standaard massa

BartZ

New member
Hallo allemaal,

Welke standaard massa (weight and balance) geld er voor de voorste passagier/achterste passagiers ? En waar kan ik dit vinden ? Ik heb al in Mosbach gezocht maar zie het nergens staan.
Alvast bedankt voor de reactie.
 
Bij ons zeggen ze:

Bij ons zeggen ze:

In de burgerluchtvaart geldt:
88kg mannetjes
70kg vrouwtjes
35kg kindertjes
0kg babys en ander grut tot 2jaar

chartervluchten schijnen iets andere gewichten te hanteren. De gewichten zijn inclusief handbaggage, exclusief de ingecheckte baggage.
 
Laatst bewerkt:
In de kleine luchtvaart (lees Cessna's e.d. spul) wordt er zover ik weet geen gebruik gemaakt van standaard massa voor passagiers en piloten.
Je moet ze gewoon wegen :D
Of heb ik iets gemist tijdens mijn opleiding?
In ieder geval vind je er niks over in Mosbach.

Granitus
 
Dus inderdaad niet in Mosbach.
Het punt is dat ik dit namelijk wel moet weten voor mijn PPL examen, staat ook in de FCL regelementen. Maar er staat dus niet bij welke waarde dat is. En ik zou dus graag willen weten waar je het kunt vinden, zodat ik kan bij het examen dit kan laten zien.
Zouden de waardes voor de burgerluchtvaart hetzelfde zijn als voor de kleine luchtvaart?
 
ik heb zelf ergens vandaan(volgens mij de ITS map) Man:82 kilo, vrouw 68 kilo, o tm 2 : 0 kilo

0 tm 2 kilo op een eigen stoel: 35 kilo(:confused: )
2 tm 12 : 35 kilo

ik vraag gewoon aan mensen wat ze wegen :D
 
Over privevluchten weet ik niets maar als het comercieel zou zijn en het gaat om een kleine kist gaat zoals bijvoorbeeld een C172 dan geldt volgens JAR-OPS 1 subpart J 1.620 (internationaal):

1 actual weight pax + baggage of,
2 standard weight volgens tabel of,
3 '...verbal statement by or on behalf of each passenger..' (dit geldt alleen voor kisten met minder dan 10 zitplaatsen).

Uit de tabel passenger seats 1-5 (including handbaggage):
Male 104 kg
Female 86
Children 35

Mischien niet helemaal wat je zoekt maar mischien help het.

cheers
 
Volgens ITS weer andere getallen:

Voor de vaststelling van de passagiersgewichten mag gebruik worden gemaakt van de door de overheid vastgestelde gewichten, zoals die zijn gepubliceerd in de Regeling eenheidsmassa's voor de gebruiksmassaberekening van luchtvaartuigen.

Voor passagiers zijn dan de volgende gewichten vastgesteld:

- een volwassen mannelijke passagier: 82 kilo
- een volwassen vrouwelijke passagier: 68 kilo
- kinderen tot 2 jaar: 0 kilo
- kinderen tot 2 jaar op een eigen plaats: 35 kilo
- kinderen van 2 tot 12 jaar: 35 kilo

In de regeling zelf zijn al uitzonderingen op deze massa's opgenomen. Zo ...
... mag er van deze massa's worden afgeweken indien door weging het actuele gewicht van een passagier is bepaald.
... moet er van worden afgeweken door de massa van personen door weging vast te stellen indien verwacht mag worden dat er een belangrijke afwijking is van de eenheidsmassa.

Volgens de toelichting op deze regeling moet nu hetzij gebruik worden gemaakt van de standaardmassa's volgens de regeling hetzij alle passagiers worden gewogen.
 
Hmm dat zijn wel wat verschillende waardes, maargoed zal wel rond de 80 kg liggen voor een man. Toch vreemd dat het nergens echt duidelijk vermeld staat, voor prive vluchten.
In ieder geval bedankt voor de reacties.
 
Terug
Bovenaan