TAS probleempje

Zat vandaag in de boeken voor ATPL, staat de volgende vraag in over TAS;

CAS=200, Alt=39000 temp is ISA +5º, wat is de TAS..

Met de 'rule of thumb' formule (TAS=CAS+(1.75% of cas per 1000ft) kom je er niet.. (kom op 336, antwoord volgens het boek met zijn 388)

Op mijn metal jeppesen E6B zet ik de OAT op -51 (ISA, boven de 36000ft blijft -56.5, het is echter ISA +5, dus wordt dan -51.5?) en de press. alt op 39000, en lees ik 400Kts af..

Nu lees ik in de ATPL boeken dat er wordt gewerkt met een CRP5 flight computer. Is deze daardwerkelijk zo anders als de E6B van jeppesen?
 
hey ik heb ff gedaan met mijn CR3 computer (zal wel ong gelijk zijn aan CR5 model)... kom op ong 398 uit dus misschien is het antwoord in het boek dan wel fout!

Ik heb ook de metallic van Jeppesen en die werkt (van horen zeggen) fijner met de windkant. Ik heb geleerd de wind met de CR3 te doen en vind dat nu hardstikke simpel.
Het is wel zo dat de CR3 voor berekeningen preciezer en uitgebreider is dan de metalen of de Pooleys (of hoe je dat ook schrijft!)

Nou succes ermee
 
Ik denk het volgende: volgens mijn boek Elements of Gas Turbine Propulsion is de drukverhouding (druk op hoogte/1,013 hPa) 12 km hoogte 0,1915 en de temperatuurverhouding 0,7519 (T op hoogte/288,2 K).
De drukverhouding is al goed omdat je daar geen abnormaliteiten bij vermeld. De juiste temperatuur is te vinden door (0,7519*288,2)=216,70+5=221,70 K. De temperatuurverhouding wordt dan 221,70/288,2=0,7692.
Het leuke is dat door de drukverhouding te delen door de temperatuurverhouding, je de dichtheidsverhouding (dichtheid op hoogte/1,225 kg/m2) krijgt. Deze is in dit geval gelijk aan 0,1915/0,7692=0,2489.
Zoals je hopelijk weet is de TAS=CAS((1,225 kg/m2)/(dichtheid op hoogte)^0,5. Onder het wortelteken staat dan het omgekeerde van wat je net hebt uitgerekend. Je TAS=200*(4,017)^0,5=400 kts.
Ik ben het dus ook met prettyfly eens dat het boek ernaast zit. Overigens heb ik dit antwoord verkregen door afronden. Als je heel exact werkt, dus je weet de exacte waarden van alles en je rond niet af, dan kom je idd op de 398 kts van de CR3.
 
Laatst bewerkt:
Citation,

Thanks voor de input en uitleg!.

400/398, komt idd ook op mijn jeppesen voor, klopt dus wel, eigenaardige is, dat dit in geen van de antwoorden voor komt. Heeel vreemd. Misschien zie ik nog iets over het hoofd;
Volledige vraag is:

"What will be the TAS if cruising Altitude is 39 000 ft, temp. is ISA +5 and CAS is 200"

a). 388 b). 380 c). 364 d). 370


Overigens, is het verstandig om die CRP5 flight computer aan te schaffen, of voldoet de jeppesen ook voor atpl?

Thanks again.
 
Laatst bewerkt:
Hoi CB,

het enige wat die CRP-5 kan is compenseren voor compressibility. En ik ben daar in mijn examen geen vragen tegengekomen (afgelopen jaar).

Maar goed, het is een gok....

Suc6 met de studie (ga zelf in April voor laaste examens).


Greetz,

JC
 
Met de CRP-5 van Pooleys: Input 39,000'tegenover -52 degrees (ISA= -57 neem ik aan, dus ISA +5 = -52) Dan lees je boven een CAS/RAS van 200kt precies 388kt.

Er is me ooit verteld dat al de CQD antwoorden via de CRP5 komen. Ik gebruik al jaren een Jepp CR2, maar toch maar voor de examens een CRP5 gekocht.
 
Dit maakt het idd wel duidelijk..

Zal eens kijken waar dat 'stukje plastic' van pooleys het voordeligst is.. zag al prijzen staan van €110,- :passed:

Dank u wel voor alle input.
M
 
Terug
Bovenaan