Aanleg hebben is een ruim begrip overigens, een goede dosis zelfdiscipline, inzet en vertrouwen is vaak al het halve werk, laat je niet gek maken of meteen ontmoedigen want menig lampekap is toch goed uit de verf gekomen als piloot, mits met juiste begeleiding. Zelfs supergetalenteerde ab-initio's moeten het tussen de oren goed hebben zitten anders worden ze vroeg of laat toch een statistiek in accident investigation, dus je hoeft zeker geen dikke cijfers te scoren op het VWO om een goede piloot te worden (helpt wel natuurlijk).
Head of training van WWE vliegt idd bij Air Hong Kong, wordt Chief Pilot van de TRTO die hij aan opzetten is voor AHK meen ik, hij maakt zich wel sterk bij AHK voor het aannemen van ab-initio's en AHK is wel goed aan het uitbreiden, WWE zal wel geen directe rode loper naar AHK hebben, maar ik zou zeggen vraag gewoon aan ze persoonlijk hoe het precies zit. Binnenlopen kan altijd, weet 100% zeker dat je een eerlijk antwoord krijgt en niet een opgeblazen luchtkasteel. Het maakt volgens mij ook niet veel uit welke school je neemt, het blijven garanties tot de deur, maar ok, voor 50000euries die niet meer rente-aftrekbaar zijn in NL hou je de schade wel beperkt financieel bij zo'n toko. Dat moet wel gezegd worden.
Lijkt mij ook niet dat een DFA ofzo een superglijbaan in de rechterstoel biedt, en die zijn toch wel iets duurder dan een WWE. Echte piloten zijn en blijven toch een beetje self-made mensen die toch zelf achter hun carriere aangaan, er zijn niet veel piloten denk ik die alles door de vliegschool laten regelen, dat is een instelling die voor veel vers klaargestoomde studenten een go/no go in hun carriere kan betekenen want passief afwachten is a killer, bovendien doet geen enkele vliegschool alles goed voor de student en zal je overal je mond moeten opendoen om jezelf op schema te houden.
NLS is denk ik een van de weinig vliegscholen die echt via moedermaatschappij CAE studenten kan plaatsen bij bv Ryanair etc, die hebben een zeer sterke lobby via CAE en kan zakelijk gezien ook echt iets betekenen voor maatschappijen ivm simulator/typerating opleidingen etc. Je betaalt dan ook goed voor die kwaliteit. Goede contacten van een school zijn leuk, maar nogmaals, garanties tot de deur, dus is mooi meegenomen als het idd waar is en in je voordeel kan werken, maar laat je er niet doorverblinden, my opinion.
Conclusie: niet vies zijn van veel zelfinitiatief en niet de hoofdprijs betalen voor een school die zegt "connecties" te hebben zonder echt hard te kunnen maken dat dat voor jou direct een baan kan betekenen. Misschien past dit verhaal niet helemaal in dit topic, maar ik denk dat heel veel beroepsvliegers deze conclusie kunnen beamen. Succes met je keuzes!