De kosten van 12K zijn een schatting van de totale kosten en zijn inclusief examen kosten, landingsgeld, theorie cursus, boeken etc etc. Het is niet dat je een groot bedrag (in 1 geheel of gescheiden in 2) in 1 keer betaalt en dat dan opmaakt. Elke keer dat je een vliegles neemt betaal je de huur van de kist en het lokale landingsgeld aan de club (landingen op andere velden betaal je zelf daar ter plekke) en de instructie kosten aan de instructeur. De theorie cursus kan wel in 1 keer betaald worden, maar de examen kosten betaal je per examen aan het CBR. Je koopt zelf je kaarten en andere tools. En ook de kosten voor praktijk examen en brevet betaal je apart aan examinator en KIWA. Dus je bepaalt zelf wanneer je wat uitgeeft met elke les, cursus en elk examen. Of je er nou 1 jaar of 5 jaar over doet. Wel van belang zijn de termijnen die wettelijk gesteld zijn voor het halen van je brevet. Als je eenmaal je eerste theorie examen gehaald hebt, moet je binnen 18 maanden de rest van je theorie examens ook gehaald hebben, tellend vanaf het einde van de maand waarin je het eerste theorie examen gehaald hebt. De geldigheid van de theorie examens is 24 maanden, in die tijd moet je je praktijk examen gehaald hebben anders gaan de theorie examens verlopen en moet je ze dus opnieuw doen.
Er wordt wettelijk gesteld dat er van te voren gekeken wordt naar het kennis niveau van een beginnend student. De ATO van de KLM Aeroclub gebruikt (zoals de meeste andere vliegclubs) de manuals van AFF (een samenwerkingsverband van clubs) waarin gesteld wordt dat het kennis niveau gelijk moet zijn aan HAVO met wiskunde en natuurkunde (uit m'n hoofd, het kan verschillen maar maakt op zich niet veel uit voor de uitleg). Als je niet minimaal die vooropleiding hebt hoeft dat geen probleem te zijn, maar zal er in overleg gekeken moeten worden of je kennis van wiskunde en natuurkunde goed genoeg is om de theorie cursus te kunnen volgen met genoeg begrip. Een beetje logisch allemaal dus, maar helaas vraagt EASA / ILenT dus wel om een bureaucratische onderbouwing.
Ik weet niet niet wat je allemaal weet en ik lees ook niet wat je allemaal precies met een brevet wil doen. Maar heb je ook nagedacht over LAPL eventueel?
Singles and Twins is wel een vliegschool, maar ze hebben geen verhuur meer. Dus voor een privé brevet lijkt me dat niet heel geschikt. Participaties zijn er ook bij de KLM Aeroclub voor de Aquila A210. Afhankelijk wat je biedt voor een participatie maakt dat het behalen van een LAPL / PPL helemaal goedkoop, omdat het uurtarief dan 25 euro per uur lager is. Ik schat dat een participatie over te kopen is voor tussen de 2000 en 3000 euro, maar dat is geheel afhankelijk van wat de verkoper het waard vindt.
Een paar factoren die ik ook zou meewegen met de keuze zijn veiligheid cultuur, verzekering en of je er makkelijk vliegvriendjes kan maken. Het leukst en goedkoopst is toch om je hobby te kunnen delen, daarbij leer je dan ook meer en is het meestal veiliger. Veiligheid cultuur is moeilijker te checken, maar wel na te vragen. In hoeverre kan je makkelijk meldingen doen en wat wordt er mee gedaan. Is de club of school open in communicatie er over en is het beleid er op aangepast? Bij de KLM Aeroclub hebben we om die reden geen eigen risico voor wat betreft verzekering. Bij de meeste verhuurders is het eigen risico bij schade rond de 2200 euro (!), de KLM Aeroclub heeft dat eigen risico wel bij de verzekering, maar rekent dat niet door naar het lid en neemt dat op zich (behalve bij grove nalatigheid of opzet, zoals in een just culture). Dit omdat iedereen fouten kan maken en we een compleet open cultuur willen hebben waarbij mensen geen enkel obstakel hebben om fouten en mogelijke schade te melden. Vraag hier dus naar. Dit is ook waarom we enkel rekenen met airtime. De taxi tijd is volledig gratis, we willen niet dat mensen gehaast hun voorbereiding doen of risico's nemen met snel oplijnen, niet het blok goed op laten warmen, etc. Ook dit is iets waar je op moet letten bij verhuurders. Als ze per block uur rekenen betekent dat je dus net zoveel betaalt met het taxiën als met het vliegen. Bij Tacho-tijd verrekening betaal je ook voor het taxi gedeelte, maar loopt de teller (de tachometer) wel langzamer. Let ook op de verschillen soms in landingsgeld. Allemaal details die zomaar veel uit kunnen maken.
Die regel is tijdelijk geprobeerd jaren geleden en kort daarna afgeschaft. De regel is al weer jaren gelijk aan de wettelijke regel van 90 dagen. Daarna weer current raken is net als de wet te doen met een kwartiertje de lucht in voor 3 circuits, alleen vraagt de club er dus bij om dan een FI er naast te hebben voor de veiligheid.
RAM, laat het me weten als je een keer op de club wil kijken en meer uitleg wilt. Of stel je vragen hier natuurlijk, kan allemaal. Ik ben te bereiken via
[email protected] . Ik speel dus voorzitter van de club, maar heb financieel geen enkel belang hierbij. De club wordt enkel door vrijwilligers gerund, ik verdien er dan ook geen cent mee maar vind het (meestal) gewoon leuk.