Torch..........As required

trlof

New member
Hallo allemaal,

De volgende vraag houdt de gemoederen op school sinds enige tijd bezig. Wanneer heb je een zaklamp nodig aan boord? Het is een item op de preliminary checklist. En volgens de schoolprocedures is een zaklamp "required" indien (een deel van) de vlucht plaats heeft na zonsondergang.

Maar mijn instructeur is vrij zeker dat een zaklamp altijd verplicht aan boord is, op elke IFR vlucht, dag of nacht.

Het is misschien niet echt een halszaak. De zaklamp is hoe dan ook altijd aan boord. Maar we zijn erg nieuwsgierig naar het antwoord, dus wie het weet mag het zeggen!
 
Jo,

ik heb altijd een zaklamp bij: een mini rodney king
is bij ons een linecheck item.

als er onduidelijkheid over is: ga een lamp halen bij de aldi en steek in je tas..

Cover YOUR Ass..

k
 
Klopt, daar ben ik het helemaal mee eens. Daarom heb ik inderdaad altijd een mini-maglite bij me. En mijn instructeur trouwens ook.

Maar... is dat nou eigenlijk verplicht?
 
Ja, het is verplicht ! Maar vraag me niet waar dat staat, dan moet ik gaan zoeken en daar heb ik even geen zin in nu ;)

Het staat bij ons wel zeker weten in de MEL (minimum equipment list) van de kist zelf. Net als bij elk ander type, vermoed ik.

Laatst in Torp (Oslo) een CAA check gehad en toen werd er naar gevraagd.
 
Okee, bedankt voor deze informatie.

Laat mij toch nog even doorzagen:

De zaklamp is dus altijd verplicht op IFR vluchten. En op VFR vluchten? Alleen na sunset, of ook altijd?
 
Ja, na zonsondergang is het verplicht. Het is dan automatisch een IFR vlucht, aangezien we in Nederland geen night VFR hebben.

Onder JAR-OPS 1 is het hebben van minimaal 2 zaklampen in de cockpit verplicht, deze moeten dan ook nog op een laadstation zitten aangezien het emergency equipment is. Zijn er meer dan 2 zaklampen in de cockpit aanwezig dan hoeven ze weer niet oplaadbaar te zijn.

En zoals hiervoor ook al opgemerkt, steek voor de zekerheid zo'n ding in je tas. just to be sure.......

GF.
 
Mmmm.
Bij EZY hebben we op de A319's 2 zaklampen in de cockpit (los van onze eigen lampen) maar naar mijn weten zijn die niet oplaadbaar. Het zijn van die standaard Duracell zaklampen (geel/zwart met gewone batterijen die je ook bij de betere electronica zaak kan kopen
 
Heb zelf altijd een mooi lampje bij me al zeg ik het zelf. Van het merk CybaLite. Heeft de looks van een Star Wars lightsabre en je hebt de keuze uit 3 of 6 led's of xenon. Dit alles wordt gepowered door een oplaadbare nicad batterij en komt in mooie beschermtas. :p:
 
Laatst bewerkt:
Naast de lampen die in de kist verplicht zijn (twee in de cockpit) moet elk Cockpit crew member er ook zelf een hebben (weet niet wanneer, maar heb er altijd een bij me).
Had laatst een inspectie en toen vroegen ze er naar. Liet mijn lamp zien en toen vroegen ze naar de spare batteries. Die zijn dus kennelijk ook verplicht. Die had ik natuurlijk niet, maar wel een heel klein maglite-je. Dat vonden ze ook goed............... Een veilig gevoel dat de authoriteiten over ons waken.
 
Er moeten 2 in de cockpit zijn en ook 1 voor elke C/A.
Verder ben je zelf niet verplicht om er eentje extra te hebben.
Ik heb dit dus ook niet.

In de cockpit hebben wij ook van die zwart gele zaklampen.
Hier zitten gewoon batterijen in, zijn die bijna op( zie je aan de led indicatie) vraag je de tech om nieuwe.
Tevens hebben wij 1 extra voor de walk around.

Greetz
 
Misschien zijn er andere regels voor commuters ofzo, maar de inspecteur vroeg er toch echt naar, bij Bounty in Torp dus ook en ik heb het wel vaker gehoord. Wij mogen de torches in de kist niet gebruiken. Doen we dat toch, dan is het een maintenance item. Het zal wel zo'n overjarige regel zijn net als de regel dat elk crew member een horloge moet dragen bijvoorbeeld.
 
Ja, een horloge voorzien van een analoog uurwerk en met secondewijzer! En dat in de tijd van triple FMS-sen!

Lang leve de regelgeving.

GF
 
Ik heb naar aanleiding van de post van Ghostflyer even de JAR-OPS 1 er op nageslagen:

"Aeroplane operating lights

An operator shall not operate an aeroplane unless it is equipped with:

(4) An electric torch for each required crew member readily accessible to crew members when seated at their designated station."

Dat is duidelijke taal. Over opladers heb ik vooralsnog niets kunnen vinden.

Echter is je JAR-OPS 1 alleen van toepassing op vliegtuigen die worden gebruikt voor commercial air transportation, en niet op de vliegtuigen waar ik les op krijg. Wie kan zeggen hoe het daarmee zit?
 
Volgens Annex 6 is een torch alleen verplicht bij nacht vluchten, en niet voor gewone IFR flights. Dit geldt dus voor bijvoorbeeld les vliegtuigen.

Gr.
 
In de 'Regelen uitrusting bij vluchten, niet zijnde verkeersvluchten" staat het volgende:

Artikel 19. Vluchten bij nacht
Voor het uitvoeren van een vlucht bij nacht, moet het vliegtuig behalve van de instrumenten die volgens de luchtwaardigheidseisen zijn voorgeschreven tevens zijn voorzien van:

a. de instrumenten zoals bedoeld in artikel 15;
b. verlichting van alle door het stuurhutpersoneel te gebruiken instrumenten en installaties;
c. een installatie, die de gezagvoerder in staat stelt de lichten te voeren, die zijn voorgeschreven krachtens het Luchtverkeersreglement-1980;
d. een landingslichtinstallatie;
e. verlichting in de passagiersruimte;
f. een elektrische zaklantaarn voor ieder lid van het stuurhutpersoneel.

Snel zoeken in de Nederlandse wetgeving doe je het handigste op www.overheid.nl -> Wet- en regelgeving. Ik heb gezocht op 'zaklantaarn'. Deze zoekterm komt ook voor in de "Regelen voorbereiding en uitvoering rondvluchten" en "Regeling voorbereiding en uitvoering verkeersvluchten, uitgezonderd rondvluchten".

Erik.
 
De Elektrische Zaklantaarn.

flyboy nl. heeft het opgezocht en Ik heb er een volle minuut naar gekeken,
even in de mond geproefd, een Elektische Zaklantaarn. Hmm, The mind boggles.
Dat een lampje hebben verplicht is wist Ik natuurlijk maar dat het een Elektrische moet zijn is me eigenlijk altijd ontgaan.
Heb dus ook maar even research gedaan en ziedaar, het is zo,

9 JANUARI 2005
Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden voor de technische exploitatie van vliegtuigen behorende tot de algemene luchtvaart

ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 27 juni 1937 houdende herziening van de wet van 16 november 1919 betreffende de regeling der luchtvaart, inzonderheid op artikel 5 § 1, gewijzigd bij de wet van 2 januari 2001;
Gelet op de wet van 30 april 1947 houdende goedkeuring van het Verdrag inzake de internationale burgerlijke luchtvaart, ondertekend te Chicago op 7 december 1944, inzonderheid op bijlage 6, 2e deel;
Gelet op de omstandigheid dat de gewestregeringen bij het ontwerpen van dit besluit betrokken zijn;
Gelet op het advies 36.918/2/V van de Raad van State gegeven op 28 juli 2004;
Op de voordracht van Onze Minister van Mobiliteit,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
HOOFDSTUK I. - Definities en toepassingsgebied

Afdeling VII. - Alle vliegtuigen - nachtvluchten
Art. 42. Alle vliegtuigen die 's nachts vliegen zijn uitgerust met :
1° de in afdeling VI van dit hoofdstuk gespecificeerde uitrusting;
2° de voorgeschreven lichten voor de luchtvaartuigen in vlucht of die zich op het bewegingsterrein van een luchtvaartterrein verplaatsen;
3° een landingslicht;
4° een verlichtingstoestel voor de instrumenten en apparaten die onontbeerlijk zijn om de veiligheid van het vliegtuig te verzekeren;
5° een verlichtingstoestel voor de passagiersruimte;
6° een elektrische zaklantaarn op elke post van een bemanningslid.

There you have it. Zwart op wit.
Hier is nu de vraag van Art, als de wetgever een Electrische Zaklantaarn voorschrijft, dan zou er dus ook sprake moeten zijn van een, ergens in de wereld bestaande, NIET Elektrische zaklantaarn, of niet soms ?
Hoe zou die er uit zien, een kandelaar met kaars, lijkt me een beetje ongemakkelijk maar niet per se ondenkbaar, Als de contraptie klein gnoeg is zou je hem inderdaad in je broekzak of flight bag kunnen stoppen. Maar dan moet je wel een aansteker op de man hebben of lucifers. Maar in een emergency is dat ook weer niet handig, veel te omslachtig.
Zou de wetgever dat bedoeld hebben en zodoende expliciet aangeven dat het een Elektische Zaklantaarn moet zijn ? Boggles the mind or what ?


Wikepediea zegt,
Een lantaarn is een hulpmiddel om een groot gebied van licht te kunnen voorzien. Van oudsher is een lantaarn een constructie van glas en metaal of hout, zodat wind en regen geen vat op de lichtbron hebben.Een lantaarn kan als lichtbron een kaars bevatten, een gaskous, of een elektrische lamp. Er zijn kleine lantaarns, die bijvoorbeeld als zaklamp (ook wel zaklantaarn) gebruikt kunnen worden. Deze werken meestal op batterijen.Een bijzondere vorm van zaklantaarn is de zogenaamde knijpkat, omdat deze niet met batterijen werkt, maar de eigen stroom opwekt wanneer er in wordt geknepen.Een lantaarn bedoeld voor straatverlichting wordt in Nederland lantaarnpaal of straatlantaarn genoemd.

OK dan, is er iemand op het board die een NIET Elektrische Zaklantaarn heeft of weet waar die te verkrijgen is ? Ik zal er de Koning der Belgen niet mee lastig vallen maar het zou wel een leuk collectors item zijn.

Nog even een anecdote, simulator session DC10, met de Perfecte Captain. Alles Paletti Jungs. Art is PF en at rotation, Bang/Crack, alles weg, compleet donker, niks meer te zien. Complete electrual failure flitst het door Arts hoofd, I have control, komt de boodschap van links, I have it, en toen ik naar links keek zag ik dat Capt. K. bliksemsnel een kleine maglite uit zijn borstzakje gehaald had, dat tussen zij tanden gestoken en gericht op de standby horizon, ondertussen met lispelende stem proclameerde, howisthis, cool what or not, one should be prepared. Gear Up. Ik gaf hem tien punten en mij hand ging naar de gear handle totdat de deur achter ons opeeens openging en een engineer in het binnenvallende volle licht riep dat een bliksem inslag het hele gebouw had lamgelgd en alle sims op idle stonden. Capt. K. was nog aan het vliegen, lamp in mond, moest je hem wel nageven.
Mijn exuses aan de serieuze deelnemers aan dit topic. Art heeft zojuist een Pomerol 1988 open getrokken en is in de stemming.

Cheers
Art
 
Tja, over lokatie waar je het ding moet bewaren valt te twisten. Een oude wijze vlieger gaf me ooit de volgende raad: keep your flashlight between your balls - that's the only thing you can think off!

Erik.
 
Terug
Bovenaan