Afgelopen weekend op de open dag geweest van de Hanze school.
Interessante aan de opleiding is dat de KLMFA en de Bachelor Technische Bedrijfskunde, helemaal apart worden gezien. In het eerste jaar doe je mee met de reguliere klas, waarbij je wel de selectie van de KLMFA moet doorlopen. De hoge school bereidt je hier niet op voor, ook bieden ze geen mogelijkheid aan om Wiskunde of Natuurkunde certificaten te behalen. Je moet eigenlijk de hele hoop zelf regelen voor de KLMFA, daarbij ook nog de vakken halen van de opleiding zelf.
De twee voordelen die ik wel zie zijn, stufi, omdat je gewoon staat ingeschreven aan een hoge school heb je er recht op. Tweede is, mocht je de selectie niet succesvol afronden dan kan je in jaar 2 gewoon verder met de Bachelor Technische Bedrijfskunde.
Helaas heb ik alleen studenten gesproken die van de HAVO naar de opleiding zijn gegaan. Niemand met ervaring met het behalen van de deelcertificaten in wiskunde en natuurkunde. Ook al zei iemand wel dat je dat allemaal in jaar 1 wel kan doen. Naar mijn inzicht word die studie druk te hoog met drie verschillende zaken die je dan moet halen.
Ook nog even langs Airport Eelde gereden, in April ga ik daar langs voor de open dag van de KLMFA. Eens kijken wat die aanraden.
Daarbij heb ik nu helder voor ogen wat ik moet doen mocht het plan om piloot te worden bij de KLM mislukken.
Plan B. Is de MPL opleiding van Transavia. Goedkoper als de KLMFA, helaas geeft Transavia hiervoor geen leningen uit. De 65k euro zou ik ergens vandaan moeten halen. Wel hebben ze een financiële adviseur die daarmee helpt. Na positief afronden krijg je eerst een 6 maanden contract welke omgezet wordt naar een vast dienstverband bij goed functioneren.
Plan C. De EPST, hiervan wil ik binnenkort ook een open dag bezoeken. Kosten zijn bijna net zo veel als de KLMFA.. Daarbij geeft de EPST geen baangarantie na afronding van hun opleiding. Alhoewel zit je nergens aan vast, je moet de eerste baan wel zelf vinden. Denk dat dat de meest lastige interviews zijn voor een beginnend piloot, weinig ervaring en vlieguren. Maar goed daarom is dit ook pas plan C.
Ik hoor graag meningen, aanvullingen, wie weet heb ik iets gemist. Leuk dat veel mensen op het forum op iedereen enthousiast reageren maar wel realistisch blijven. Bedankt