Studie rente aftrek

StreepAcht

New member
Dag allemaal,

Dacht ik toch begrepen te hebben dat 2005 het laatste jaar was waarin we de rente over onze studielening konden aftrekken. Correct toch?

Ra, ra, vandaag komt de bekende blauwe envelop in de bus met mijn (nu automatisch door de belastingdienst berekende) voorlopige teruggave voor 2006 en raad eens?.... Inderdaad, nog steeds belastingteruggave vanwege studie rente kosten aftrek!?!:wegkwijt:

Zou de belastingdienst het zelf nog niet door hebben of heb ik wat gemist in het nieuws?

Wie weet hoe het precies zit?

StreepAcht :confused:
 
Is dat van de rente of de studiekosten zelf? Bij mij staat: "Aftrek studiekosten en andere scholingsuitgaven" Dit is dus niet de rente.
 
Iz,

Bij mij kan dit alleen aftrek van rente zijn, de kosten zelf zijn allang verrekend. Dezelfde term "Aftrek studiekosten en andere scholingsuitgaven" wordt op mijn biljet ook gebruikt. Het bedrag is trouwens exact hetzelfde als voor dit jaar (2005) dus ik ben bang dat alleen maar de gegevens van het voorgaande jaar worden gebruikt (kopiëren-plakken ideetje) zonder dat er gekeken wordt of het nog klopt.:duh:

Ik denk dat de belastingdienst aardig wat terug te vorderen krijgt op deze manier. Ik weet zeker dat er vele belastingbetalers zullen zijn die niet goed zullen kijken of alles eigenlijk wel klopt.

Het stomme is dat in de begeleidende brief allerlei veranderingen in de regelgeving worden genoemd maar juist niet die van de rente aftrek op studiekosten. Handig. :rolleyes:

Nog steeds :confused:

StreepAcht
 
Hmmm, de vraag is nu, even bellen met de belastingdienst of niet? Slapende honden wakker maken of er toch maar van uitgaan dat ze uiteindelijk hun fout in zien en je het bedrag met rente laten terugbetalen?
 
Als ik jullie was, zou ik erachteraan gaan
Je hebt namelijk de "plicht" (kwam ik pas geleden achter -> had een aangifte niet ontvangen en dus ook niet betaald, was volgens de belasting mijn fout :confused: ) om je belasting aangifte goed af te handelen, anders is het een fout van jouw kant
 
Bij mij hetzelfde verhaal. Als je het niet verandert en je bij je aanslag volgend jaar alsnog moet terug betalen kost t je heffingsrente. Betaal je op je studielening een hogere rente dan de heffingsrente kun je natuurlijk ook t geld even "lenen"....
 
hallo jongens ff wakker blijven, vooraftrek in 2006 is niks anders als een voortzetting van de vooraftrek van vorig jaar.
Scholingskosten blijven gewoon aftrekbaar, rente natuurlijk niet. Dus als je graag teveel wilt terugkrijgen, ben je erg naief als je denk dat je rechten kunt ontlenen aan een vooraftrek.

Heb mezelf ook wel eens tig duizend euro vooraftrek gegeven, omdat ik dat toen nodig had, na 2 maanden weer stopgezet, goedkopere lening kan je niet krijgen bijna..

100% zeker dat je het dus kunt vergeten.
 
Is die rente aftrek geschrapt per 1-1-2005 of 1-1-2006? In het laatste geval merk je het pas in je portomonnee in 2007, want die aanslagen ijlen een jaar na. De voorlopige teruggave voor 2006 betreft je inkomen van 2005.
 
Heren het zit als volgt.


Om het een en ander te vereenvoudigen heeft de Belastingdienst in haar wijsheid het volgende bedacht;

De dienst gaat ervan uit dat als je niet een verandering doorgeeft de aftrek situatie hetzelfde is als het huidige belasting jaar.
Je hebt dus zelf de verantwoording t.a.v. rechtmatigheid van je aftrek!
 
Terug
Bovenaan