Terugbetaling kosten flight academy na indienstreding KLM

LucasW

Rookie
Hi Allen, Momenteel ben ik 24 jaar en volgende maand 25, onlangs afgestudeerd met een master in political science. Ik ben momenteel aan het nadenken over mijn vervolgstappen en een poging doen om piloot zou ik toch heel graag willen doen. Ik zit alleen na te denken of het financieel verstandig is gezien ik (als ik door de selectie kom en de flight academy afrond) pas rond mijn 27ste salaris zou verdienen, vooral het terugbetalen van de opleidingskosten van de flight academy doet mij twijfelen gezien het natuurlijk een groot bedrag is. Ik zou het heel graag doen maar het is voor mij momenteel ook zo vaag wat ik zou kunnen verwachten betreft het terugbetalen als je eenmaal in dienst komt van klm, ik heb de klm flight academy erover gecontacteerd en website geraadpleegd en beide vermelden momenteel dit: "Zodra sprake is van indiensttreding als vlieger bij KLM gelden voor de opleidingskosten de afspraken die KLM en de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) hebben gemaakt in de CAO voor KLM vliegers. Op dit moment lopen er nog gesprekken over hoe dit er precies uit moet gaan zien. Dit wordt door KLM met VNV besproken." hebben jullie hier toevallig ervaringen/advies over of wellicht verwachtingen over de terugbetaal constructie van de kosten voor de flight academy?

De huidige staat van de terugbetalingsregeling is terug te vinden in de CAO voor verkeersvliegers bij KLM. Deze CAO (geactualiseerd t/m 8 januari 2025) is tevens ook te vinden op de website van het UAW (Uitvoering Arbeidsvoorwaarden Wetgeving) van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Er is een loonfunctie bepaald die bestaat uit bepaalde factoren. Een van die factoren is 'O'. Dit is het opleidingbestanddeel. Elk jaar wordt dit onderdeel berekend. Zelf heeft de directeur van de KLM Flight Academy deelnemers verteld tijdens de open dagen dat er op dit moment onderhandelingen lopen met KLM om dit te gaan veranderen. Hoe dit eruit komt te zien, en hoe lang dit zal duren, weet ik helaas ook niet. Even wat citaatvoer direct uit de CAO:

"KLM en de VNV hanteren als doelstelling dat de KFA-vliegopleiding voor een zo breed mogelijke doorsnee van de samenleving toegankelijk moet zijn, waarbij de KFA-opleidingskosten zo min mogelijk beperkend moeten zijn. Ten aanzien van de KLM Flight Academy geldtdaarom het volgende:

(1) Vanaf 1 januari 2020 zijn de kosten van de opleiding tot verkeersvlieger aan de KLMFlight Academy voor rekening van KLM, met inachtneming van het opleidingsbestanddeel (zie bijlage 2.1.a van de cao), op voorwaarde dat de vlieger na zijn/haar opleiding, met inachtneming van het aantal beschikbare vacatures en de geldende senioriteitsregels, als vlieger bij KLM in dienst treedt door het eerste aanbod van KLM, meteen indiensttredingsdatum niet later dan 5 jaar na voltooien van de KFA-opleidingdaartoe te aanvaarden, waarbij KLM een opzegtermijn tot maximaal 3 maanden bijeen andere werkgever zal respecteren.

(2) Vanaf 1 januari 2024 zijn de huisvestingskosten voor de KFA-vliegopleiding inbegrepen in het opleidingsbestanddeel (zie bijlage 2.1.a van de cao).

(3) Indien er wijzigingen optreden in de aard, duur, samenstelling en/of inhoud van deopleiding, treden KLM en VNV in overleg over de hoogte van het opleidingsbestanddeel teneinde deze aan te passen aan de nieuwe situatie. KLM zal de VNV daartoejaarlijks in detail inzicht geven in de aard, duur, samenstelling en inhoud van de opleiding."

"Het opleidingsbestanddeel is geldig voor alle vliegers die vanaf 1 januari 2020 succesvol een volledige opleiding hebben gevolgd aan de KFA voorafgaand aan indiensttreding bij KLM. Voor alle overige vliegers heeft O in de salarisformule de waarde 0. Het opleidingsbestanddeel is een vaste waarde die gedurende 120 maanden van toepassing is op het salaris van de betreffende vlieger. De eerste maand waarin het opleidingsbestanddeel toegepast wordt, is de eerste maand waarin de vlieger het conform cao Bijlage 2 art. (1)-d.1 het aan hem/haar toegewezen functiebestanddeel uitbetaald krijgt.

De waarde van het opleidingsbestanddeel blijft ongewijzigd wanneer het contractpercentage van de vlieger wordt aangepast, of de vlieger tijdelijk minder inzetbaaris door ziekte en/of verlof, met uitzondering van de (eventuele) reductie van betaling vanaf het tweede ziektejaar, welke ook op het opleidingsbestanddeel zal worden toegepast. Indien de vlieger in een maand géén salaris ontvangt, bijvoorbeeld door non-activiteit of ouderschapsverlof, zal het opleidingsbestanddeel gedurende die periode een waarde hebben van 0. Ook wordt de telling van de eerste 120 maanden gedurende die periode gepauzeerd. Wanneer de periode van non-activiteit eindigt,zal het opleidingsbestanddeel wederom de vastgestelde waarde aannemen en detelling tot en met 120 maanden wederom worden hervat. Na de 120 maanden is hetopleidingsbestanddeel niet meer van toepassing en wordt de waarde van O in de salarisformule 0.Wanneer bij een vlieger het invaliditeitspensioen wordt vastgesteld, zal het opleidingsbestanddeel een waarde krijgen van 0.

Het opleidingsbestanddeel wordt per kalenderjaar vastgesteld en geldt voor alle vliegers die in dat betreffende kalenderjaar gestart zijn met de opleiding aan de KLMFlight Academy. Het opleidingsbestanddeel wordt jaarlijks op 1 januari vastgestelddoor het op die datum geldende opleidingsbestanddeel te indexeren met de caoloonsverhogingen van de KLM Flight Academy op 1 januari van het betreffende kalenderjaar ten opzichte van 1 januari van het voorgaande kalenderjaar. Na vaststelling van het opleidingsbestanddeel op 1 januari van enig jaar zal deze voor de betreffende KFA-studenten niet meer wijzigen."

Ik hoop dat je hier iets wijzer van bent geworden!

Groetjes

Bedankt voor je reactie! Ervan uitgaande dat flight academy rond 100.000-120.000 kost zal er ongeveer 1000 euro per maand van je maandsalaris afgaan gedurende 10 jaar? Zou zoiets gelijk een groot deel wegsnoepen van je salaris dat je zou ontvangen mocht je in diens treden bij klm als second officer na het afronden van de flight academy? Zou er in de toekomst een versoepeling kunnen zijn van terugbetalingregeling?

Ik kan helaas niet in een glazen bol kijken hoe de kosten eruit zullen gaan zien over 2 jaar. Wel kun je dus in de CAO alle informatie vinden over hoe het loon wordt berekend voor elke verkeersvlieger bij KLM in de huidige staat. Ik raad je dus ook aan om deze in het algemeen goed door te lezen (het is tevens ook wellicht je toekomstige werkgever ;) ) Hierin zul je je antwoorden vinden! Ook staat hier de berekening van het opleidingsbestanddeel in van de vorige jaren.

Ik kan met enige zekerheid zeggen dat een functie als Second Officer prima compenseert voor het ingehouden deel van je loon als je kijkt naar de loonsberekening en het opleidingsbestanddeel van voorgaande jaren.

Groetjes!

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie! Ervan uitgaande dat flight academy rond 100.000-120.000 kost zal er ongeveer 1000 euro per maand van je maandsalaris afgaan gedurende 10 jaar? Zou zoiets gelijk een groot deel wegsnoepen van je salaris dat je zou ontvangen mocht je in diens treden bij klm als second officer na het afronden van de flight academy? Zou er in de toekomst een versoepeling kunnen zijn van terugbetalingregeling?
Fyi:

Van de site van VNV:

KLM Flight Academy biedt een complete opleiding aan voor €162.000,-, inclusief Type Rating. Voor de kosten van inwoning wordt €6.600,- gerekend. KLM biedt een financieringsmogelijkheid waarbij de opleidingskosten worden voorgeschoten en over een periode van 15 jaar worden terugbetaald zodra de student in dienst is getreden. Tot dat moment betaalt de student geen rente.

De KLM Flight Academy heeft een garantiefonds dat de opleidingskosten dekt als de student de opleiding niet kan afronden, medisch ongeschikt raakt of niet binnen vijf jaar in dienst kan treden bij KLM. De opleiding leidt op voor een ‘Frozen’ ATPL en biedt mogelijkheden om brevetten tijdens de wachttijd tegen betaling geldig te houden. De opleiding vindt voornamelijk in Nederland plaats en duurt tussen de 22 en 26 maanden. De school leidt jaarlijks 60 tot 80 studenten op. KLM Flight Academy is een ‘preferred supplier’ van KLM. Dit betekent dat afgestudeerde studenten van KLM-FA in principe als eerste in aanmerking komen voor een baan bij KLM.

Momenteel werkt KLM Flight Academy aan een nieuwe financieringsregeling. Totdat deze regeling volledig is uitgewerkt en geïmplementeerd, hoeft de student de financiering nog niet terug te betalen
.”

Terug
Bovenaan