Stage tijdens je opleiding als nieuw onderdeel van je opleiding??

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Royaldman
  • Startdatum Startdatum
R

Royaldman

Guest
Ik zat eens vandaag te denken.. en vroeg mij toch af waarom een beetje opleiding niet zo ver zijn best doet om een soort van korte stage te regelen voor zijn leerlingen..

Hoe bedoel ik dat?
Als volgt: Goed contact tussen school en verschillende maatschappijen..( nu snap ik dat het vrij moeilijk ligt vanwege zogenaamde crisis). En dat kunnen verschillende zijn.. Dit is namelijk ook weer goed voor de school als ze kunnen zeggen, van.. bij ons als onderdeel doe je stage, waarbij je dus tijdens de opleiding al kennis maakt met de grote wereld..en waardoor je eventueel bij je stage plek de mogelijkheid krijgt om eventueel te solliciteren.Net als ieder normale opleiding, waarbij je stage heb...En dus eventueel ook eerder een baan heb.. Bij KLS KLM bijvoorbeeld kan dit zijn door een paar keer de briefings meemaken en meevliegen op jumpseat en de walk around doen voor technische check.. Vervolgens meekijkt in de cockpit.. en na de vlucht de de briefings. Als je dat een paar keer heb meegemaakt lijkt mij dat zeer nuttig.. maar bij de vrije vliegers bij andere maatschappijen waar de opleiding eigenlijk dan voor moet zorgen of eventueel zelf regelen..dit is echter vrij lastig..dat snap ik dan natuurlijk ook wel..maar als de school dit vastlegt met verschillende maatschappijen..

Hoe denken jullie erover?? eerlijke mening...graag...ook van ervaren vliegers..want uiteindelijk zijn jullie misschien wel in de toekomst een soort van begeleider.

groeten
 
Volgens mij vliegen de KLS jongens een vlucht mee met een KLM 737 als onderdeel van de bridgecourse/MCC. Ik verwacht dat dit ook betekent meelopen bij de briefings, etc... Lijkt me voor de motivatie van jonge aspiranten erg goed, maar ik vrees dat er niet super veel animo zal zijn uit de airline wereld. Ze hebben voorlopig genoeg sollicitanten van voldoende niveau en iedereen die meevliegt kost geld. Als de leerlingen er zelf voor moeten betalen kan je je afvragen of dit het extra geld waard is.
 
daar heb jij natuurlijk wel beetje gelijk in..dat het uiteraard iets van geld kost..maar ik bekeek het vanuit het oogpunt ter motivatie en kennismaking.. bij KLS had ik ook niet anders verwacht..gezien je de KLM procedures moet leren..
 
Op de KLS schijn je inderdaad mee te vliegen voordat je aan je MCC begint op een van de 737's. Dan loop je dus mee van briefing voorafgaand aan de vlucht tot en met het eind (lijkt me wel handig). Je vliegt mee met een retourtje en meestal loop je op bestemming mee met de walkaround omdat ze die tegenwoordig daar zelf moeten doen. (Op Schiphol (nog) niet)

De KLS heeft hier de link met KLM voor maar voor andere scholen is dat waarschijnlijk erg moeilijk om bij maatschappijen voor elkaar te krijgen.

PS. Kan je misschien wat meer hoofdletters en wat minder punten gebruiken?
 
Dat kan Tal. Geen probleem.

Ieder geval bedankt voor je post.

Jij ben inmiddels klaar met een opleiding?

Waar vlieg je om precies te zijn?

Groeten
 
@ Talsma

....... en meestal loop je op bestemming mee met de walkaround omdat ze die tegenwoordig daar zelf moeten doen. (Op Schiphol (nog) niet)


Ik denk dat de meeste vliegers (nogsteeds) voor ELKE vlucht zelf even rond zijn of haar kist wil lopen om met eigen ogen te zien of de vleugels nog vast zitten, ook al zou de walk around gedaan worden voor ze.
 
@ Royaldman

Uit oogpunt ter kennismaking en motivatie? Van wat? De luchtvaartmaatschappij is geen sociaal maatschappelijke instelling. Als je IN je opleiding werkelijk moet meekoekeloeren in de cockpit en dus een snoepreisje nodig hebt om je motivatie op peil te houden zit je serieus op de verkeerde plek.

Kennismaken en motivatie opdoen kon je dus inderdaad doen tijdens een intro/open dag/snuffeldag/meevliegdag bij desbetreffende vliegschool.

Ik begrijp je punt wel, maar waar jij op doelt is een vervolgopleiding na je middelbare onderwijs waarbij je tijdens de opleiding 2x een half jaar mag komen kopieëren of koffie mag maken en aan het eind van je stage kunt blijven plakken, want dat is lekker makkelijk. (zoals je zelf zegt, een 'normale opleiding' waarvoor je geen selectie doet, geen 100K leent en dus schijnbaar motivatie moet krijgen vanuit de school)

Nope, zo'n meevliegdag gaat hem niet worden.
 
Ik denk dat de meeste vliegers (nogsteeds) voor ELKE vlucht zelf even rond zijn of haar kist wil lopen om met eigen ogen te zien of de vleugels nog vast zitten, ook al zou de walk around gedaan worden voor ze.

Weliswaar off-topic, maar bij de KLM doe je op de B737 op Schiphol en sommige buitenstations geen walk-around. Er is ook niemand die ondanks de controle van de daarvoor opgeleide technicus ook nog zelf wil gaan kijken of de vleugels eraan zitten.

Op de ICA vloot doe je zelfs helemaal nergens een walkaround, niet op Schiphol en niet op buitenstations. Wordt altijd door een technicus gedaan.
 
@ Royaldman

Uit oogpunt ter kennismaking en motivatie? Van wat? De luchtvaartmaatschappij is geen sociaal maatschappelijke instelling. Als je IN je opleiding werkelijk moet meekoekeloeren in de cockpit en dus een snoepreisje nodig hebt om je motivatie op peil te houden zit je serieus op de verkeerde plek.

Kennismaken en motivatie opdoen kon je dus inderdaad doen tijdens een intro/open dag/snuffeldag/meevliegdag bij desbetreffende vliegschool.

Nope, zo'n meevliegdag gaat hem niet worden. Bovendien: Een vliegschool zou zich moeten onderscheiden door goede instructie, goede vloot, volwaardige multicrew concept/goede MCC cursus en razendsnelle doorlooptijd (rentelast). Daar heb je wat aan, niet aan schoolreisjes.
 
Offtopic:

@ Dogleg:

Jawel, maar die 'daarvoor opgeleide technicus' zit wel veilig en warm op de grond als ie per ongeluk iets over het hoofd gezien heeft (ja, ook dat gebeurt weleens). Het is dus wel up to us daarboven dus wil ik ook zelf wel even weten wat ik meeneem.. Ik bedoel, je leest toch ook ALTIJD zelf het weer en notams ff door voor een vlucht?
 
On topic,

Leerlingen van de Martinair Vliegschool mochten in het verleden ook een dagje mee op de jumpseat. Dit gebeurde veelal, of zelfs uitsluitend op Europa vluchten. Je volgde het gehele proces van check-in t/m checkout. Sinds de A320 is uitgefaseerd en de B767 geen IT meer doet betwijfel ik of dit soort oriëntatie vluchten nog plaatsvinden. Misschien kunnen huidige MVVL leerlingen hier meer over vertellen?

Best jammer. Ik mocht tijdens mijn vliegopleiding een aantal keer mee vliegen op de jumpseat B757 bij Transavia. Vond het prachtig om eindelijk de theorie in praktijk te zien. Moest soms ook concluderen dat theorie en praktijk niet altijd met elkaar overeenkwamen ;)

In mijn ogen een belangrijke en nuttige toevoeging aan een vliegopleiding!

Doc.
 
@ Royaldman

Uit oogpunt ter kennismaking en motivatie? Van wat? De luchtvaartmaatschappij is geen sociaal maatschappelijke instelling. Als je IN je opleiding werkelijk moet meekoekeloeren in de cockpit en dus een snoepreisje nodig hebt om je motivatie op peil te houden zit je serieus op de verkeerde plek.

Kennismaken en motivatie opdoen kon je dus inderdaad doen tijdens een intro/open dag/snuffeldag/meevliegdag bij desbetreffende vliegschool.

Ik begrijp je punt wel, maar waar jij op doelt is een vervolgopleiding na je middelbare onderwijs waarbij je tijdens de opleiding 2x een half jaar mag komen kopieëren of koffie mag maken en aan het eind van je stage kunt blijven plakken, want dat is lekker makkelijk. (zoals je zelf zegt, een 'normale opleiding' waarvoor je geen selectie doet, geen 100K leent en dus schijnbaar motivatie moet krijgen vanuit de school)

Nope, zo'n meevliegdag gaat hem niet worden.

Ben ik t niet helemaal met je eens TOF,
waarom omdat;
1. Je empatisch vermogen wordt ontwikkeld( je kan je inleven tijdens een echte vlucht ipv een simulator op een open dag of tijdens een opleiding) .
2. Je ziet en hoort ipv dat je alleen hoort(op een open dag) waar het er uiteindelijk echt om draait
3.Tips en Tools ontvangen van de officers
4.Je bouwt je CV op door bijv. te zeggen dat je een stage hebt afgerond met 50 vlieguren(op de jumpseat).
 
Offtopic:

@ Dogleg:

Jawel, maar die 'daarvoor opgeleide technicus' zit wel veilig en warm op de grond als ie per ongeluk iets over het hoofd gezien heeft (ja, ook dat gebeurt weleens). Het is dus wel up to us daarboven dus wil ik ook zelf wel even weten wat ik meeneem.. Ik bedoel, je leest toch ook ALTIJD zelf het weer en notams ff door voor een vlucht?

Als diezelfde technicus de motorkap van je 737 opengooit en fijn gaat sleutelen, kijk je dan ook mee of hij alles goed doet? :grijns:


On topic, was dit meereizen-op-een-lange-afstands-vlucht niet ooit een vereiste voor het Duitse ATPL?
 
Ben ik t niet helemaal met je eens TOF,
waarom omdat;
1. Je empatisch vermogen wordt ontwikkeld( je kan je inleven tijdens een echte vlucht ipv een simulator op een open dag of tijdens een opleiding) .
2. Je ziet en hoort ipv dat je alleen hoort(op een open dag) waar het er uiteindelijk echt om draait
3.Tips en Tools ontvangen van de officers
4.Je bouwt je CV op door bijv. te zeggen dat je een stage hebt afgerond met 50 vlieguren(op de jumpseat).

Het is altijd heel leuk om te jumpseaten. Maar het nut? IK denk dat je meer hebt aan een goede video waar alles in slow motion wordt besproken dan een jumpseat ride waarbij alles in een blurr voorbijraast. Misschien niet bij de KLM waar ze een jaar doen over een turnaround, maar stel dat je bij easyJet of Ryanair op de jump komt te zitten met hun 25 minute turnarounds!!:grijns: Trouwens, tijdens de MCC/jet course doe je alle relevante dingen zelf al in een echte simulator, als je motivatie dan nog niet op pijl is..!!

Dus een vluchtje op de jumpseat is leuk, maar daarna kun je je beter op andere dingen concentreren.
 
Jumpseaten is zelfs deel de opleiding in mijn school! (Sabena flight academy/Brussel). De school heeft overeenkomsten met Thomas Cook, Jetairfly en VLM. Ik denk dat Luxair ook mogelijk is en aan Brussels airlines wordt gewerkt.

Ik vind het wel een meerwaarde bieden aan de opleiding om de dagelijkse gang van zaken te zien, de ervaring van de crew, vragen kunnen stellen...

Over twee weken doe ik mijn derde observatievlucht met Thomas Cook, BRU-TFS. Voor we naar Arizona vertrekken moeten we er 3 gedaan hebben, en 10 in het totaal.
 
Laatst bewerkt:
On topic,

Leerlingen van de Martinair Vliegschool mochten in het verleden ook een dagje mee op de jumpseat. Dit gebeurde veelal, of zelfs uitsluitend op Europa vluchten. Je volgde het gehele proces van check-in t/m checkout. Sinds de A320 is uitgefaseerd en de B767 geen IT meer doet betwijfel ik of dit soort oriëntatie vluchten nog plaatsvinden. Misschien kunnen huidige MVVL leerlingen hier meer over vertellen?

Best jammer. Ik mocht tijdens mijn vliegopleiding een aantal keer mee vliegen op de jumpseat B757 bij Transavia. Vond het prachtig om eindelijk de theorie in praktijk te zien. Moest soms ook concluderen dat theorie en praktijk niet altijd met elkaar overeenkwamen ;)

In mijn ogen een belangrijke en nuttige toevoeging aan een vliegopleiding!

Doc.
helaas geen onderdeel meer van de opleiding op de MVVL. Het is nu een beetje zelf proberen te regelen bij kennisen via via om een keer mee te gaan op de jumpseat. De ruimte om dat tijdens lesdagen te doen is er wel, wordt alleen niet meer voor je geregeld
 
thnx voor de info.

het ligt ook echt niet aan motivatie opkrikken.. het heeft er puur mee te maken, om het te ervaren en misschien via deze weg binnen een maatschappij te komen.

Daarom vroeg ik het mij af. Dus doe alsjeblieft niet of ik niet goed snik ben. Ik weet niet alles van de vliegwereld, daarom ben ik en vele andere wannabees hier om hierover meer te leren.
 
Ben ik t niet helemaal met je eens TOF,
waarom omdat;
1. Je empatisch vermogen wordt ontwikkeld( je kan je inleven tijdens een echte vlucht ipv een simulator op een open dag of tijdens een opleiding) .
2. Je ziet en hoort ipv dat je alleen hoort(op een open dag) waar het er uiteindelijk echt om draait
3.Tips en Tools ontvangen van de officers
4.Je bouwt je CV op door bijv. te zeggen dat je een stage hebt afgerond met 50 vlieguren(op de jumpseat).

1. Alsof die wannabees tijdens de opleiding niet genoeg youtuben en googlen naar cockpitbeelden en landingen. Die gasten weten heus wel dat het er anders aan toe gaat dan alle naaldjes vliegen in een seneca.
2. Ja, wel met je eens inderdaad, maar als je er TIJDENS je opleiding pas achter komt waar het om gaat????.......... a ---> b landen.....b---> a
3. Tips en tools?.....Ik heb werkelijk geen idee wat ik een trainee zou moeten vertellen waar ie wat aan heeft... Hoe je een FMC gebruikt? Ja, daar heeft hij vast wat aan gedurende het vervolg van zijn opleiding.
4. ????50 vlieguren op de jump? Behalve dat je er niet aan moet denken om zolang op een klapbankje te zitten gaat dat natuurlijk ook nog eens lang duren. Ik ben liever een maand eerder klaar met mijn opleiding dan dat ik een maand full-time gratis coco speel.. (rentelast)
 
Als diezelfde technicus de motorkap van je 737 opengooit en fijn gaat sleutelen, kijk je dan ook mee of hij alles goed doet? :grijns:


On topic, was dit meereizen-op-een-lange-afstands-vlucht niet ooit een vereiste voor het Duitse ATPL?

:blabla:

Wacht ff, als je een vliegplan ondertekent, dan accepteer je daarmee toch ook de verantwoordelijkheid voor de staat van het vliegtuig? Dan is het toch niet heel gek om zelf even een walk-around te willen doen of vind je dat nou heel vreemd?

Net als dat je ook het techlog/techbook/AML ETC zelf inkijkt of je uberhaupt wel weg mag en de 'opgeleide technicus' niet per ongeluk een Item over het hoofd heeft gezien wat eigenlijk verloopt en je toch heeft afgetekend? (niet de eerste keer dat we een kistwissel hadden omdat we niet meer terug hadden kunnen komen)

PS: onze turn-arounds zijn ook 25 minuutjes trouwens.....:haha:
 
Laatst bewerkt:
Ik mocht tijdens mn vliegopleiding zelfs een Iberia A321 besturen vanaf FL100 tot cruise level. Maar dat zal wel niemand geloven hier....................

Spain is different!!
 
Terug
Bovenaan