theoldschool
Legend
Telegraaf 06.02.2005
Terugvlucht na contante betaling
Paniek bij Exel-reizigers
SCHIPHOL, zaterdag
Ongeruste vakantiegangers bestoken massaal de reisbureaus met vragen over geboekte reizen met een van de maatschappijen van de Exel Aviation Group, het vliegimperium van Erik de Vlieger.
Het vliegbedrijf, waaraan eind vorige week uitstel van betaling is verleend, blijkt veel grotere financiële problemen te hebben dan al werd aangenomen.
Op sommige bestemmingen, zoals Mexico, Dominicaanse Republiek en ook Cuba, wordt contante betaling van grote bedragen geëist om terug naar ons land te mogen vertrekken.
Een honderdtal reizigers kon gisteren als gevolg van alle vliegellende al niet meer naar hun geboekte bestemmingen in Brazilië, omdat hun omgeboekte vluchten daar niet mogen landen. Voor een even groot aantal is voor de terugreis een oplossing gezocht.
Staken
De topman van Thomas Cook, die vrijdag besloot om alle Exel-vluchten onmiddellijk te staken omdat de maatschappij financieel aan de grond raakte en uitstel van betaling moest vragen, meldde gisteren dat vrijwel alle passagiers bij andere maatschappijen zijn ondergebracht.
Maar er valt heel wat uit te leggen”, zei hij. „De onzekerheid onder de reizigers is enorm, onze passagiers begrijpen het niet. We proberen uit te leggen dat we met de rug tegen de muur stonden”, aldus de Thomas Cook-topman. reisconcern TUI, marktleider in ons land met reizen van Holland International, Arke en Kras Reizen, houdt de Exel-vluchten nu met miljoenen in de lucht. Achter de schermen wordt gewerkt om de creperende vliegmaatschappij onder een nieuwe directie volledig los te maken van het concern van Erik de Vlieger.
Thomas Cook heeft Exel na maandenlange onzekerheid, warrige leiding en financieel wanbeleid laten vallen. Steven van der Heijden, algemeen directeur van TUI, dat de Exel-vluchten nu zonder de Thomas Cook-passagiers voortzet, begrijpt die beslissing niet. „We hadden de plicht door te gaan tot een structurele oplossing was gevonden”, zei hij.
Terugvlucht na contante betaling
Paniek bij Exel-reizigers
SCHIPHOL, zaterdag
Ongeruste vakantiegangers bestoken massaal de reisbureaus met vragen over geboekte reizen met een van de maatschappijen van de Exel Aviation Group, het vliegimperium van Erik de Vlieger.
Het vliegbedrijf, waaraan eind vorige week uitstel van betaling is verleend, blijkt veel grotere financiële problemen te hebben dan al werd aangenomen.
Op sommige bestemmingen, zoals Mexico, Dominicaanse Republiek en ook Cuba, wordt contante betaling van grote bedragen geëist om terug naar ons land te mogen vertrekken.
Een honderdtal reizigers kon gisteren als gevolg van alle vliegellende al niet meer naar hun geboekte bestemmingen in Brazilië, omdat hun omgeboekte vluchten daar niet mogen landen. Voor een even groot aantal is voor de terugreis een oplossing gezocht.
Staken
De topman van Thomas Cook, die vrijdag besloot om alle Exel-vluchten onmiddellijk te staken omdat de maatschappij financieel aan de grond raakte en uitstel van betaling moest vragen, meldde gisteren dat vrijwel alle passagiers bij andere maatschappijen zijn ondergebracht.
Maar er valt heel wat uit te leggen”, zei hij. „De onzekerheid onder de reizigers is enorm, onze passagiers begrijpen het niet. We proberen uit te leggen dat we met de rug tegen de muur stonden”, aldus de Thomas Cook-topman. reisconcern TUI, marktleider in ons land met reizen van Holland International, Arke en Kras Reizen, houdt de Exel-vluchten nu met miljoenen in de lucht. Achter de schermen wordt gewerkt om de creperende vliegmaatschappij onder een nieuwe directie volledig los te maken van het concern van Erik de Vlieger.
Thomas Cook heeft Exel na maandenlange onzekerheid, warrige leiding en financieel wanbeleid laten vallen. Steven van der Heijden, algemeen directeur van TUI, dat de Exel-vluchten nu zonder de Thomas Cook-passagiers voortzet, begrijpt die beslissing niet. „We hadden de plicht door te gaan tot een structurele oplossing was gevonden”, zei hij.