiner. En als de snelheid weer groter wordt, wordt de lift ook groter.
De lift is ook afhankelijk van de invalshoek (neusstand). Als de invalshoek groter wordt (neusstand hoger) neemt de lift toe. En als de invalshoek kleiner wordt (neusstand lager) neemt de lift af.
Nu zie je dus dat deze elkaar kunnen compenseren. Als de een voor minder lift zorgt, zorg je er dus voor dat de andere voor meer lift gaat zorgen zodat er in totaal niks veranderd.

Op wikipedia staat een hele goede uitleg met een rekenvoorbeeld http://nl.wikipedia.org/wiki/Liftkracht#Nog_een_berekening. Enige wat daar nu mist is het het hieronder weergegeven plaatje wat een indicatie grafiekje is over de bijbehorende invalshoek van de vleugels (neusstand).

250px-Lift_kurve.png
 
Annemarie zei:
Thx PET!! Ik ben blij met je uitleg! Nu begrijp ik namelijk wat het inhoudt. Bedankt!

Je hebt een PB.
En in het blauwe boekje staat overigens gewoon hoe je moet trimmen. De richting waarin je het wieltje draait is zeg maar de richting waarin je vliegtuig om zijn dwarsas draait. Dus wieltje naar boven (of voren) is dus neus omlaag.
Groeten!
Jesper
 
Heren, Dames,

Je moet altijd trimmen als het vliegtuig niet in trim is. Het is de bedoeling dat je ten alle tijden het stuur los kunt staan en dat er geen standsverandering optreedt, als gevolg daarvan. If you master the trim, you master the airplane!

Het trimmen van een gare simulator, waarbij je geen vision hebt is erg lastig. Je kunt dit het beste doen door een attitude te zetten, waarbij het toestel b.v. horizontaal blijft vliegen. Vervolgens kijk je of je tegen het stuur moet duwen, of dat je eraan moet trekken. Moet je voordurend duwen, draai je het trimwiel naar boven. Moet je trekken, draai je het trimwiel naar beneden. Je kunt b.v. ook het stuur heel even loslaten (of losser vasthouden) en dan zien wat de attitude doet en dit vervolgens corrigeren.

Groet Koning
 
Tsja. min of meer met KL eens !! al die grafieken is leuk en aardig maaruhh.... gewoon trimmen als je voelt dat je kist out of trim is !

Sim trimmen (zeker een goedkope speeldoos) is stuk moeilijker. Vaak eerst even wachten op een reaktie van de toverdoos voordat je weer met de trim gaat spelen, zodat je niet achter de feiten aan loopt.

FD
 
Mag je ook als je bijvoorbeeld iets te hoog vliegt maar de rest is verder wel stabiel, even naar beneden trimmen en als je op de goede hoogte zit de neus weer omhoog trimmen of moet je dan wel gewoon je stuur gebruiken?
 
Mag je ook als je bijvoorbeeld iets te hoog vliegt maar de rest is verder wel stabiel, even naar beneden trimmen en als je op de goede hoogte zit de neus weer omhoog trimmen of moet je dan wel gewoon je stuur gebruiken?

Hiervoor moet je dus het 'stuur' gebruiken. Als je weer op de goede hoogte zit en je wilt met dezelfde snelheid vliegen als daarvoor, hoef je als het goed is niet meer te trimmen (tenzij je een andere powersetting hebt gekozen).
 
iets ofifcieler, zoals ze het je leren:

Trimmen doe je voor het opheffen van langdurige stuurkrachten. Als je dus de hele tijd aan je stuur loopt te trekken om op hoogte te blijven, dan trim je een "paar klapjes" nose up. Kan je dan je stuur loslaten en blijf je op hoogte: niks meer aan doen. Zit je dan (door bv. turbulentie) iets te hoog, even met je stuur naar beneden, niet aan je gas of trim zitten en hem even handmatig op die hoogte houden (je zal iets moeten blijven drukken initieel omdat je snelheid hebt opgepikt en je vliegtuig dus terug omhoog wil, totdat je snelheid weer is waar hij was). Niet constant trimmen! Het is een instrument om krachten weg te namen, NIET om mee te sturen. Anders is het net zoiets als je fiets besturen met losse handen ipv je stuur: het kan wel maar het is een stuk lastiger. En zeker een stuk onnauwkeuriger.


Als je een bocht maakt is het over het algemeen de praktijk om een beetje te trekken, en niet te trimmen. Ben je nu lui, zoals Joozd, en je maakt een hele lange bocht en bovendien heb je een electrische trim aan je stuur, dan kan je wel een klapje omhoog trimmen, trim je bij het uitrollen gewoon dat klapje weer naar beneden.

Tot slot: je trimt voor een snelheid, niet voor een neusstand. Als je dus uitgetrimd bent op 80kts, en je wil met 80kts gaan dalen, dan hoef je alleen maar je gas dicht te doen, je vliegtuig gaat vanzelf naar omlaag en weer 80 vliegen. Eventjes helpen (drukken bij dalen, trekken bij klimmen) bij de overgang maakt het dan mooi smooth, maar je hoeft weinig te doen. Dit klopt overigens niet helemaal; doordat je propellor minder lucht over je vleugels gooit zal je toch nog kleine aanpassingen moeten doen.


En echt tot slot: Trimmen is leuker dan rimmen.
 
Stuur is prima hoor. "Controls" is het woord dat ik het meeste hoor (hoewel dat een minder nauwkeurige benaming is dan "stuur").
 
Radix heeft geen stuur in zijn vliegtuig. Die leunt gewoon een beetje opzij, dan kantelt zijn vliegtuig vanzelf achter hem aan.
 
Terug
Bovenaan