Start van mijn PPL avontuur

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 6154
  • Startdatum Startdatum
D

Deleted member 6154

Guest
Beste dame/heer,

Na een mislukte avontuur voor mijn ATPL wil ik nu mijn PPL halen. Deze wil ik bij de KLM Aeroclub behalen. Waarom KLM? Geen reden, het is de meest bekende clubje denk ik.

Nu mijn vragen:

1. De kosten zijn rond de 12k, kan ik de ppl theorie eerst behalen en op een later tijdstip mijn praktijk? En dus de kosten gescheiden houden?

2. Heb ik nog bepaalde vooropleiding/kennis nodig voordat ik begin?

3. Nog informatie die ik als beginner moet weten?

Mijn dank is groot.

Groet.
 
RAM ✈;297596 zei:
Na een mislukte avontuur voor mijn ATPL wil ik nu mijn PPL halen. Deze wil ik bij de KLM Aeroclub behalen. Waarom KLM? Geen reden, het is de meest bekende clubje denk ik.
Ik ben ooit bij de KLM Aeroclub weggegaan toen ze de regel invoerden dat je in de laatste 60 dagen voor de vlucht 3 starts en 3 landingen moest hebben gedaan. Anders moest je weer eerst met een instructeur de lucht in. Daar zou ik in een gemiddeld winterseizoen 1 of 2 keer tegenaan lopen. Ik weet niet of die regel nog steeds geldt. Als je veel vliegt is zo'n regel geen probleem natuurlijk.

Je moet je eerst afvragen of je bij een vliegclub, vliegschool of participatiestichting wil vliegen. Alles heeft zijn voor- en nadelen. Een vliegclub verwacht dat je zo af en toe daar een dagje gaat zitten achter de bar en gelijk ook wat schoonmaakwerk doet, maar ze organiseren ook clubvluchten. Een vliegschool regelt een instructeur en een toestel voor je wanneer je dat maar wil zonder dat je zelf agenda's van instructeur en toestellen hoeft af te stemmen. Een participatiestichting vliegt uiteindelijk veel goedkoper, maar je moet in het begin wel meer investeren.

Mijn advies: maak eerst een keuze uit deze drie mogelijkheden. Kom je op een vliegclub uit, dan kun je op Lelystad kiezen tussen de KLM en Vliegeclub Flevo. Voor een vliegschool kom je zo uit mijn hoofd uit bij Singles & Twins, Air Fürste, Wings over Holland en zo nog een paar. Participaties zijn er bij de Diamond Flyers en de Piper Pilots.

En zoek vooral een instructeur waar het mee klikt. Lees dit boekje voor alle overige tips.
 
RAM ✈;297596 zei:
... kan ik de ppl theorie eerst behalen en op een later tijdstip mijn praktijk?

Dat kan, maar er zijn wel termijnen waarbinnen je zowel theorie en praktijk gehaald moet hebben. Er zit een termijn op het halen van je eerste- tot je laatste theorie examen, en dan nog een termijn waarbinnen je je praktijk gehaald moet hebben. Vraag ernaar zodra je je vliegschool/club en instructeur gevonden hebt.
 
De kosten zijn rond de 12k, kan ik de ppl theorie eerst behalen en op een later tijdstip mijn praktijk? En dus de kosten gescheiden houden?

De kosten van 12K zijn een schatting van de totale kosten en zijn inclusief examen kosten, landingsgeld, theorie cursus, boeken etc etc. Het is niet dat je een groot bedrag (in 1 geheel of gescheiden in 2) in 1 keer betaalt en dat dan opmaakt. Elke keer dat je een vliegles neemt betaal je de huur van de kist en het lokale landingsgeld aan de club (landingen op andere velden betaal je zelf daar ter plekke) en de instructie kosten aan de instructeur. De theorie cursus kan wel in 1 keer betaald worden, maar de examen kosten betaal je per examen aan het CBR. Je koopt zelf je kaarten en andere tools. En ook de kosten voor praktijk examen en brevet betaal je apart aan examinator en KIWA. Dus je bepaalt zelf wanneer je wat uitgeeft met elke les, cursus en elk examen. Of je er nou 1 jaar of 5 jaar over doet. Wel van belang zijn de termijnen die wettelijk gesteld zijn voor het halen van je brevet. Als je eenmaal je eerste theorie examen gehaald hebt, moet je binnen 18 maanden de rest van je theorie examens ook gehaald hebben, tellend vanaf het einde van de maand waarin je het eerste theorie examen gehaald hebt. De geldigheid van de theorie examens is 24 maanden, in die tijd moet je je praktijk examen gehaald hebben anders gaan de theorie examens verlopen en moet je ze dus opnieuw doen.

Heb ik nog bepaalde vooropleiding/kennis nodig voordat ik begin?

Er wordt wettelijk gesteld dat er van te voren gekeken wordt naar het kennis niveau van een beginnend student. De ATO van de KLM Aeroclub gebruikt (zoals de meeste andere vliegclubs) de manuals van AFF (een samenwerkingsverband van clubs) waarin gesteld wordt dat het kennis niveau gelijk moet zijn aan HAVO met wiskunde en natuurkunde (uit m'n hoofd, het kan verschillen maar maakt op zich niet veel uit voor de uitleg). Als je niet minimaal die vooropleiding hebt hoeft dat geen probleem te zijn, maar zal er in overleg gekeken moeten worden of je kennis van wiskunde en natuurkunde goed genoeg is om de theorie cursus te kunnen volgen met genoeg begrip. Een beetje logisch allemaal dus, maar helaas vraagt EASA / ILenT dus wel om een bureaucratische onderbouwing.

Nog informatie die ik als beginner moet weten?

Ik weet niet niet wat je allemaal weet en ik lees ook niet wat je allemaal precies met een brevet wil doen. Maar heb je ook nagedacht over LAPL eventueel?

Kom je op een vliegclub uit, dan kun je op Lelystad kiezen tussen de KLM en Vliegclub Flevo. Voor een vliegschool kom je zo uit mijn hoofd uit bij Singles & Twins, Air Fürste, Wings over Holland en zo nog een paar. Participaties zijn er bij de Diamond Flyers en de Piper Pilots.

Singles and Twins is wel een vliegschool, maar ze hebben geen verhuur meer. Dus voor een privé brevet lijkt me dat niet heel geschikt. Participaties zijn er ook bij de KLM Aeroclub voor de Aquila A210. Afhankelijk wat je biedt voor een participatie maakt dat het behalen van een LAPL / PPL helemaal goedkoop, omdat het uurtarief dan 25 euro per uur lager is. Ik schat dat een participatie over te kopen is voor tussen de 2000 en 3000 euro, maar dat is geheel afhankelijk van wat de verkoper het waard vindt.

klq-bergen-M.jpg


Een paar factoren die ik ook zou meewegen met de keuze zijn veiligheid cultuur, verzekering en of je er makkelijk vliegvriendjes kan maken. Het leukst en goedkoopst is toch om je hobby te kunnen delen, daarbij leer je dan ook meer en is het meestal veiliger. Veiligheid cultuur is moeilijker te checken, maar wel na te vragen. In hoeverre kan je makkelijk meldingen doen en wat wordt er mee gedaan. Is de club of school open in communicatie er over en is het beleid er op aangepast? Bij de KLM Aeroclub hebben we om die reden geen eigen risico voor wat betreft verzekering. Bij de meeste verhuurders is het eigen risico bij schade rond de 2200 euro (!), de KLM Aeroclub heeft dat eigen risico wel bij de verzekering, maar rekent dat niet door naar het lid en neemt dat op zich (behalve bij grove nalatigheid of opzet, zoals in een just culture). Dit omdat iedereen fouten kan maken en we een compleet open cultuur willen hebben waarbij mensen geen enkel obstakel hebben om fouten en mogelijke schade te melden. Vraag hier dus naar. Dit is ook waarom we enkel rekenen met airtime. De taxi tijd is volledig gratis, we willen niet dat mensen gehaast hun voorbereiding doen of risico's nemen met snel oplijnen, niet het blok goed op laten warmen, etc. Ook dit is iets waar je op moet letten bij verhuurders. Als ze per block uur rekenen betekent dat je dus net zoveel betaalt met het taxiën als met het vliegen. Bij Tacho-tijd verrekening betaal je ook voor het taxi gedeelte, maar loopt de teller (de tachometer) wel langzamer. Let ook op de verschillen soms in landingsgeld. Allemaal details die zomaar veel uit kunnen maken.

Ik ben ooit bij de KLM Aeroclub weggegaan toen ze de regel invoerden dat je in de laatste 60 dagen voor de vlucht 3 starts en 3 landingen moest hebben gedaan.

Die regel is tijdelijk geprobeerd jaren geleden en kort daarna afgeschaft. De regel is al weer jaren gelijk aan de wettelijke regel van 90 dagen. Daarna weer current raken is net als de wet te doen met een kwartiertje de lucht in voor 3 circuits, alleen vraagt de club er dus bij om dan een FI er naast te hebben voor de veiligheid.

RAM, laat het me weten als je een keer op de club wil kijken en meer uitleg wilt. Of stel je vragen hier natuurlijk, kan allemaal. Ik ben te bereiken via [email protected] . Ik speel dus voorzitter van de club, maar heb financieel geen enkel belang hierbij. De club wordt enkel door vrijwilligers gerund, ik verdien er dan ook geen cent mee maar vind het (meestal) gewoon leuk.
 
Als ik zo vrij mag zijn; het is 5 jaar geleden dat je voor het laatst gepost hebt.
Wat is er mis gegaan met je ATPL?

* bedankje aan Nosig trouwens om de moeite en de tijd te nemen voor zo lang en informatief antwoord.
 
Laatst bewerkt:
Die regel is tijdelijk geprobeerd jaren geleden en kort daarna afgeschaft. De regel is al weer jaren gelijk aan de wettelijke regel van 90 dagen. Daarna weer current raken is net als de wet te doen met een kwartiertje de lucht in voor 3 circuits, alleen vraagt de club er dus bij om dan een FI er naast te hebben voor de veiligheid.
Zonder die regel is de KLM Aeroclub verder een prima club. Ik kom niet meer terug omdat ik inmiddels met veel plezier bij de Diamond Flyers zit.

Ik reageerde eigenlijk alleen maar op dit onderwerp omdat RAM aangaf dat hij zonder echte reden zomaar ergens ging beginnen vanwege een "bekende club". En daar heb ik zelf een heel slechte ervaring aan overgehouden. Zo slecht dat zelfs de rechter vond dat de betreffende vliegschool 75% van het lesgeld moest terugbetalen aan een serie leerlingen die samen een zaak hadden aangespannen. En dat was destijds ook een "bekende club" op het veld totdat ze na de uitspraak zomaar verdwenen zonder iets te betalen. Beginnen met een vliegopleiding vergt echt meer uitzoekwerk vooraf, meerdere instructeurs spreken, kijken bij wie het goed klikt, enzovoorts..
 
Als ik zo vrij mag zijn; het is 5 jaar geleden dat je voor het laatst gepost hebt.
Wat is er mis gegaan met je ATPL?

* bedankje aan Nosig trouwens om de moeite en de tijd te nemen voor zo lang en informatief antwoord.

De hele ATPL-traject is nooit van de grond gekomen. 5 jaar geleden zat ik in de situatie dat ABN AMRO mij nog graag een oriënterende gesprek aanbood in Groningen voor de lening, de arbeidsmarkt voor piloten zo goed als op slot zat en de eerste grote golf met klachten van studenten (die na x aantal jaar nog geen baan hadden als piloot) van zich lieten horen. Ik heb veel onderzoek gedaan en hierover nagedacht, en kwam tot de conclusie dat de risico's te groot waren. Ik had bijvoorbeeld een vriend die 3 jaar later nog steeds achter de stuurknuppel van de vliegschool-simulator zat en 1300EUR moest moest afdragen voor zijn lening. 2012/2013 leek voor mij een crisistijd om in te beginnen, hoe graag ik nog door wou gaan. Iedere dag maar weer wakker worden met de idee dat ik hiermee mijzelf alleen in problemen zou brengen. Ik hecht veel waarde aan zekerheid en stabiliteit als het op dit soort ondernemingen aankomt. Nou, toen kwam ik thuis, startte m'n pc om te relaxen en begon iemand weer over 'het begin van mijn avontuur' of 'welke vliegschool', dan had je Koning Lucht aan je broek. Met verhalen van welgeteld 10 pagina's die mij die nacht wel wakker hielden.

Begrijp mij goed, ik sprak piloten die in NL, Deutschland en in de USA achter de stuurknuppel zaten die mij ook van advies hadden voorzien, dus mijn keuze was op een redelijk neutrale weegschaal gezet. Als ik het zelf mag zeggen.

Verder was mijn voorspelling destijds op voldoende argumenten gebaseerd waar ik nu de realiteit van in zie. ABN AMRO is vorige jaar gestopt met de financiering voor piloten, de huidige arbeidsmarkt is nog steeds niet iets om over naar huis te schrijven en lowcost maatschappijen zullen je tot het droge persen als ze horen dat er een geschikte kandidaat voor hun deur staat.

Ik hoop dat ik ergens je vraag heb beantwoord.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zonder die regel is de KLM Aeroclub verder een prima club. Ik kom niet meer terug omdat ik inmiddels met veel plezier bij de Diamond Flyers zit.

Ik reageerde eigenlijk alleen maar op dit onderwerp omdat RAM aangaf dat hij zonder echte reden zomaar ergens ging beginnen vanwege een "bekende club". En daar heb ik zelf een heel slechte ervaring aan overgehouden. Zo slecht dat zelfs de rechter vond dat de betreffende vliegschool 75% van het lesgeld moest terugbetalen aan een serie leerlingen die samen een zaak hadden aangespannen. En dat was destijds ook een "bekende club" op het veld totdat ze na de uitspraak zomaar verdwenen zonder iets te betalen. Beginnen met een vliegopleiding vergt echt meer uitzoekwerk vooraf, meerdere instructeurs spreken, kijken bij wie het goed klikt, enzovoorts..

Dank voor je bericht. Ik ga hierover wat onderzoek verrichten.
 
De kosten van 12K zijn een schatting van de totale kosten en zijn inclusief examen kosten, landingsgeld, theorie cursus, boeken etc etc. Het is niet dat je een groot bedrag (in 1 geheel of gescheiden in 2) in 1 keer betaalt en dat dan opmaakt. Elke keer dat je een vliegles neemt betaal je de huur van de kist en het lokale landingsgeld aan de club (landingen op andere velden betaal je zelf daar ter plekke) en de instructie kosten aan de instructeur. De theorie cursus kan wel in 1 keer betaald worden, maar de examen kosten betaal je per examen aan het CBR. Je koopt zelf je kaarten en andere tools. En ook de kosten voor praktijk examen en brevet betaal je apart aan examinator en KIWA. Dus je bepaalt zelf wanneer je wat uitgeeft met elke les, cursus en elk examen. Of je er nou 1 jaar of 5 jaar over doet. Wel van belang zijn de termijnen die wettelijk gesteld zijn voor het halen van je brevet. Als je eenmaal je eerste theorie examen gehaald hebt, moet je binnen 18 maanden de rest van je theorie examens ook gehaald hebben, tellend vanaf het einde van de maand waarin je het eerste theorie examen gehaald hebt. De geldigheid van de theorie examens is 24 maanden, in die tijd moet je je praktijk examen gehaald hebben anders gaan de theorie examens verlopen en moet je ze dus opnieuw doen.



Er wordt wettelijk gesteld dat er van te voren gekeken wordt naar het kennis niveau van een beginnend student. De ATO van de KLM Aeroclub gebruikt (zoals de meeste andere vliegclubs) de manuals van AFF (een samenwerkingsverband van clubs) waarin gesteld wordt dat het kennis niveau gelijk moet zijn aan HAVO met wiskunde en natuurkunde (uit m'n hoofd, het kan verschillen maar maakt op zich niet veel uit voor de uitleg). Als je niet minimaal die vooropleiding hebt hoeft dat geen probleem te zijn, maar zal er in overleg gekeken moeten worden of je kennis van wiskunde en natuurkunde goed genoeg is om de theorie cursus te kunnen volgen met genoeg begrip. Een beetje logisch allemaal dus, maar helaas vraagt EASA / ILenT dus wel om een bureaucratische onderbouwing.



Ik weet niet niet wat je allemaal weet en ik lees ook niet wat je allemaal precies met een brevet wil doen. Maar heb je ook nagedacht over LAPL eventueel?



Singles and Twins is wel een vliegschool, maar ze hebben geen verhuur meer. Dus voor een privé brevet lijkt me dat niet heel geschikt. Participaties zijn er ook bij de KLM Aeroclub voor de Aquila A210. Afhankelijk wat je biedt voor een participatie maakt dat het behalen van een LAPL / PPL helemaal goedkoop, omdat het uurtarief dan 25 euro per uur lager is. Ik schat dat een participatie over te kopen is voor tussen de 2000 en 3000 euro, maar dat is geheel afhankelijk van wat de verkoper het waard vindt.

klq-bergen-M.jpg


Een paar factoren die ik ook zou meewegen met de keuze zijn veiligheid cultuur, verzekering en of je er makkelijk vliegvriendjes kan maken. Het leukst en goedkoopst is toch om je hobby te kunnen delen, daarbij leer je dan ook meer en is het meestal veiliger. Veiligheid cultuur is moeilijker te checken, maar wel na te vragen. In hoeverre kan je makkelijk meldingen doen en wat wordt er mee gedaan. Is de club of school open in communicatie er over en is het beleid er op aangepast? Bij de KLM Aeroclub hebben we om die reden geen eigen risico voor wat betreft verzekering. Bij de meeste verhuurders is het eigen risico bij schade rond de 2200 euro (!), de KLM Aeroclub heeft dat eigen risico wel bij de verzekering, maar rekent dat niet door naar het lid en neemt dat op zich (behalve bij grove nalatigheid of opzet, zoals in een just culture). Dit omdat iedereen fouten kan maken en we een compleet open cultuur willen hebben waarbij mensen geen enkel obstakel hebben om fouten en mogelijke schade te melden. Vraag hier dus naar. Dit is ook waarom we enkel rekenen met airtime. De taxi tijd is volledig gratis, we willen niet dat mensen gehaast hun voorbereiding doen of risico's nemen met snel oplijnen, niet het blok goed op laten warmen, etc. Ook dit is iets waar je op moet letten bij verhuurders. Als ze per block uur rekenen betekent dat je dus net zoveel betaalt met het taxiën als met het vliegen. Bij Tacho-tijd verrekening betaal je ook voor het taxi gedeelte, maar loopt de teller (de tachometer) wel langzamer. Let ook op de verschillen soms in landingsgeld. Allemaal details die zomaar veel uit kunnen maken.



Die regel is tijdelijk geprobeerd jaren geleden en kort daarna afgeschaft. De regel is al weer jaren gelijk aan de wettelijke regel van 90 dagen. Daarna weer current raken is net als de wet te doen met een kwartiertje de lucht in voor 3 circuits, alleen vraagt de club er dus bij om dan een FI er naast te hebben voor de veiligheid.

RAM, laat het me weten als je een keer op de club wil kijken en meer uitleg wilt. Of stel je vragen hier natuurlijk, kan allemaal. Ik ben te bereiken via [email protected] . Ik speel dus voorzitter van de club, maar heb financieel geen enkel belang hierbij. De club wordt enkel door vrijwilligers gerund, ik verdien er dan ook geen cent mee maar vind het (meestal) gewoon leuk.

Dank voor je uitgebreide bericht Nosig. Ik had jou 5 jaar geleden ook al gesproken over de VVG, fijn om weer van je te horen. Ik accepteer je aanbod gelet op je functie die hopelijk gekoppeld is aan een heleboel kennis en ervaring over het reilen en zeilen bij de club en de PPL-traject :) . Ik stuur je een dezer dagen een e-mailbericht voor een oriënterend gesprek. Ik zit nog met heleboel vraagtekens dus ik zal de complexe vragen voor jou bewaren.
 
Beste RAM.
Het lessen moet je leuk vinden.
Het brevet is dan het gevolg.
Check out Dwarf op Hilversum.
No no nonsence budget school met en grote vloot dus altijd een kist beschikbaar 7 dagen per week. Er word gevlogen als het veld open is :)
 
Terug
Bovenaan