Studiefinanciering

Leading Force

New member
Goeiedag Airworkers,

19 oktober zal ik richting Oxford vertrekken om daar via epst te beginnen aan een vliegopleiding. Nu is het zo dat ik 2 jaar lang heb gestudeerd en in die periode heb ik gebruik gemaakt van een OV-jaarkaart en ik ontving studiefinanciering.

Nu zullen hier vast en zeker mensen zijn die ook in deze situatie zitten/hebben gezeten en daarvan zou ik graag willen weten hoe ze dat opgelost hebben.
Ik had eerst het idee dat wanneer ik een bepaald aantal studiepunten zou hebben dan hoefde ik het niet terug te betalen maar volgens mij ben ik daarover verkeerd geinformeerd..

Is het nu zo dat ik het volledige bedrag terug zal moeten betalen of ligt dit anders?

Alvast bedankt!

Groeten
 
Volgens mij maken je OV-kaart en basis studiefinanciering deel uit van de prestatiebeurs.
Prestatiebeurs



Als je hoger onderwijs volgt, is je beurs een prestatiebeurs. Dat betekent dat de basisbeurs en de aanvullende beurs eerst als lening worden uitbetaald. Alleen als je binnen tien jaar je diploma haalt, wordt je prestatiebeurs een gift. De ’teller’ van de 10 jaar begint te lopen vanaf de eerste maand dat je studiefinanciering ontvangt voor het hoger onderwijs. Deze 'teller' stopt niet.

Presteren voor je kaart


De OV-studentenkaart valt onder de prestatienorm als je ná 31 augustus 1999 voor het eerst recht hebt op studiefinanciering voor een opleiding in het hoger onderwijs.

Vanaf augustus 2005 is de prestatiebeurs ook in het beroepsonderwijs ingevoerd voor niveau 3 en 4. Als je voor het eerst studiefinanciering voor zo´n opleiding op of na 1 augustus 2005 krijgt, dan geldt ook voor jou dat je OV-studentenkaart onder de prestatienorm valt.

Dat de OV-studentenkaart onder de prestatienorm valt, betekent dat dezelfde regels gelden als voor de prestatiebeurs: Je moet binnen tien jaar je diploma halen. Lukt dit, dan is de kaart over alle jaren een gift. Haal je je diploma niet op tijd, dan moet je in 2007 € 79,97 per maand voor de kaart betalen. Je betaalt dit bedrag alleen voor de maanden waarin je de kaart in je bezit hebt gehad. Als je vermoedt dat je de prestatienorm niet gaat halen, kun je er dus voor kiezen om je OV-studentenkaart niet af te halen. Haal je de prestatienorm wel, maar heb je de kaart niet afgehaald, dan kun je achteraf geen vergoeding krijgen.

Beide citaten zijn afkomstig van http://www.ib-groep.nl

Groeten,

CC
 
Vliegscholen in Nederland krijgen geen studie financering omdat er gewoon weg niet genoeg studie punten te behalen zijn in ca. 2 jaar. Misschien, maar dan ook heel misschien moet je zelf iets regelen via EPST of je vorige opleiding om je punten samen te voegen. Net zoals HBO opleidingen i.c.m. vliegscholen waarbij je ook gewoon stufi krijgt.
 
Als je je studie niet afmaakt zul je alles terug moeten betalen, dat zijn de voorwaarden die je geaccepteerd hebt bij het aangaan van de overeenkomst met de IB-groep. Uitzondering: volgens mij valt je propedeuse buiten deze regeling, als je die haalt is het eerste jaar een gift. Het kan zijn dat daar de afgelopen 7 jaar nog wijzigingen in zijn geweest, dus pin me er niet op vast :)

Verder worden vliegscholen gezien als priveopleidingen waar geen studiefinanciering voor te krijgen is. Het verschil met een geïntegreerde HBO opleiding is dat het een opleiding aan een Nederlandse HBO is en dus geen priveopleiding. Dat ze een deel uitbesteden maakt daarvoor niets uit, vaak worden door "normale" opleidingen ook personen uit het bedrijfsleven ingehuurd om de studenten iets te leren. Daar komt nog eens bij dat je de opleiding in Engeland gaat doen, iets waar sowieso al geen Nederlandse studiefinanciering voor te krijgen is, of er moeten de afgelopen paar jaar weer wijzigingen zijn geweest.

Al met al acht ik de kans zeer groot dat je alles, op eventueel het eerste jaar na als je je propedeuse hebt gehaald, zal moeten terugbetalen.
 
NLS is een uitzondering op deze regel, want daar krijg je wel studiefinaciering + ovkaart, maar dat is ook afgelopen vanaf Januarie 2008. Dan word het een priveopleiding en krijg je uiteindelijk ook geen hbo diploma aan het eind.
 
Oke ik weet denk ik genoeg..

Ik zal een hoop extra eurotjes bovenop de kosten v/d vliegopleiding moeten ophoesten..

Bedankt voor de reacties!

Groeten
 
Ik zit in ongeveer dezelfde situatie als jij, en moet ook gewoon m'n stufi en ov terugbetalen.

Echter, mocht je binnen 10 jaar alsnog een hbo of universitaire studie afmaken (bijv. deeltijd) dan krijg je hetgeen wat je al terugbetaald hebt gewoon weer terug.
 
Terug
Bovenaan