Tips voor de toekomstige piloot

@Jakub Wat vondje van Flight Officer?

Ik ben op dit moment nog niet volledig getraind om de functie te kunnen uitvoeren, dit komt door een tekort aan trainers op Schiphol. Wel kan ik zeggen dat Viggo een fijne werkgever is, ook omdat het de enige afhandellaar op Schiphol is die werkt met parttime contracten. Het werk word door veel studenten uitgevoerd die een baan in de luchtvaartsector ambiëren.

Zodra alle trainingen zijn afgerond en er wat "nuttigs" te vertellen valt zal ik dit hier melden. :)
 
Ik ben op dit moment nog niet volledig getraind om de functie te kunnen uitvoeren, dit komt door een tekort aan trainers op Schiphol. Wel kan ik zeggen dat Viggo een fijne werkgever is, ook omdat het de enige afhandellaar op Schiphol is die werkt met parttime contracten. Het werk word door veel studenten uitgevoerd die een baan in de luchtvaartsector ambiëren.

Zodra alle trainingen zijn afgerond en er wat "nuttigs" te vertellen valt zal ik dit hier melden. :)
Denkje dat flight officier geschikt ook voor studenten? Ongeveer rond 20 uur werken.
Ik ben student en ik doe nu mbo 4. Mijn plan is om na mbo 4 de opleiding Airline... opleiding in Groningen te gaan volgen.
 
Denkje dat flight officier geschikt ook voor studenten? Ongeveer rond 20 uur werken.
Ik ben student en ik doe nu mbo 4. Mijn plan is om na mbo 4 de opleiding Airline... opleiding in Groningen te gaan volgen.
Ik werk nu zelf onder een contract van 16 uur, waarmee ik de vrijheid heb dat ik twee weken van te voren mijn beschikbaarheid bij Viggo moet doorgeven. Maakt het makkelijk om om lessen/examens heen te plannen en werken. Ze hebben ook contracten van 10 en zelfs 4 uur als ik het goed heb, dan ben je natuurlijk helemaal vrij.

Ik had zelf ook getwijfeld om de AP&M opleiding te doen, toch niet gedaan en nu bezig met mijn HAVO met wiskunde B en natuurkunde. Waarom geen AP&M? In het tweede jaar van de opleiding doe je selectie voor KLS, maar als je die selectie niet doorkomt? Dan zit je midden in een bachelor (die je dan wel kunt afmaken) maar zonder een vliegopleiding.

Als het je echt om het piloot worden gaat zal ik dus verder kijken dan de Hanze School, via een VAVO kan je binnen twee jaar de nodige vakken halen welke vliegscholen verplicht stellen. Een andere optie is ook het buitenland, buiten de EFA (vliegschool van Lufthansa) heb ik mij er niet in verdiept, maar er is genoeg op dit forum te vinden over vliegen in het buitenland.

Wat ik een paar maanden geleden als tip kreeg van iemand op het forum was om een "keuzen boom" te maken. In de keuze boom zet je dan plan A neer, en plan B mocht plan A mislukken, en plan C mocht plan B mislukken, enz.
 
Ik werk nu zelf onder een contract van 16 uur, waarmee ik de vrijheid heb dat ik twee weken van te voren mijn beschikbaarheid bij Viggo moet doorgeven. Maakt het makkelijk om om lessen/examens heen te plannen en werken. Ze hebben ook contracten van 10 en zelfs 4 uur als ik het goed heb, dan ben je natuurlijk helemaal vrij.

Ik had zelf ook getwijfeld om de AP&M opleiding te doen, toch niet gedaan en nu bezig met mijn HAVO met wiskunde B en natuurkunde. Waarom geen AP&M? In het tweede jaar van de opleiding doe je selectie voor KLS, maar als je die selectie niet doorkomt? Dan zit je midden in een bachelor (die je dan wel kunt afmaken) maar zonder een vliegopleiding.

Als het je echt om het piloot worden gaat zal ik dus verder kijken dan de Hanze School, via een VAVO kan je binnen twee jaar de nodige vakken halen welke vliegscholen verplicht stellen. Een andere optie is ook het buitenland, buiten de EFA (vliegschool van Lufthansa) heb ik mij er niet in verdiept, maar er is genoeg op dit forum te vinden over vliegen in het buitenland.

Wat ik een paar maanden geleden als tip kreeg van iemand op het forum was om een "keuzen boom" te maken. In de keuze boom zet je dan plan A neer, en plan B mocht plan A mislukken, en plan C mocht plan B mislukken,
Bedankt voor de info!
Het voordeel aan AP&M opleiding dat je studiefinanciering krijgt. Volgend maand zijn er opendagen bij klm en hanze, dan vraag ik hun of de selectie voor de opleiding AP&M kan doen.
 
Inmiddels alweer een hele tijd geleden dat ik een update heb gegeven.

1. Ik heb in mei wiskunde B afgerond met een 8.5 :)
2. Ik heb afgelopen week mijn eerste zweefvlieg les gehad, er kwam een plekje vrij bij de lokale club en die kon ik natuurlijk niet leeg laten. Mag de eerste 4 vliegdagen als "proef" mee vliegen maar ben er zeker van dat ik volgend seizoen als volwaardig lid mee wil draaien. Wat een ervaring, de eerste lierstart, net een achtbaan toen ik de lucht in werd geschoten. Eerste vlucht van 21 min waar ik gecoördineerde bochten mocht gaan maken. Tweede vlucht was redelijk kort, maar 6 minuten. Blijkbaar zijn de thermische condities niet optimaal hier aan zee, nadeel is dat je korte vluchten maakt, voordeel is dat je vaak je start en landing kunt oefenen. Er is me verteld dat een gemiddeld leerling tussen de 50-75 starts nodig heeft voor zijn solo, mooi doel voor volgend jaar dus.
Ander nadeel aan het veld is dat we enorm dicht bij Schiphol vliegen. Zodra kisten op de Polderbaan landen vliegen ze recht boven ons, wat ervoor zorgt dat we niet hoger dan 395m mogen. Wel gaaf om tijdens het vliegen soms naar boven te kijken en een grote jet te zien vliegen.
 
Inmiddels alweer een hele tijd geleden dat ik een update heb gegeven.

1. Ik heb in mei wiskunde B afgerond met een 8.5 :)
2. Ik heb afgelopen week mijn eerste zweefvlieg les gehad, er kwam een plekje vrij bij de lokale club en die kon ik natuurlijk niet leeg laten. Mag de eerste 4 vliegdagen als "proef" mee vliegen maar ben er zeker van dat ik volgend seizoen als volwaardig lid mee wil draaien. Wat een ervaring, de eerste lierstart, net een achtbaan toen ik de lucht in werd geschoten. Eerste vlucht van 21 min waar ik gecoördineerde bochten mocht gaan maken. Tweede vlucht was redelijk kort, maar 6 minuten. Blijkbaar zijn de thermische condities niet optimaal hier aan zee, nadeel is dat je korte vluchten maakt, voordeel is dat je vaak je start en landing kunt oefenen. Er is me verteld dat een gemiddeld leerling tussen de 50-75 starts nodig heeft voor zijn solo, mooi doel voor volgend jaar dus.
Ander nadeel aan het veld is dat we enorm dicht bij Schiphol vliegen. Zodra kisten op de Polderbaan landen vliegen ze recht boven ons, wat ervoor zorgt dat we niet hoger dan 395m mogen. Wel gaaf om tijdens het vliegen soms naar boven te kijken en een grote jet te zien vliegen.
Moet je uiteraard zelf weten, maar heb je de mogelijkheid om naar een ander club in de buurt (al is het rond 1 uur rijden) te gaan?

Het is inderdaad een voordeel om vaker starts en landingen te maken, maar klimmen tot boven de 1000 meter is ook leuk. Zulke beperkingen heb je bij andere clubs wat minder.
 
De Amsterdamsche Club voor Zweefvliegen zit op Soesterberg: dat zegt wel wat inderdaad.
In de Noordoostpolder zit ook een klein veld dat minder last van Schiphol zal hebben. Beiden zal je met een ruim uur rijden wel zijn, buiten filetijd.
 
Ohja, Biddinghuizen is dicht inderdaad. Weggedrukt doordat er daar geen gaatje meer mocht zijn in het aaneengesloten Windmolenpark Flevopolder. Gelukkig is het gaatje rond EHLE nog niet gesloten, maar wie weet wat de toekomst daar brengen zal, als commercieel èn militair daar niet van de grond komen.

In Marknesse schijnt zweefvliegen ook onder druk te staan vanwege drone activiteit. Zweefvliegen alleen op zaterdag en zondag toegestaan, waardoor de club uit Biddinghuizen nu uitgeweken is naar Terlet ipv Marknesse.

Soesterberg is nog wel heel actief, maar zal ook wel druk zijn als de halve Randstad daar moet zweefvliegen. En je hebt Hilversum nog natuurlijk.
 
Moet je uiteraard zelf weten, maar heb je de mogelijkheid om naar een ander club in de buurt (al is het rond 1 uur rijden) te gaan?

Het is inderdaad een voordeel om vaker starts en landingen te maken, maar klimmen tot boven de 1000 meter is ook leuk. Zulke beperkingen heb je bij andere clubs wat minder.

Gelukkig bied mijn club het vaak aan om mee te gaan naar Terlet. Daar wordt deze week ook nog gevlogen met sleepstarts, ga zaterdag een poging wagen. :)
 
Terug
Bovenaan