Tip voor goedkoop zweefvliegen

Yannick

New member
Beste airworkers,

Ik was laatst in Emmerich (net over de duitse grens) om kennis te maken met zweefvliegen.
Wat me daar opviel waren de prijzen, ik heb hier nog een blaadje liggen met alle prijzen erop en ik zal proberen om heb bij te voegen.
Dit is helaas in het duits maar erg moeilijk is het volgens mij niet.
Vergeef me als de foto niet goed doorkomt, dit is namelijk mijn eerste post op airwork
img049l.jpg


:naund:
ik heb hier al eens meegevlogen en alles ziet er goed uit, goede locatie, goed onderhouden vliegtuigen etc.
Het is wel verplicht om in de zomer 40 uur vrijwilligerswerk te doen (vliegtuigen verven, onderhouden etc)
Ook handig om te weten: er is een nederlandse instructeur en er vliegen veel nederlanders.

Hopelijk hebben jullie hier wat aan,

Yannick
 
Laatst bewerkt:
Dit is alleen goedkoop te noemen als je van plan bent weinig te vliegen. Met het systeem dat Emmerich hanteert betaal je meer als je meer vliegt. Bij de meeste (niet alle) Nederlandse clubs betaal je één vast bedrag, ergens tussen de 700 en 800 euro, en kun je voor dat bedrag het hele seizoen vliegen en onbeperkt lieren.

Even een snelle rekensom. Emmerich rekent een vast bedrag plus een bedrag per maand. Uitgaande van 6 maanden vliegen komt dat op 310 euro. Dat lijkt inderdaad goedkoop. Echter, je betaalt daar bovenop een bedrag voor iedere vliegminuut tussen de 6 en 120 minuten. Stel dat je 1x per week een uur vliegt op de ASK-13, komt dat op 194,40 extra. Ga je naar de plastic vloot, dan ga je meer betalen: 259,20 extra. NB: Eén uur per week is heel conservatief gerekend. Alles bij elkaar is het al bijna hetzelfde bedrag als je bij een NL club betaalt. Vlieg je 2 uur per week, dan ga je daar zelfs ver overheen.

Daarnaast hebben ze zich kennelijk genoodzaakt gezien om de leden boetes te geven als men bepaalde handelingen niet correct verricht, of als men een ingeroosterde dienst niet draait. Lijkt me niet echt gezellig, maar het zal niet voor niets zijn ingesteld.

Tot slot vragen ze een best bedrag (25 tot 100 euro!) voor het overchecken naar een andere kist. Bij mijn weten zijn er geen NL clubs die hiervoor een bedrag rekenen.

Hier een Nederlands voorbeeld. De club waar ik lid ben, Vliegclub Teuge, kost 710,00 euro per jaar. Onder de 19 jaar betaal je minder. Voor dat bedrag kun je ieder weekend en vaak ook op dinsdag (ijs en weder dienende) vliegen. Er wordt geen bedrag per minuut gerekend. Het overchecken is gratis en er is geen boetesysteem (de sociale controle werkt over het algemeen prima).
Het verplichte KNVvL lidmaatschap/WA-verzekering komt er nog wel bij, maar dat geldt ook voor bedragen voor bijv. je medische keuring. Dat zal in Duitsland niet anders zijn.

Niet alle clubs hebben hetzelfde systeem als Teuge. Er zijn ook NL clubs waar je per vliegminuut of per start betaalt. Er is nogal wat variatie in de gehanteerde contributiesystemen. Om een goed overzicht te maken zou je eigenlijk per type lid (leerling, solist, overlandvlieger) over een bepaald jaar een rekensom moeten maken. Waar is welk type vlieger het goedkoopst uit?

Overigens denk ik dat de meeste vliegers zich daar niet echt druk om maken. Meestal ga je vliegen bij een club in de buurt, leer je daar snel de hele club kennen en ga je alleen al uit sociale overwegingen niet snel verkassen. Ik maak het in ieder geval zelden mee (nieuw lid afkomstig van andere club, of lid dat verhuist naar een andere club).

Tot slot: Emmerich is een mooi vliegveld, ben er een paar jaar geleden geland en zeer vriendelijk ontvangen door de clubleden.
 
Verhuizen naar een andere club of een andere veld doe je volgens mij vooral om praktische redenen, zoals ik verhuis van Teuge naar Valkenburg... Dan is overstappen van club wel interessant. Ik heb geen idee of de cijfers van Diana voor mij realistisch zouden zijn als ik ga zweefvliegen, maar ik weet wel dat ik Emmerich dan een beetje uit de slinger ga vinden. Reistijd/reiskosten wil je toch ook mee gaan rekenen, tenminste als je eerlijk rekent. Dan is zweven levert zweven in Teuge (zelfs als je lierstarts zou moeten betalen) al heel snel een economisch interesanter plaatje op dan zweven in Emmerich.

n.b. Heeft die club geen website, waarop dit lijstje gewoon als PDF te vinden is?
 
Heb de site gevonden, maar ik heb geen PDFjes gevonden.
Nou is mijn duits ook niet echt top dus ik zou zeggen neem een kijkje:
http://www.vdsandt.de


P.S: Diana bedankt voor de informatie, blijkt dus toch niet zo goedkoop te zijn haha.
 
ZUGRIFF NICHT ERLAUBT

Die angeforderte Seite darf nicht angezeigt werden.


Moet ik het echt vertalen? Nu ja, dat is makkelijk: Geen toegang, de website mag niet worden getoond.
 
Ach Diana, een gear-up landing is maar een tientje.......LOL
Dat kost bij andere clubs toch zeker een rondje aan de bar (50-100 Euro)
 
Het verplichte KNVvL lidmaatschap/WA-verzekering komt er nog wel bij, maar dat geldt ook voor bedragen voor bijv. je medische keuring. Dat zal in Duitsland niet anders zijn.

Guess what? Ik ben vroegah lid geweest van deze club. Fantastische jeugd gehad dus. Afgelopen weer eens een reunie gehad. Leuk. Ik ben er al weer 11 jaar weg, ivm beroep, dus weet niet hoe het nu is, maar:

Zover ik weet wordt je NIET lid van een Duitse variant van de KNVvL. Scheelt dus al weer.

Janus vliegt er ook, of gaat er weer vliegen dus misschien kan hij wat meer inside info geven.

Oja, hete aardappels kom je er ook niet tegen. En NL'ers zijn van harte welkom. (in mijn tijd was 50% van de actieve leden NL'er).

Chupito
 
Qua onderhoud aan de vliegtuigen valt er nog wel een beetje
aan je statement af te dingen Yannick, evenals de locatie...

De vraag is hoelang de vereniging aldaar nog blijft bestaan.
 
Qua onderhoud aan de vliegtuigen valt er nog wel een beetje
aan je statement af te dingen Yannick, evenals de locatie...

De vraag is hoelang de vereniging aldaar nog blijft bestaan.

Onderhoud in Emmerich was altijd erg goed. Ze praten al 30 jaar over dat het veld dicht moet, ivm natuurgebied. Maar tot nu toe altijd opgelost.

Ik kan het veld aanraden. Heel veel NL'ers die daar gevlogen hebben zijn uiteindelijk beroepsvlieger geworden. Waarom niet op de fiets vanuit D'chem naar E'rich om een dagje mee te draaien? Plus het is dichterbij dan Terlet, Deelen, L'veld etc.
 
Mijn ervaring is ook positief. Na een overlandje vanaf Terlet onderuitgezakt op Emmerich. Een sleepje was geen probleem, even naar 1000mtr en ik was weer thuis.
Tkost wat, maar ik was er blij mee!

Arjan
 
Voor iedereen die nog geen vakantiebestemming heeft in de komende herfstvakantie een tip: ga mee zweefvliegen op herfstkamp naar Frankrijk (Saint Florentin)!

Wat is het en kost het?

Introductiecursus zweefvliegen/ -Herfstkamp 2010-

Heel veel vliegen en een boel gezelligheid! :biertje:

week 1: zo 17 t/m za 23 oktober
week 2: zo 24 t/m za 30 oktober


Eenmalige aanbieding!

Maar € 300,-* voor een hele week vliegen!


Inclusief

- minstens ca. 20 starts
- instructie
- theorieboek
- logboek
- verzekering

Exclusief

- verblijf (er is een camping direct op het veld beschikbaar a 5 Euro pppn)
- eten (je kunt meedoen aan de kamppot voor slechts €15,50 per dag, dit is inclusief alles; ontbijt, lunch, borrelhap, diner, drinken & dranken)
- vervoer (uiteraard kun je meerijden met anderen)

Meer details vind je op de website van Gliding Adventures Europe: www.zweven.eu of hier
Of stuur een pm!


*Van deze aanbieding mag slechts één week gebruik worden gemaakt. Huidige leden betalen de normale tarieven.
 
Terug
Bovenaan