Slaap

floortje

New member
Aangezien er geen medisch forum (meer) is post ik het bericht even hier. Er is al eens het een en ander over geschreven op het forum in 2003 (en dan met name over melatonine), maar ik ben benieuwd naar jullie slaapervaringen.
Hoe is jullie slaapkwaliteit?
Vallen jullie makkelijk in slaap?
Kunnen jullie lekker doorslapen gedurende de slaapperiode?
Zijn jullie uitgerust als jullie wakker worden?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, adviezen en info.

Groeten Floris

PS. Kwam bij het zoeken naar info over slaap ook de volgende site tegen: www.leadusers.nl/sleepquality. Misschien dat zij nog iets leuks kunnen ontwikkelen voor piloten om lekkerder te slapen. :)
 
Tijdens Proceedings slaap ik altijd wel lekker. Vooral dat stukje tussen take-off en landing.

Alleen die andere passagieren kijken altijd zo vreemd als ik daar kwijlend en shakend (je weet wel, net voordat/nadat je in slaap valt, ff zo'n lekkere schok door je lichaam) in m'n uniform zit.

Tijdens hotelovernachting slaap ik over het algemeen wel aardig, en ben ik ook wel uitgerust. Als ik echter thuiskom na 6 dagen rondje Europa, 60 uur on-duty, proceedings niet meegerekend, dan ben ik definitief kapot. Met mij kun je de eerste rustdag bijna niks meer doen. En dat terwijl het allemaal ruimschoots binnen de regelgeving ligt.

Thuis in m'n eigen bed, dat slaapt altijd nog het best.
 
over het algemeen val ik zonder problemen zo in slaap, en dan ben ik na n paar uurtjes wel goed uitgerust. Als er een bom naast mn bed ontploft wordt ik niet wakker, van mijn wekker wel (en van mijn biologische wekker meestal ook wel)

merk wel dat ik minder goed slaap als ik een tijdje niet veel heb gesport, zal wel met teveel energie te maken hebben ofzo denk ik...
 
Melatonine werkt redelijk goed. Je moet het echter niet hier in Nederland kopen want de hoeveelheid is gewoon veel te laag. Dit wordt dan weer aangevuld met allerlei rustgevende kruiden wat je weer duffig maakt, ook als je weer een tijdje wakker bent.
Met melatonine is dit niet het geval als je wakker bent voel je alsof je een goede nachtrust hebt gehad. Het is vooral handig als je door veel tijdzones gaat anders ben je zeer waarschijnlijk moe genoeg.

Mike5

:snore: :snore:
 
Wat gebruik jij dan>>???

Ik heb van de pillen uit NL (je mag het ook geen slaappil noemen, maar een "ik-til-je-over-het-slaapdrempeltje-heen-pil), maar idd werken die niet zo heel super.

Mzzls Steef
 
als je eenmal met middeltjes voor de slaap begint dan is het einde zoek...... sporten, sauna... helpt allemaal om goed te slapen... een duty van 15 uur werkt net zo goed als de zwaarste slaap pil!!
 
liggen=slapen. :D Nou ja, tenzij.....;)

Anyway, jullie gaan me toch niet vertellen dat wij hier als voornamelijk short-haulertjes slaapmiddelen nodig hebben?
 
xwind -


Ben ik gedeeltelijk met je eens. Maar je komt in een periode waarin je meerdere 16 uur duty's draait, en je lichaam indd helemaal kapot is, maar je kop nogsteeds op volle toeren draait waardoor je niet kun pitten.. Heel vervelend. Helemaal vervelend als je een paar 0600 shows hebt, en daarna 3 dagen lang 2300 shows hebt ! (....)

Beste helpt indd een wandeling in de buitenlucht of ff 30 minuten sporten.. Ik probeer zelf van de pillen af te blijven, maar heb meerdere collega's die ze wel gebruiken...

(zware) pillen zat hier te koop in de supermarkt bij de pillenboer.

Zorg echter dat je minimaal een 7 uur periode hebt om te slapen als je ze neemt. Als je eerder je nest uit moet voel je je zwaar duf.

Slaaplekker! :grijns:

FD
 
-kwaliteit: vaak hopeloos, nl veel te kort. Je krijgt 12 block-to-block waarvan minimaal 4 uur verloren gaat aan: 1.5 uur show time, 30 min duty na block-in, 2x30 minuten rijtijd naar/van hotel, uur wakker worden.
We hebben dus nog geen "wind-down", customs, langere rijstijd etc meegerekend.
Het komt regelmatig voor dat ik pas een bed zie na 28 tot 30 uur op te zijn geweest. zes of zeven uur slaap is dus te weinig. langste ononderbroken slaap die ik ooit gehad heb na een zeer zware week vliegen was 26 uur! (vraag me niet hoe de laatste landing daarvoor was)
-soms val ik makkelijk in slaap, soms niet. Ligt veel aan de lawaaiigheid van de hotelkamer, dichtslaan van deuren door andere hotelgasten, hardheid / dikte van het kussen, kamertemperatuur
-doorslapen: als ik zeer moe ben maar in een totaal andere tijd van de dag dan ik gewend was dan word ik soms na 4 uur al wakker en kan niet meer slapen maar ben wel doodsmoe de rest van de dag
-uitgerust? zie vorig antwoord

Dit is longhaul widebody vliegen
 
Ik gebruik het bijna nooit, maar het is gewoon melatonine 5mg (ff google en kopen in de States) i.p.v. de Nederlandse 0,2mg met al die andere troep erin.

Ik sport erg veel dus dat het einde zoek is als je ze gebruikt is onzin. Op sommige tijden is een sportschool of sauna gewoon weg niet open.

Grtz Mike5
 
Glaasje rode wijn voor het slapen gaan of inderdaad melatonine (3mg), krijg je alleen een droge mond van.
Ik moet wel vaak vroeg op. Om een vlucht van 6.45 uit te voeren
ben ik vaak om 4 uur op.
nadeel is dat als ik dan niet hoef te vliegen ik om 22.00 uur in slaap val s'avonds op de bank en om 24.00 wakker geschopt voor het ritueel naar bed gaan en wordt en dan om 6.00 weer klaar wakker.
Maar moe nee eigenlijk niet

VCC
 
Voor meer info: JETLAG auteur: Diana Fairechild
---- 200 tips voor probleemloos vliegen------
ISBN: 90-202-4347-0

Ik heb het boek zelf net uit de bib gehaald......ga de tips binnenkort eens uitproberen.

ZZZZzzzzzz:passed:
 
Probeer elke dag 30 minuten te sporten.. Helpt goed. En erg gezond voor je.. Rondje lopen als je bij je hotel aangekomen bent is ook gezond voor je. (niet van je slaapkamer naar de bar dus, maar een minuutje of 30-45 buiten lopen).


Jo Metro,

Ben je niet vergeten te mailen, maar zit midden in een verhuizing. (blijf in D-town wonen). Ik mail je mn nieuwe adres zodra ik 'r zit.

Ik kom zeker langs in feb (probeer het), maar het is beter om de gegevens naar me te mailen ipv over de post te doen..

Toevallig de 19e in Memphis ?? Give me a call. probeerde je te bellen maar kreeg een fout message.

TTYL.
FD

Slaaplekker ! :grijns:
 
Try dormicum (ofzoiets..) je slaapt als een roos maar doet meer damage aan je lever dan paar maanden stevig doorpilsen als je het vaak gebruikt...

Gewoon 'gezond' leven en sporten doet de truuk. Beter 2 uur normale slaap dan 6 uur van een pilletje, en dat is een medisch advies.

greets
 
Het lijkt erop dat de gemiddelde beroepspiloot niet echt problemen heeft met slaap. Gezien de wisselende werktijden en de invloed van de tijdsverschillen op het bioritme had ik dat eigenlijk wel verwacht. Af en toe een wijntje, een pilletje maar toch vooral even wandelen of sporten is voldoende om goed te slapen.

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal ook eens vaker gaan sporten ;).

Groeten Floris

:snore:
 
Als ik de commotie over het nieuwe roostersysteem van een hele grote Europese maatschappij goed inschat, heeft de gemiddelde piloot juist wel een slaapprobleem.

Het oude rooster schakelde halverwege (op dag 4 van de 6) om van vroege dienst naar late dienst. Dit bleek ook de dag te zijn waarop de meeste fouten werden gemaakt door de crew. Puur en alleen vanwege de omschakeling van voeg (4 uur je bed uit) naar laat (2 uur thuis)

Bij het nieuwe rooster, 5 vroeg, 2 dagen vrij, 5 laat diensten en 4 dagen vrij klagen sommigen dat ze geen 5 dagen achtereen vroeg uit bed kunnen. Anderen zijn er juist wel blij mee, omdat ze na 4 keer vroeg opstaan 'er aan gewend raken' en op dag 5 fit naar hun werk gaan.

Ander voorbeeld is een vlucht die 10 uur 's avonds begint. Ik heb het hier niet eens over long haul. Maar wel de hele nacht doorwerken, tot 10 uur 's ochtends. Nu zijn er dus maatschappijen die voornamelijk dit soort werk doen, dagen achter elkaar. (vracht, charter).

Als dat geen slaapproblemen oplevert bij de gemiddelde mens...
 
Probleem met Melantonine is dat het een hormoon is dat je lichaam zelf aanmaakt. Ga je nu de dagelijks aanbevolen hoeveelheid opschroeven, dan krijgt je lichaam het idee dat de eigen produktie teveel is en neemt af. (Het is ook niet voor niets verboden in enkele landen)
Je zal er niet aan verslaafd raken, maar bij consequent gebruik zal het steeds moeilijker worden om op eigen kracht te kunnen slapen danwel te reageren op jetlag.

Alcohol laat je eerder slapen, de kwaliteit van de genoten rust is echter slechter.

Zelf een jaar plus overnight freight gedaan. Veel gehad aan Mountain dew, citrus drank die stijf stond van de caffeïne. Prima om (tijdelijk) alert te blijven maar indien je nog even voor het einde van een lange vlucht een grote bak koffie achterover slaat, bestaat de kans dat je zo :eek: in je bed ligt.

Als je de slaap niet kan vatten, hopeloos draaiend in bed ligt en de klok tikt maar verder; sta op en ga een half uur iets anders doen. Het verhaaltje van een glas warme melk indien je niet in slaap kan komen heeft hierop betrekking. Het is niet de melk, maar even een half uurtje "iets anders".

Verder lig ik zelf elke avond zelf in mijn eigen bedje, ga slechts door één tijdzone en weer terug. Nooit voor vijf uur op en meestal iets na tienen weer terug. Slaapkwaliteit wordt momenteel bepaald door de twee kleinste in het huis.
 
kebab , je bedoelt ik heb een luizenleven als god in klein-frankrijk , met een koningswens: 1 dochter en 1 zoon, ben of laat uit bed of lig er vroeg in? man it's a tough job but somebody has to do it!! :D

garoeten
 
Terug
Bovenaan