Transavia MPL - selectieprocedure

waren 2 leuke dagen! je moet er vooral van genieten en het over je heen laten komen! het simboekje moet je van de 1e tot de laatste pagina kennen, hier krijg je een toets over. als je geleerd hebt is deze prima te doen. Verder krijg je een wiskunde toets (30 vragen in 30 minuten) niveau compass test. de sim kun je niet voorbereiden, eerst een half uur lekker oefenen en vragen stellen die je wil stellen. daarna de grading, wat ik al zei, deze is niet voor te bereiden. het zelfde geld voor de groepsopdrachten. ik had persoonlijk een plan voor mezelf gemaakt wat ik wel en niet zou doen. echter door de tijdsdruk en groepsdynamiek is dit plan in de 1e minuut al gesneuveld omdat het loopt zoals het loopt. maak je er vooral niet te druk over, ze zoeken gewoon een bepaald type persoon, dat ben je wel of dat ben je niet, daar kun je weinig aan veranderen in mijn opzicht. Daarna het evaluatiegesprek, daar spreken ze de dag door, ook hier is weinig tot niks aan voor te bereiden. Ik was aardig gespannen maar je moet er vooral van genieten het waren 2 geweldig leuke dagen!

Het Stockholm-syndroom gaat diep.
Ken je één ander vakgebied waar het normaal is dat je moet betalen om te solliciteren voor een studie? En dan niet twee tientjes adminkosten.
Ik ben het volledig eens met het feit dat dat een prima verdienmodel is, maar aan de andere kant filtert dat er veel "pret-studie" mensen er wel uit. Je moet tegenwoordig al lang wachten met zo'n selectie, op deze manier wordt dat niet nog langer. Natuurlijk balen als je afgewezen wordt, maar 9 van de 10 keer is daar een goede reden voor. Overigens moeten zulke kosten (200 euro bij EPST) geen probleem vormen aangezien je voor de echte opleiding ruim een ton moet investeren.

ruim een ton moet investeren.
En daar blijft gerust genoeg aan de strijkstok hangen om jou voor je tijd en onkosten te betalen.
Het is een beetje het witte jassen effect.
Die man is acteur en geen Doctor maar hij krijgt een witte jas en stethoscoop om serieuzer over te komen tijdens het reclame spotje.
Er zit natuurlijk een praktische kant aan assessments, een opleider is natuurlijk gebaat bij een hoog slagingspercentage.
Maar er zit zeker een hoop ‘Hollywood’ bij dat je als aspirant ook denkt dat ze het heel serieus nemen.
Case in point:
Assessments worden in de VS alleen gedaan bij de krijgsmacht en bij luchtvaart opleidingen die gerund worden door een luchtvaart maatschappij bv AVIATE van United wat overigens helemaal geen succes is.
Zelfs voor de rechter gesleept.
90% van de personen die in de USA succesvol piloot worden hebben nooit een assessment gedaan.
Never.
Assessments zijn niet heilig.
Case in point:
Ik ben zelf voor àlles afgewezen wat ik in NL geprobeerd heb.
Ben nu met 15.000 uur voorbij gezagvoerder op een 777.
Ik ben natuurlijk ‘beschadigd’ door mijn eigen ervaringen en ik zeg zeker niet dat iedereen die wordt afgewezen het toch kan doen maar ik heb er geen hoge pet van op.
Het kan een indicatie zijn
Chapeau.

Laatst bewerkt:
Hallo mensen,

Ik ga volgende week de sim in van een 737 en de groepopdracht en feedback gesprek bij transavia.

Heeft iemand nog tips? Of ervaringen van de 2025 transavia APP selectie?

Groetjes!

Hallo iedereen,

Ik ben me van plan volgend jaar aan te melden voor de MPL-selectieronden. Wanneer gaan deze ongeveer open? Als ik het goed begreep gaan deze ongeveer rond eind Q1 open in een nieuw jaar. Hoe zijn de selecties dit jaar bevallen?

Ik hoor het graag!
Bo

Van wat ik begreep zit het bedrijf met de copiloten momenteel ruim in het jasje, mij is verteld dat de selectie hoogstwaarschijnlijk komend jaar niet open zal gaan. Zelfs mogelijk nog niet in Q1 2027...

Van wat ik begreep zit het bedrijf met de copiloten momenteel ruim in het jasje, mij is verteld dat de selectie hoogstwaarschijnlijk komend jaar niet open zal gaan. Zelfs mogelijk nog niet in Q1 2027...
Wanneer je zegt “van wat ik begreep”, waar hoorde je dit? Zelf heb ik Transavia MPL gemaild en zij zeiden “Wij verwachten medio 2026 weer de vacature te kunnen openen.”

Ook lees ik elders op dit forum dat er tijdens de career experience in Rotterdam bij de Transavia stand “eind januari 2026” is gezegd.

Maar goed, de tijd zal het leren!

Wanneer je zegt “van wat ik begreep”, waar hoorde je dit? Zelf heb ik Transavia MPL gemaild en zij zeiden “Wij verwachten medio 2026 weer de vacature te kunnen openen.”

Ook lees ik elders op dit forum dat er tijdens de career experience in Rotterdam bij de Transavia stand “eind januari 2026” is gezegd.

Maar goed, de tijd zal het leren!
Het zou zomaar kunnen dat het wel medio 2026 open gaat. Ik hoorde dit uit bronnen die behoorlijk dicht bij het vuur staan waarmee ik werk. Om teleurstelling te voorkomen zou ik uitgaan dat het dit jaar niet open gaat. Maargoed, zoals je zegt zal de tijd het leren en zou het ook zomaar kunnen dat ze komend jaar ineens wel open gaan.

Een directe kennis van mij is pas “begin 2026” aan de beurt voor de selectie van de Transavia MPL. Deze persoon heeft zich begin dit jaar aangemeld. Ik verwacht dat ze eerst de wachtrij zullen wegwerken van huidige kandidaten voordat deze weer open gaat, dit zal dus nog wel even duren…
Wanneer je zegt "aan de beurt", bedoel je dat deze persoon pas begin 2026 de sim in gaat voor de grading i.c.m. de groepsopdracht e.d.?

Hallo, ik heb binnenkort de Compass&CPP fase van Transavia. Weet iemand of je kladpapier mag gebruiken bij de rekentest? En als dat niet mag, of de vragen te doen zijn om uit je hoofd te berekenen?
Hi Espilot,

Toen ik hem vorig jaar mei deed mocht je idd kladpapier gebruiken.

Als je nog meer vragen heb mag je ook een dm sturen.

Mag ik vragen wanneer jij je hebt aangemeld bij Trans?

Heeft iemand enig idee waar je de Control Task kan oefenen van de online Compass test die thuis op de tablet gemaakt moet worden? Ik heb vernomen dat je de aanwijzingen op de PFD moet tracken door je tablet te bewegen, maar online kan ik alleen maar oefenmateriaal vinden dat werkt met touchscreen of joystick e.d.

Terug
Bovenaan