Tips voor de toekomstige piloot

Dag allen,

Ondertussen ben ik ingeschreven voor de wiskunde cursus bij Wismon, en sta ik te wachten totdat de zweefvlieg vereniging in Castricum aan haar seizoen begint in April.

Ik ga komend weekend de Hoge Hanze school bezoeken en een kijkje nemen bij de opleiding Airline Pilot en Manager. Vanuit de KLM zou ik deze opleiding eerst moeten doen voordat ik selectie kan doen bij de KLMFA. Alhoewel ik van andere bronnen binnen de KLM hoor dat dit niet nodig is. Zeker een vraag die ik ook ga stellen in April bij de opendag van de KLMFA.

Wat zouden jullie aanraden? Eerst een jaar hoge school, gevolgd door de KLMFA. Of (indien mogelijk) gelijk naar de KLMFA? Senioriteit is natuurlijk wel heilig bij de KLM.
Wat is je voor opleiding en leeftijd?
 
Dag allen,

Ondertussen ben ik ingeschreven voor de wiskunde cursus bij Wismon, en sta ik te wachten totdat de zweefvlieg vereniging in Castricum aan haar seizoen begint in April.

Ik ga komend weekend de Hoge Hanze school bezoeken en een kijkje nemen bij de opleiding Airline Pilot en Manager. Vanuit de KLM zou ik deze opleiding eerst moeten doen voordat ik selectie kan doen bij de KLMFA. Alhoewel ik van andere bronnen binnen de KLM hoor dat dit niet nodig is. Zeker een vraag die ik ook ga stellen in April bij de opendag van de KLMFA.

Wat zouden jullie aanraden? Eerst een jaar hoge school, gevolgd door de KLMFA. Of (indien mogelijk) gelijk naar de KLMFA? Senioriteit is natuurlijk wel heilig bij de KLM.
Nou, jij bent nog heel jong. In ergste geval zou je klaar zijn als je 26 bent. Dat betekend nog 32 tot 36 jaar bij de KLM. Dan maakt dat ene jaartje meer of minder ook niet uit.
 
Nou, jij bent nog heel jong. In ergste geval zou je klaar zijn als je 26 bent. Dat betekend nog 32 tot 36 jaar bij de KLM. Dan maakt dat ene jaartje meer of minder ook niet uit.
Dat is ook waar. Ik ga er ook eerlijk vanuit dat ik eerst naar de AP&M opleiding moet omdat mijn HBO geen technische is...

Morgen maar kijken bij de informatiedag hiervan.
 
Afgelopen weekend op de open dag geweest van de Hanze school.

Interessante aan de opleiding is dat de KLMFA en de Bachelor Technische Bedrijfskunde, helemaal apart worden gezien. In het eerste jaar doe je mee met de reguliere klas, waarbij je wel de selectie van de KLMFA moet doorlopen. De hoge school bereidt je hier niet op voor, ook bieden ze geen mogelijkheid aan om Wiskunde of Natuurkunde certificaten te behalen. Je moet eigenlijk de hele hoop zelf regelen voor de KLMFA, daarbij ook nog de vakken halen van de opleiding zelf.

De twee voordelen die ik wel zie zijn, stufi, omdat je gewoon staat ingeschreven aan een hoge school heb je er recht op. Tweede is, mocht je de selectie niet succesvol afronden dan kan je in jaar 2 gewoon verder met de Bachelor Technische Bedrijfskunde.

Helaas heb ik alleen studenten gesproken die van de HAVO naar de opleiding zijn gegaan. Niemand met ervaring met het behalen van de deelcertificaten in wiskunde en natuurkunde. Ook al zei iemand wel dat je dat allemaal in jaar 1 wel kan doen. Naar mijn inzicht word die studie druk te hoog met drie verschillende zaken die je dan moet halen.

Ook nog even langs Airport Eelde gereden, in April ga ik daar langs voor de open dag van de KLMFA. Eens kijken wat die aanraden.

Daarbij heb ik nu helder voor ogen wat ik moet doen mocht het plan om piloot te worden bij de KLM mislukken.

Plan B. Is de MPL opleiding van Transavia. Goedkoper als de KLMFA, helaas geeft Transavia hiervoor geen leningen uit. De 65k euro zou ik ergens vandaan moeten halen. Wel hebben ze een financiële adviseur die daarmee helpt. Na positief afronden krijg je eerst een 6 maanden contract welke omgezet wordt naar een vast dienstverband bij goed functioneren.

Plan C. De EPST, hiervan wil ik binnenkort ook een open dag bezoeken. Kosten zijn bijna net zo veel als de KLMFA.. Daarbij geeft de EPST geen baangarantie na afronding van hun opleiding. Alhoewel zit je nergens aan vast, je moet de eerste baan wel zelf vinden. Denk dat dat de meest lastige interviews zijn voor een beginnend piloot, weinig ervaring en vlieguren. Maar goed daarom is dit ook pas plan C.

Ik hoor graag meningen, aanvullingen, wie weet heb ik iets gemist. Leuk dat veel mensen op het forum op iedereen enthousiast reageren maar wel realistisch blijven. Bedankt :)
 
Klinkt als een goed doordacht plan, Jakub (y)

Als een carrière in het Europese buitenland ook een optie voor je is, neem dan een kijkje bij de vliegschool van Lufthansa Group (European Flight Academy). Dit is net als de KLMFA een dochteronderneming van de airline(s) zelf. Het grote voordeel is dat je de selectie vóór de opleiding doet en na je opleiding toegang hebt tot meerdere interessante airlines met goede arbeidsvoorwaarden. Type rating wordt betaald door je werkgever.

Dat lijkt me sowieso een beter plan C. EPST is een goede opleider, maar je zult toch hard moeten knokken voor die eerste baan en als je pech hebt moet je ook je type rating uit eigen zak betalen.
 
Klinkt als een goed doordacht plan, Jakub (y)

Als een carrière in het Europese buitenland ook een optie voor je is, neem dan een kijkje bij de vliegschool van Lufthansa Group (European Flight Academy). Dit is net als de KLMFA een dochteronderneming van de airline(s) zelf. Het grote voordeel is dat je de selectie vóór de opleiding doet en na je opleiding toegang hebt tot meerdere interessante airlines met goede arbeidsvoorwaarden. Type rating wordt betaald door je werkgever.

Dat lijkt me sowieso een beter plan C. EPST is een goede opleider, maar je zult toch hard moeten knokken voor die eerste baan en als je pech hebt moet je ook je type rating uit eigen zak betalen.
Dankje, ik blijf mijn stappen up-to-date houden op deze blog. :)

Ik had zelf nog niet gekeken naar het buitenland. Inderdaad het grote min punt van de EPST is dat je toch zelf moet gaan solliciteren naar je eerste baan. Lijkt mij ook de moeilijkste sollicitatie, als je ervaring en vlieguren hebt is het een ander verhaal.

Ik zie dat de EFA ook financiering mogelijkheden heeft, wat een grote plus is, en inderdaad dat ze je klaar maken voor een baan bij een maatschappij. Zal het zeker mee nemen als het op kiezen komt.
 
Afgelopen weekend op de open dag geweest van de Hanze school.

Interessante aan de opleiding is dat de KLMFA en de Bachelor Technische Bedrijfskunde, helemaal apart worden gezien. In het eerste jaar doe je mee met de reguliere klas, waarbij je wel de selectie van de KLMFA moet doorlopen. De hoge school bereidt je hier niet op voor, ook bieden ze geen mogelijkheid aan om Wiskunde of Natuurkunde certificaten te behalen. Je moet eigenlijk de hele hoop zelf regelen voor de KLMFA, daarbij ook nog de vakken halen van de opleiding zelf.

De twee voordelen die ik wel zie zijn, stufi, omdat je gewoon staat ingeschreven aan een hoge school heb je er recht op. Tweede is, mocht je de selectie niet succesvol afronden dan kan je in jaar 2 gewoon verder met de Bachelor Technische Bedrijfskunde.

Helaas heb ik alleen studenten gesproken die van de HAVO naar de opleiding zijn gegaan. Niemand met ervaring met het behalen van de deelcertificaten in wiskunde en natuurkunde. Ook al zei iemand wel dat je dat allemaal in jaar 1 wel kan doen. Naar mijn inzicht word die studie druk te hoog met drie verschillende zaken die je dan moet halen.

Ook nog even langs Airport Eelde gereden, in April ga ik daar langs voor de open dag van de KLMFA. Eens kijken wat die aanraden.

Daarbij heb ik nu helder voor ogen wat ik moet doen mocht het plan om piloot te worden bij de KLM mislukken.

Plan B. Is de MPL opleiding van Transavia. Goedkoper als de KLMFA, helaas geeft Transavia hiervoor geen leningen uit. De 65k euro zou ik ergens vandaan moeten halen. Wel hebben ze een financiële adviseur die daarmee helpt. Na positief afronden krijg je eerst een 6 maanden contract welke omgezet wordt naar een vast dienstverband bij goed functioneren.

Plan C. De EPST, hiervan wil ik binnenkort ook een open dag bezoeken. Kosten zijn bijna net zo veel als de KLMFA.. Daarbij geeft de EPST geen baangarantie na afronding van hun opleiding. Alhoewel zit je nergens aan vast, je moet de eerste baan wel zelf vinden. Denk dat dat de meest lastige interviews zijn voor een beginnend piloot, weinig ervaring en vlieguren. Maar goed daarom is dit ook pas plan C.

Ik hoor graag meningen, aanvullingen, wie weet heb ik iets gemist. Leuk dat veel mensen op het forum op iedereen enthousiast reageren maar wel realistisch blijven. Bedankt :)
Ik wil even m'n twee centen in het zakje doen... Hoewel plan A een goede optie lijkt, toch een kanttekening. Ik zou persoonlijk NOOIT met te weinig vooropleiding (lees deelcertificaten) aan een vliegopleiding beginnen. Mocht je niet bij KLM aangenomen worden, kan dit natuurlijk verschillende oorzaken hebben. Indien je de KLMFA succesvol hebt afgerond, maar toch geen baan krijgt bij KLM, komt dit waarschijnlijk vanwege een slechte economie. Als dit het geval is, neemt er waarschijnlijk helemaal geen enkele maatschappij in Nederland aan en ben je op het buitenland aangewezen. Dan kun je problemen ondervinden als je alleen deelcertificaten hebt gehaald. Hou er goed rekening mee dat luchtvaart extreem conjuctuur gevoelig is. "Als de economie niest, ligt de luchtvaart met g̶r̶i̶e̶p̶ Corona in bed."

Een aantekening bij plan B. Hou er rekening mee dat je bij het behalen van een MPL aan een "operator" gekoppeld moet zijn. Dat wil zeggen dat je aan een MPL an sich NIETS hebt. Je mag er niet solo mee vliegen. Er zijn allerlei eisen verbonden aan b.v. onderbrekingen/vertragingen bij de opleiding. Hoewel het theoretisch mogelijk is om naar een andere operator over te stappen, zal dit in de praktijk erg lastig zijn, omdat het hele opleidingstraject volgens een (goedgekeurde) syllabus zal moeten gebeuren. Pas bij het behalen van een ATPL heb je een volledig brevet. Om een volledig ATPL te halen heb je o.a. 1500 vlieguren, verdeeld over verschillende categorieën nodig. Die 1500 uur KUN je niet binnen 6 maanden bij Transavia halen. M.a.w. informeer goed wat er b.v. gebeurt als, na het afronden van je MPL, Transavia geen vliegers nodig heeft. Ik zou me ook goed informeren wat er in het contract staat dat Transavia met je sluit. Wat als men na 6 maanden besluit je de deur te wijzen?

Deze post is niet bedoeld om je plan naar de prullenbak te verwijzen, maar om je goed te laten nadenken. Dit topic heeft een goed aantal replies gekregen, maar let op dat er een hoop reacties tussen zitten van mensen die zelf nog met een opleiding moeten beginnen. Ik hoop te voorkomen dat dit topic verandert in een soort echo-kamer waar het aanstormend talent elkaar voortdurend op de schouders blijft slaan om elkaar te complimenteren.
 
Ik wil even m'n twee centen in het zakje doen... Hoewel plan A een goede optie lijkt, toch een kanttekening. Ik zou persoonlijk NOOIT met te weinig vooropleiding (lees deelcertificaten) aan een vliegopleiding beginnen. Mocht je niet bij KLM aangenomen worden, kan dit natuurlijk verschillende oorzaken hebben. Indien je de KLMFA succesvol hebt afgerond, maar toch geen baan krijgt bij KLM, komt dit waarschijnlijk vanwege een slechte economie. Als dit het geval is, neemt er waarschijnlijk helemaal geen enkele maatschappij in Nederland aan en ben je op het buitenland aangewezen. Dan kun je problemen ondervinden als je alleen deelcertificaten hebt gehaald. Hou er goed rekening mee dat luchtvaart extreem conjuctuur gevoelig is. "Als de economie niest, ligt de luchtvaart met g̶r̶i̶e̶p̶ Corona in bed."

Een aantekening bij plan B. Hou er rekening mee dat je bij het behalen van een MPL aan een "operator" gekoppeld moet zijn. Dat wil zeggen dat je aan een MPL an sich NIETS hebt. Je mag er niet solo mee vliegen. Er zijn allerlei eisen verbonden aan b.v. onderbrekingen/vertragingen bij de opleiding. Hoewel het theoretisch mogelijk is om naar een andere operator over te stappen, zal dit in de praktijk erg lastig zijn, omdat het hele opleidingstraject volgens een (goedgekeurde) syllabus zal moeten gebeuren. Pas bij het behalen van een ATPL heb je een volledig brevet. Om een volledig ATPL te halen heb je o.a. 1500 vlieguren, verdeeld over verschillende categorieën nodig. Die 1500 uur KUN je niet binnen 6 maanden bij Transavia halen. M.a.w. informeer goed wat er b.v. gebeurt als, na het afronden van je MPL, Transavia geen vliegers nodig heeft. Ik zou me ook goed informeren wat er in het contract staat dat Transavia met je sluit. Wat als men na 6 maanden besluit je de deur te wijzen?

Deze post is niet bedoeld om je plan naar de prullenbak te verwijzen, maar om je goed te laten nadenken. Dit topic heeft een goed aantal replies gekregen, maar let op dat er een hoop reacties tussen zitten van mensen die zelf nog met een opleiding moeten beginnen. Ik hoop te voorkomen dat dit topic verandert in een soort echo-kamer waar het aanstormend talent elkaar voortdurend op de schouders blijft slaan om elkaar te complimenteren.
Wat bedoel je precies met te weinig vooropleiding?

De eisen van de KLMFA zijn een afgeronde HAVO/VWO met wis/natuurkunde, technische HBO, HAVO/VWO aanvullend met deelcertificaten. Met een MBO4 verwijzen ze je door naar de hoge school voor de AP&M opleiding.

Ik met mijn (bijna) afgeronde HBO Logistiek&Economie wordt tot nu toe door de KLM verwezen naar de AP&M opleiding. Hierbij moet je ook de certificaten wis/-natuurkunde halen voordat je selectie gaat doen.

Misschien is de naam deelcertificaat verwarrend, maar het idee van deze cursussen is de lesstof op HAVO of VWO niveau leren en doormiddel van een CCVX examen of staatsexamen te bewijzen dat je de stof ook daadwerkelijk beheerst.

Over de MPL opleiding zijn dit zeker vragen die ik mee zou nemen. Ik neem zelf aan dat Transavia later wel een mogelijkheid bied om de volledige ATPL te behalen. Zou zonde zijn om wel co-piloten te trainen maar niet door te laten stromen naar gezagvoerder. Of pakken "budget" airlines dit anders aan?

De vraag wat er zou gebeuren na 6 maanden als je contract niet wordt verlengd is wel een interessante. Dan zou je 65k schuld hebben en opzoek moeten naar een andere werkgever? En daar moeten uitleggen dat je der zit omdat je binnen 6 maanden ergens anders uit bent gegooid.

Feedback is juist welkom, hoe beter in de valkuilen ken, hoe beter in me erop kan voorbereiden.

Bedankt ook dus voor jou mening. :)

Topic blijft zeker wel in leven, tis nu alleen afwachten naar April/Mei wanneer er daadwerkelijk weer wat gaat gebeuren.
 
Een plan B is verstandig.
Meerdere zelfs, zal dat proberen uit te leggen.
Denk aan of teken een decision tree.
Zet daar onder andere de volgende stappen in:
  • Welke opleider eerst?
  • Bij afwijzing welke erna
  • Bij afwijzing welke daarna
  • Wat zijn de consequenties van 2-3 afwijzingen?
  • Waar kan ik werken met welke opleider?
KLM FA leidt op voor KLM maar heeft (had?) een afspraak met Lufthansa om kandidaat piloten over te nemen.
Zelfs als je bij de KLM FA wordt aangenomen is een plek bij KLM niet vanzelfsprekend.
Afgewezen bij de KLMFA? Tweede opleider EPST? Waar leidt dat heen?
Afgewezen Assesment bij EPST? Welke opleider ?MartinAir? Wat KL al genoemde heeft, wat kan je wel en wat niet met een MPL?
Ga niet blind voor een MPL als je niet weet wat de mogelijkheden of consequenties zijn.
Een van de takken in de decision tree, KLMFA, succesvol afgerond, geen baan bij KLM, geen baan bij Lufthansa en waar kan je dan naar toe? Waar komen KLMFA/EPST/WAO(willekeurige andere opleider) piloten aan het werk?
Ik denk dat iedere aspirant hier aan moet werken.
Het grote gebrek van aspiranten is dat ‘You don’t know what you don’t know’ totdat iemand het tegen je zegt.
Hier is een draadje van voor de forum overname. Lang maar leerzaam en soberend. Gaat voornamelijk over de kans en de beslissing om na (soms jaren) buitenland toch te proberen bij de KLM terug te komen.

Er is nog zo’n mooie uitspraak ‘Paralysis through Analysis’ oftewel helemaal zoek lopen op de minutiae’s.
Je kan niet alles risicoloos maken maar je kan voor jezelf de zaken wat duidelijker maken.
Nog een voorbeeld wat KL al aangaf, is je vooropleiding erkend in het buitenland? Zoniet wat moet er gebeuren? Kan je misschien een variatie doen die wel is erkend? Waar een gelijkstelling voor is aan te vragen? Wat zijn de aanname eisen van de top 10 Europese maatschappijen?
Wie is verantwoordelijk voor de financiering? Wat gebeurt daarmee als je naar het buitenland moet gaan voor een baan? Wil je piloot worden of wil je piloot in NL worden? Groot verschil.
Zet de schaak stukken even allemaal op het bord.
Scheelt een heleboel stress en frustratie later.


how-to-do-a-decision-tree-in-word.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nu in mijn vrije tijd inderdaad wel onderzoek aan het doen naar andere vliegscholen, hun eisen, voorwaarden en kosten. Ik had zelf er nog niet over nagedacht om een keuze boom te maken, maar ik zou het eens proberen voor de top 5 scholen waar ikzelf naar toe zou kunnen.

De KLM blijft hierbij optie 1. Voor de reactie over de EFA had ik mezelf eigenlijk beperkt gehouden tot piloot worden in NL, terwijl de mogelijkheden groot zijn in het buitenland. Handige aan de EFA, die verwijzen je door naar een Duitste website waar je binnen no time kan controleren of je hoge school en diploma erkend worden in hun land. Zou vast niet bij elke vliegschool zo makkelijk uit te zoeken zijn.

‘You don’t know what you don’t know’; het is natuurlijk heel veel informatie en uitzoek werk aan het begin. Zodra iemand wat zegt gaat er altijd wel een lampje branden bij een ieder. Daarom ben ik wel blij met de feedback hier maar ook van een bekende die piloot is bij de KLM.

De laatste foto van how-to-do-a-decision-tree-in-word kan ik helaas niet zien... Een stappenplan voor een keuzeboom? Heb je daar nog een link van voor mij?

1676615944366.png
 
Ik ben nu in mijn vrije tijd inderdaad wel onderzoek aan het doen naar andere vliegscholen, hun eisen, voorwaarden en kosten. Ik had zelf er nog niet over nagedacht om een keuze boom te maken, maar ik zou het eens proberen voor de top 5 scholen waar ikzelf naar toe zou kunnen.

De KLM blijft hierbij optie 1. Voor de reactie over de EFA had ik mezelf eigenlijk beperkt gehouden tot piloot worden in NL, terwijl de mogelijkheden groot zijn in het buitenland. Handige aan de EFA, die verwijzen je door naar een Duitste website waar je binnen no time kan controleren of je hoge school en diploma erkend worden in hun land. Zou vast niet bij elke vliegschool zo makkelijk uit te zoeken zijn.

‘You don’t know what you don’t know’; het is natuurlijk heel veel informatie en uitzoek werk aan het begin. Zodra iemand wat zegt gaat er altijd wel een lampje branden bij een ieder. Daarom ben ik wel blij met de feedback hier maar ook van een bekende die piloot is bij de KLM.

De laatste foto van how-to-do-a-decision-tree-in-word kan ik helaas niet zien... Een stappenplan voor een keuzeboom? Heb je daar nog een link van voor mij?

Bekijk bijlage 506
Hopelijk kun je m'n reactie op waarde inschatten. Ik post dit absoluut niet om je plan af te branden... Heb zelf m'n opleiding direct na het atheneum gedaan. September 1997 begonnen met de ATPL theorie. In 1998/1999 praktijk lessen gevolgd in de Verenigde Staten. Uiteindelijk begin 2000 mijn "Frozen ATPL" gehaald. Destijds kende ik NIEMAND in de luchtvaart en ook het internet stond nog in de steigers. Het was daarom destijds erg moeilijk om aan goede betrouwbare informatie te komen. Tel daarbij op dat ik erg jong begonnen ben met m'n opleiding... Vlak nadat ik klaar was met de opleiding en wat multi-engine tijd had, gebeurde de -tot dan toe- grootste market verstoring ooit in de luchtvaart op 11 september 2001... Het heeft daarom tot 2005 geduurd totdat ik een baan als verkeersvlieger kon bemachtigen. Bijna 5 jaar na het afronden van m'n frozen ATPL. Het is niet zo dat ik stil zat tijdens die tijd. Ik heb als lid van de cabine gewerkt en ieder vrij uurtje doorgebracht op Z̶e̶s̶t̶i̶e̶n̶h̶o̶v̶e̶n̶ Rotterdam The Hague Airport, om maar een paar uurtjes als rondvlucht-piloot te kunnen vliegen. Hoewel het uiteindelijk goed gekomen is, zou ik je deze route absoluut niet aanraden want:

- Achteraf veel te veel risico genomen, vooral financieel.
- Erg veel tijd (dus geld) verloren.
- Geen goed back-up plan.
- Niet voldoende onderzoek gedaan naar wat maatschappijen precies aan eisen hadden en hoe daaraan te voldoen.

Zoals gezegd is het allemaal goedgekomen. Heb of had in 4 landen een ATP(L) en heb over de hele wereld gevlogen. Ook 15 maanden geleden een Bachelor gehaald op 43 jarige leeftijd, gedurende de grootste crisis in de luchtvaart OOIT.

Terug naar je post. @Europe-American heeft eigenlijk al uitgelegd wat ik eerder zei over deelcertificaten. Je zult mogelijk moeite hebben met de erkenning in het buitenland. Het lijkt me een goed idee dit van tevoren uit te zoeken. Worden deelcertificaten b.v. in Duitsland erkend? Verder denk ik dat je teveel gefocust bent op wat vliegscholen willen. Dit is logisch, je bent bezig je voor te bereiden op je opleiding. Toch zou ik je willen aanraden eerst verder te kijken. Wat eisen luchtvaart maatschappijen nou eigenlijk van nieuwe kandidaten. Nemen ze überhaupt wel low-timers aan? De luchtvaart maatschappijen in Europa worden actief gehinderd door de politiek van ongekozen ambtenaren in Brussel/Straatsburg. Hierdoor is de winstmarge van Europese maatschappijen belachelijk laag. Waarom is dat voor jou van belang? Nou... Omdat de winstmarge onder druk staat, staan de arbeidsvoorwaarden al decennia onder druk. Naar beneden welteverstaan. Ook zijn Europese maatschappijen minder bestand tegen financiële tegenslagen. Ook KLM is hier niet immuun voor.

Kijk voor de grap eens wat een RyanAir verlangt van nieuwe piloten. Onder welke voorwaarden kun je bij deze maatschappij werken?

Kortom benader de uitdagingen eens van de andere kant, kijk verder! Ga voor jezelf eens na of je piloot wilt worden, of piloot in Nederland, of Piloot in Nederland bij KLM?

Lees dit: https://www.eurocockpit.be/campaign...#:~:text=1 out of 5 is,for a low-cost carrier. eens door ter leering ende vermaeck.
 
Het is nooit te laat om iets te halen of nieuws te leren. Gefeliciteerd met het diploma!

Ik heb zelf afgelopen donderdag mijn eind examen afgerond voor de HBO logistiek en economie.

Met de tijd die ik nu nog heb gaat het wel goed komen om een goed plan en back-up plan uitgewerkt te hebben. Ik heb al uitgevonden dat mijn hoge school erkend is in Duitsland voor de EFA, interessante aan hun is dat wis en natuurkunde geen must is. Wel vertellen ze dat er in hun selectie opdrachten voorbij komen waarvoor basis kennis nodig is.

RyanAir haar eisen voor een co-piloot zijn 1.200 vlieguren waarvan 800 op een 737 moeten zijn. Dat creëert bij mij de volgende vraag, waar haal je deze vlieguren vandaan na het afronden van een vliegopleiding als je niet gelijk ergens aan het werk kunt. Zo is de eis van WizzAir bijvoorbeeld 300 vlieguren voor de vacature van co-piloot, dat lijkt al meer realistisch om te behalen.

Als laatste had ik me nooit kunnen inbeelden dat er piloten zijn die via een uitzendbureau of als ZZPer aan het werk zijn. Misschien dat ik nog het oude beeld voor me heb waar een piloot zijn hele carrière bij 1 airline uitvliegt en zich er ook mee verbonden voelt. Lijkt me iets wat ze doen om hoogstwaarschijnlijk maar aan de vereiste vlieguren te komen?

De laatste vraag kan ik beantwoorden met dat plan A toch wel piloot bij de KLM is, ik ben nu doormiddel van een keuzeboom plan B en C wat duidelijker aan het maken.
 
Het is nooit te laat om iets te halen of nieuws te leren. Gefeliciteerd met het diploma!

Ik heb zelf afgelopen donderdag mijn eind examen afgerond voor de HBO logistiek en economie.

Met de tijd die ik nu nog heb gaat het wel goed komen om een goed plan en back-up plan uitgewerkt te hebben. Ik heb al uitgevonden dat mijn hoge school erkend is in Duitsland voor de EFA, interessante aan hun is dat wis en natuurkunde geen must is. Wel vertellen ze dat er in hun selectie opdrachten voorbij komen waarvoor basis kennis nodig is.

RyanAir haar eisen voor een co-piloot zijn 1.200 vlieguren waarvan 800 op een 737 moeten zijn. Dat creëert bij mij de volgende vraag, waar haal je deze vlieguren vandaan na het afronden van een vliegopleiding als je niet gelijk ergens aan het werk kunt. Zo is de eis van WizzAir bijvoorbeeld 300 vlieguren voor de vacature van co-piloot, dat lijkt al meer realistisch om te behalen.

Als laatste had ik me nooit kunnen inbeelden dat er piloten zijn die via een uitzendbureau of als ZZPer aan het werk zijn. Misschien dat ik nog het oude beeld voor me heb waar een piloot zijn hele carrière bij 1 airline uitvliegt en zich er ook mee verbonden voelt. Lijkt me iets wat ze doen om hoogstwaarschijnlijk maar aan de vereiste vlieguren te komen?

De laatste vraag kan ik beantwoorden met dat plan A toch wel piloot bij de KLM is, ik ben nu doormiddel van een keuzeboom plan B en C wat duidelijker aan het maken.
Voor wat betreft de eisen die Ryanair hanteren aan ab-initio studenten/cadets; ik zou eerder de volgende websites even raadplegen https://careers.ryanair.com/cadets/ en https://www.airline-flightacademy.com/b737typeratingprogramme

De eisen die je reeds opsomt zijn voor direct entry FOs.

Disclaimer. Ik wil geen reclame maken voor het cadet programma a 30K per type rating ;)
 
Het is nooit te laat om iets te halen of nieuws te leren. Gefeliciteerd met het diploma!

Ik heb zelf afgelopen donderdag mijn eind examen afgerond voor de HBO logistiek en economie.

Met de tijd die ik nu nog heb gaat het wel goed komen om een goed plan en back-up plan uitgewerkt te hebben. Ik heb al uitgevonden dat mijn hoge school erkend is in Duitsland voor de EFA, interessante aan hun is dat wis en natuurkunde geen must is. Wel vertellen ze dat er in hun selectie opdrachten voorbij komen waarvoor basis kennis nodig is.

RyanAir haar eisen voor een co-piloot zijn 1.200 vlieguren waarvan 800 op een 737 moeten zijn. Dat creëert bij mij de volgende vraag, waar haal je deze vlieguren vandaan na het afronden van een vliegopleiding als je niet gelijk ergens aan het werk kunt. Zo is de eis van WizzAir bijvoorbeeld 300 vlieguren voor de vacature van co-piloot, dat lijkt al meer realistisch om te behalen.

Als laatste had ik me nooit kunnen inbeelden dat er piloten zijn die via een uitzendbureau of als ZZPer aan het werk zijn. Misschien dat ik nog het oude beeld voor me heb waar een piloot zijn hele carrière bij 1 airline uitvliegt en zich er ook mee verbonden voelt. Lijkt me iets wat ze doen om hoogstwaarschijnlijk maar aan de vereiste vlieguren te komen?

De laatste vraag kan ik beantwoorden met dat plan A toch wel piloot bij de KLM is, ik ben nu doormiddel van een keuzeboom plan B en C wat duidelijker aan het maken.
Het lijkt erop dat er wat kwartjes (mag dat nog?!) aan het vallen zijn :) Je begint nu de juiste vragen te stellen en wat dieper te graven! Ga zo door. Of de EFA wel of geen wiskunde/natuurkunde "eist"/verwacht is totaal irrelevant. EFA biedt je geen baan aan aan het einde van hun opleidingstraject. De Lufthansa groep moet dat doen. Er staat ook in de FAQs niets vermeld over een "baangarantie" of iets dergelijks. Het is belangrijk dit goed te begrijpen.

Hier een artikel uit 2021: https://www.businessinsider.com/in-...ining-loss-coronavirus-flight-training-2021-3

En nog een in de FlightGlobal: https://www.flightglobal.com/airlin...eds-based-pilot-training-model/142495.article

EFA kan je mogelijk helpen een baan binnen de Lufthansa groep te bemachtigen. Welke airlines zitten er in die groep? Wat eisen zij? En vooral wat betalen ze je? Lees dit: https://simpleflying.com/lufthansa-pilot-training-streamlined/ artikel even door... Hier de laatste paragraaf:

Last year the airline's training department gave students the option of ending their training without cost or transferring to another flight school given the perceived lack of hiring opportunities. According to the program's website, new applicants are not currently being accepted for pilot training courses.

Nu kun je natuurlijk zeggen, "dit zijn oude artikelen van 2 jaar geleden". Daar heb je gelijk in, maar ik probeer aan te geven dat de luchtvaart ontzettend gevoelig is voor van alles. Het is dus handig om een goed beeld te hebben van de business waar je je in wilt begeven.
 
Voor wat betreft de eisen die Ryanair hanteren aan ab-initio studenten/cadets; ik zou eerder de volgende websites even raadplegen https://careers.ryanair.com/cadets/ en https://www.airline-flightacademy.com/b737typeratingprogramme

De eisen die je reeds opsomt zijn voor direct entry FOs.

Disclaimer. Ik wil geen reclame maken voor het cadet programma a 30K per type rating ;)

Dat is dus nog eens 30k bovenop de ton die je uitgeeft aan de vliegschool...

Deze eisen zijn wel al wat realistischer bij studenten.
 
Het lijkt erop dat er wat kwartjes (mag dat nog?!) aan het vallen zijn :) Je begint nu de juiste vragen te stellen en wat dieper te graven! Ga zo door. Of de EFA wel of geen wiskunde/natuurkunde "eist"/verwacht is totaal irrelevant. EFA biedt je geen baan aan aan het einde van hun opleidingstraject. De Lufthansa groep moet dat doen. Er staat ook in de FAQs niets vermeld over een "baangarantie" of iets dergelijks. Het is belangrijk dit goed te begrijpen.

Hier een artikel uit 2021: https://www.businessinsider.com/in-...ining-loss-coronavirus-flight-training-2021-3

En nog een in de FlightGlobal: https://www.flightglobal.com/airlin...eds-based-pilot-training-model/142495.article

EFA kan je mogelijk helpen een baan binnen de Lufthansa groep te bemachtigen. Welke airlines zitten er in die groep? Wat eisen zij? En vooral wat betalen ze je? Lees dit: https://simpleflying.com/lufthansa-pilot-training-streamlined/ artikel even door... Hier de laatste paragraaf:



Nu kun je natuurlijk zeggen, "dit zijn oude artikelen van 2 jaar geleden". Daar heb je gelijk in, maar ik probeer aan te geven dat de luchtvaart ontzettend gevoelig is voor van alles. Het is dus handig om een goed beeld te hebben van de business waar je je in wilt begeven.

Als er straks genoeg kwartjes gevallen zijn, ben ik in ieder geval goed voorbereid. :)

De EFA geeft inderdaad geen baangarantie maar begeleidt je wel voor je interview met een potentiele werkgever. Dit zijn Lufthansa, SWISS, Austrian Airlines en, Brussel Airlines.

Ik snap dat de commerciële luchtvaart aan een zijdendraad hangt samen met onze economie. Nou zie ik de toekomst nog wel vrij helder in, met het idee dat er nu een hoop piloten met pensioen gaan zoals ze bij de KLM bekend hebben gemaakt, lijkt mij hierom nu het goeie moment om hieraan te beginnen.
 
Als er straks genoeg kwartjes gevallen zijn, ben ik in ieder geval goed voorbereid. :)

De EFA geeft inderdaad geen baangarantie maar begeleidt je wel voor je interview met een potentiele werkgever. Dit zijn Lufthansa, SWISS, Austrian Airlines en, Brussel Airlines.

Ik snap dat de commerciële luchtvaart aan een zijdendraad hangt samen met onze economie. Nou zie ik de toekomst nog wel vrij helder in, met het idee dat er nu een hoop piloten met pensioen gaan zoals ze bij de KLM bekend hebben gemaakt, lijkt mij hierom nu het goeie moment om hieraan te beginnen.
Zorg wel dat je genoeg kwartjes overhoudt, je zult ze straks nog hard nodig hebben bij de vliegschool :P


De 'pensioengolf' is een verhaal dat ik al vanaf midden jaren '90 hoor. Ik denk dat de pensioengolf er is als ik met pensioen ga ofzo...
 
Ik ben wat dieper gaan graven naar wat nou eigenlijk de eisen zijn. Was natuurlijk erg enthousiast met de KLM maar andere airlines accepteren geen deelcertificaten. Dit zou dus betekenen dat als ik voor deze certificaten ga en dan me inschrijf bij de KLM en wordt afgewezen, er geen mogelijk plan B is om uit te werken.

Gelukkig wonen we in Nederland waar alles op elke leeftijd nog mogelijk is qua studie en leren. Het VAVO traject, hier kan je binnen twee jaar je HAVO/VWO diploma halen. Klinkt voor mijzelf nog een beetje gek, om met een HBO diploma mijn HAVO te gaan halen. Dit VAVO traject zou dus net zo lang duren als de deelcertificaten + eerste jaar AP&M opleiding, en geeft mij de mogelijkheid om bij afwijzing het nog ergens anders te proberen.

Waarschijnlijk komt het door mijn grote enthousiasme dat ik dit gat over het hoofd heb gezien...
 
Terug
Bovenaan