tip overland / x-country uren loggen

Sierra Mike Delta

New member
Wellicht heb ik er over heen gelezen, wellicht doordat ik mn ppl in Canada heb gehaald.. maar totdat gisteren iemand mij een tip gaf, nooit geweten dat voor een overlandvlucht de volgende defintie geldt:

"een vlucht, waarbij een vliegtuig danwel zweefvliegtuig zich in rechte lijn gemeten verder dan 28 km, onderscheidenlijk 5 km van de grens van het terrein waarvan werd opgestegen, verwijdert"

Voor de weinige (VMers, PPLers) die dit ook niet wisten met mij, en gewoon dachten dat overland van A naar B was, met landing op B: loop dan nog een keer goed je logboek voordat je aan bijvoorbeeld een IR traject wilt beginnen: in mijn geval komt het aantal overland uren nu precies uit (echt op de minuut..) met de benodigde uren (50) waardoor ik hier eerder mee van start kan..! :yeehaa:
 
Hmm,

laat EHLE het maar niet horen. Gaan ze voor dit soort vluchten ook nog overland tarief rekenen....
 
Dit geldt dus ook als je van A naar A gaat? Zolang je maar verder dan 28 km van het veld verwijderd bent geweest?
 
Dat blijft een vreemd verhaal dat x-country.. in een aantal logboeken kun je het niet eens noteren !.
Maar ik neem aan dat ivw best snapt dat een vlucht van 30min. met 1 landing van A naar A een x-country kan zijn, maar een vlucht van 30min. met 6 landingen van A naar A dus zeker niet.. Of heb ik nu een erg hoge pet op van die jongens (en meisjes..) ?
 
Lijkt mij dat het van A naar B moet zijn.

SMD, waar komt deze definitie vandaan?
 
Lijkt mij dat het van A naar B moet zijn.
SMD, waar komt deze definitie vandaan?
- A naar A.. zie onderstaand zeer moeilijk vindbare document:
- http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/sessioned/browsercheck/continuation=26031-002/session=015225867980354/action=javascript-result/javascript=yes

Het is een beetje rare site (werkt niet met netscape), als de link niet werkt ga dan naar:
http://wetten.overheid.nl/
en zoek op "toezicht luchtvaart"

Grappig ook dat heel de wereld in NM rekent en de definitie in Km is
Kun je nagaan hoe ontzettend onlogisch dit op leken moet overkomen.. :passed:
Zouden die ICAO afspraken dan achteraf toch niet zo goed zijn geweest?
Teveel vrijheden aan de deelnemende landen?
 
Laatst bewerkt:
SMD, ik heb gezocht maar op genoemde zoekwoorden vind ik hier niks over.
Graag een quote, dan wel de naam van de wet?

De JAR-FCL 1.001 zegt hier in ieder geval over:

[Cross-Country.
A flight between a point of departure and a point
of arrival following a pre –planned route using
standard navigation procedures.]


Als je dit ruim interpreteert is elke vlucht een overland vlucht. :wegkwijt:
Ik denk dat ze bedoelen:

[Cross-Country.
A flight between a point of departure and a point
of arrival which is not the point of departure following a pre –planned route using
standard navigation procedures.]
 
SMD, ik heb gezocht maar op genoemde zoekwoorden vind ik hier niks over.
Graag een quote, dan wel de naam van de wet?
..

Probeer het nog eens: gewoon op genoemde pagina http://wetten.overheid.nl/ bij Titel invullen:
"toezicht luchtvaart". Je komt dan terecht bij de Regeling Toezicht Luchtvaart, geldig t/m vandaag de dag. Mocht je hem niet kunnen vinden, ik heb hieronder Hoofdstuk 1 gekopieerd (hoop niet dat het te groot is). Zie punt/lid/artikel/sub/ad P.

Artikel 1. Begripsbepalingen
1. De begripsbepalingen, gegeven in de Luchtvaartwet, zijn ook van toepassing op deze regeling.

2. Voorts wordt in deze regeling verstaan onder:

a. baan: een al dan niet verhard gedeelte van het landingsterrein, uitsluitend bestemd voor het opstijgen en/of het landen van luchtvaartuigen;

b. [vervallen;]

c. blindvliegen, onderscheidenlijk wolkenvliegen: het besturen van een vliegtuig, onderscheidenlijk een zweefvliegtuig, uitsluitend met behulp van instrumenten, zonder visuele oriëntatie buiten het vliegtuig, onderscheidenlijk het zweefvliegtuig;

d. bij nacht: op enig tussen zonsondergang en zonsopgang gelegen tijdstip;

e. [vervallen;]

f. drempel: het begin van het voor het landen bestemde gedeelte van een verharde baan;

g. eerste bestuurder: een lid van het stuurhutpersoneel, dat de leiding heeft bij de besturing van het luchtvaartuig;

h. geregeld luchtvervoer: een reeks van verkeersvluchten, waaraan het publiek kan deelnemen en welke worden uitgevoerd ten behoeve van het verkeer tussen twee of meer plaatsen, hetzij in overeenstemming met een gepubliceerde dienstregeling, hetzij met een zodanige regelmaat of frequentie, dat zij een duidelijk herkenbare systematische reeks vormen;

i. IFR-vlucht: een vlucht, ten aanzien waarvan tevens de instrumentvliegvoorschriften van toepassing zijn;

j. instrumentenbaan: een baan, welke is uitgerust met elektronische hulpmiddelen ten dienste van het opstijgen of landen van luchtvaartuigen;

k. instrumentweersomstandigheden: weersomstandigheden, die uitgedrukt in termen van zicht, afstand tot wolken en wolkenbasis, minder zijn dan de voorgeschreven minimum waarden voor zichtweersomstandigheden;

l. kunstvlucht: een vlucht, waarbij met opzet bewegingen worden uitgevoerd, welke een plotselinge verandering in de stand, een abnormale stand of een abnormale verandering in de snelheid van het luchtvaartuig medebrengen;

m. lid van het boordpersoneel: een lid van het stuurhutpersoneel en ieder ander, die aan boord van een luchtvaartuig ten behoeve van de inzittenden of de lading werkzaamheden heeft te verrichten;

n. navigatieplan: het plan voor een veilige uitvoering van de vlucht dat ontleend is aan overwegingen van vliegtuigprestaties, operationele beperkingen en de verwachte omstandigheden, betrekking hebbende op de te vliegen route en de aan te vliegen luchtvaartterreinen;

o. oefenvlucht: een solovlucht voor het verkrijgen dan wel behouden van vliegvaardigheid;

p. overlandvlucht: een vlucht, waarbij een vliegtuig dan wel een zweefvliegtuig zich in rechte lijn gemeten verder dan 28 km, onderscheidenlijk 5 km van de grens van het terrein waarvan werd opgestegen, verwijdert;

q. platform: een gedeelte van een luchtvaartterrein dat bestemd is voor het opstellen van luchtvaartuigen, met het doel passagiers te laten in- of uitstappen, post of vracht te laden of te lossen, brandstof in te nemen, te parkeren of onderhoudswerkzaamheden te verrichten;

r. rondvlucht: een verkeersvlucht, welke aanvangt en eindigt op hetzelfde terrein en welke een tijdsduur heeft van ten hoogste 60 minuten;

s. rijbaan: een al dan niet verhard gedeelte van het landingsterrein, bestemd voor het zich op de grond voortbewegen van luchtvaartuigen;

t. strook: een gedeelte van het landingsterrein, waarin een baan is gelegen;

u. tweede bestuurder: een lid van het stuurhutpersoneel, dat een luchtvaartuig bestuurt, anders dan als eerste bestuurder of als leerling;

v. VFR-vlucht: een vlucht, ten aanzien waarvan tevens de zichtvliegvoorschriften van toepassing zijn;

w. maximale startmassa: de massa die een luchtvaartuig mag hebben wanneer het zich van het aardoppervlak verheft;

x. lid-staat: staat, lid van de Europese Gemeenschappen;

ij. verordening (EEG) 3922/91: verordening (EEG) van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 16 december 1991 inzake de harmonisatie van technische en administratieve procedures op het gebied van de burgerluchtvaart ( PbEG L 373);

z. JAA: Joint Aviation Authorities;

aa. JAR: Joint Aviation Requirements;

ab. JAR-145: regeling inzake erkenning van onderhoudsbedrijven, opgesteld door de JAA.


3. Voor het bij deze regeling bepaalde zijn eveneens van toepassing de begripsbepalingen voor luchtverkeersdienstverlening, luchtverkeersdienst, verkeersleiding, verkeersleidingsdienst, luchtvaartterreinverkeer, gecontroleerd luchtvaartterrein, zichtweersomstandigheden, vlucht, vliegtijd, zonsondergang, zonsopgang, landingsterrein en taxiën als omschreven in artikel 1 van het Luchtverkeersreglement-1980 (Stb. 786).
 
Laatst bewerkt:
SMD, puntje P alleen was ook wel genoeg geweest ;-)

anyway, deze definitie lijkt me ook niet echt waterdicht en open voor discussie.

Moet je lezen: "verwijdert en ergens anders heen gaat" of "verwijdert en weer terug komt" ...?

En, is een vlucht van Budel naar Eindhoven onder deze definitie dus geen x-country?
 
Als je maar genoeg overland vliegt waarbij je navigeert, ver genoeg van je thuishaven af, dan is het een overland vlucht, is best logisch volgens mij.

Als ik van Eindhoven naar Lelystad naar Eelde naar Eindhoven vlieg zonder te landen behalve terug op Eindhoven, dan is dan toch net zo goed een overland vlucht? Het gaat er mijns inziens om dat je maar ver genoeg van je thuishaven wegbent zodat je moet gaan navigeren en niet constant de landingsstrip in de gaten houdt.
 
Tsja...

Alle lokale vluchtjes Lelystad - amsterdam sektor vv en rondje waddenzee ed nu gaan veranderen in mijn logboek???

JW
 
Terug
Bovenaan