Skywings Flight Training- MPL Cadet BA

Wizz

Rookie
Beste vliegeniers en aspiranten,

Met veel plezier open ik een topic over de relatief nieuwe MPL-Cadet opleiding van Brussels Airlines in samenwerking met Skywings Antwerpen.

Ik heb op het forum al wel hier en daar eens iets gelezen over deze school, maar ik zou me er graag verder in verdiepen en leren uit ervaringen.

Piloten van BA en aspiranten in deze opleiding, meldt u!

Hieronder enkele vragen die ik alvast graag zou beantwoord zien:

- Is Skywings een legitieme school met capabele instructeurs?

- Hoe gaat de COMPASS-test in zijn werk? Komt dit overeen met de tests die je online kan voorbereiden en/of hoe hebben jullie je daarop voorbereid?

- Kan iemand me wat meer info geven over de winterstage in Mutxamel? Hoe lang duurt deze? Welke accommodatie?

- Iemand die meer weet over de pilotenlening van Belfius? Welk afbetalingsplan hanteren ze?

- Ervaringen met BA als werkgever?

- Kansen op een plaats in de cockpit als afgestudeerde 35-plusser?

- Gemiddeld startsalaris als FO? Ik lees op de site van Skywings rond de €60.000/jaar, maar is dit bruto of netto?

Dit zijn los uit de pols een aantal dingen die ik graag zou te weten komen. Als er nog mensen zijn met vragen dan kan je dit topic aangrijpen om ze te stellen!

Alvast bedankt!

WIZZ

- Gemiddeld startsalaris als FO? Ik lees op de site van Skywings rond de €60.000/jaar, maar is dit bruto of netto?
Dit zal bruto zijn. Geadverteerde salarissen zijn haast altijd bruto. Netto hangt altijd af van je persoonlijke situatie, dat kan een werkgever niet weten. Lijkt me ook wat aan de hoge kant te zijn. Vermoedelijk worden hier heel wat extra dingen bijgeteld (per diem, uniform vergoedingen, maaltijdcheques, etc)

Mijn Belfius kantoor heeft me in maart 2025 volgende voorstel gedaan:

50k lening aan 5,75% rentevoet. De maximale termijn bedraagt 7 jaar waarbij tijdens de opleiding de lening loopt als een brugkrediet en je enkel de rente aflost. Na het beëindigen van de opleiding wordt het krediet omgezet in een langetermijnlening. Intussen tijd zijn de rentetarieven gestegen dus zal uiteindelijk iets hoger liggen.

• Leuk
Waarderingen: Wizz
Mijn Belfius kantoor heeft me in maart 2025 volgende voorstel gedaan:

50k lening aan 5,75% rentevoet. De maximale termijn bedraagt 7 jaar waarbij tijdens de opleiding de lening loopt als een brugkrediet en je enkel de rente aflost. Na het beëindigen van de opleiding wordt het krediet omgezet in een langetermijnlening. Intussen tijd zijn de rentetarieven gestegen dus zal uiteindelijk iets hoger liggen.
Bedankt voor de info.
Blijkbaar zijn ze recent gestopt met de pilotenlening bij Belfius. Enkele maanden geleden stond er dat je contact moest opnemen met Belfius hieromtrent, maar nu staat er na een Google-search te lezen dat zulke lening niet bestaat in België.

Dat beperkt de opties dan wel meteen. Bij KBC kreeg ik te horen dat ze de pilotenlening al enkele jaren geleden hadden stopgezet. Bij hen was de enige mogelijkheid een persoonlijke lening aan 8,5% rentevoet. 100k zou beperkt worden op een looptijd van max 10 jaar, eveneens op voorwaarde dat ik inwoon bij mijn ouders en financieel afhankelijk ben van hun, en zij ook borg staan voor de lening.

Dat beperkt de opties dan wel meteen. Bij KBC kreeg ik te horen dat ze de pilotenlening al enkele jaren geleden hadden stopgezet. Bij hen was de enige mogelijkheid een persoonlijke lening aan 8,5% rentevoet. 100k zou beperkt worden op een looptijd van max 10 jaar, eveneens op voorwaarde dat ik inwoon bij mijn ouders en financieel afhankelijk ben van hun, en zij ook borg staan voor de lening.
Dat is exact wat er bij Belfius ook is gebeurd. Enige optie is hun persoonlijke lening. Wat het mij op dit moment onmogelijk maakt om met deze droom aan de slag te gaan. So close, yet so far.

100k, 8,5%, 10 jaar is ongeveer 15.000 per jaar afbetalen.
Spaar je diezelfde 15.000 per jaar (1250 p/m) tegen 3 procent rente, dan heb je over 5 jaar al 80k...

Dat is wel zonder belasting en inflatie gerekend...

Dit is bizar. De borgstelling begrijp ik, maar dat een bank je zou verplichten om bij je ouders te blijven wonen lijkt me juridisch toch niet mogelijk?

Dit is bizar. De borgstelling begrijp ik, maar dat een bank je zou verplichten om bij je ouders te blijven wonen lijkt me juridisch toch niet mogelijk?
Hi Digits,

Die voorwaarde was verbonden aan mijn persoonlijke situatie, waarin ik aangaf mijn baan op te zeggen en bijgevolg geen inkomsten had om enige vorm van vaste lasten te kunnen dekken. Ik begreep vanuit KBC dat de hoofdzetel een dergelijke lening niet zou goedkeuren indien ik enige vorm van vaste lasten had zonder recurrente inkomsten. Dit is de info die ik per mail kreeg toegestuurd:

"De enige mogelijkheid dat dit kan goedgekeurd worden is via de ouders die ook moeten mee tekenen bij de lening als kredietnemers. Dit kan wel alleen als je inwonend bent bij hun en dus ook economisch terug afhankelijk wordt van hun.

Helaas is er geen andere mogelijkheid bij ons om deze lening te nemen. 100 000 euro kan ook maar maximum op 10 jaar geleend worden in de persoonlijke lening.

Als jouw ouders private banking klant zouden worden bij onze bank dan zijn er wel andere mogelijkheden nog die we kunnen bekijken op vlak van de looptijd."

Groeten

Laatst bewerkt:
Denk dat het al bijzonder is dát je een mogelijkheid krijgt om 100k te lenen zonder inkomen. De stevige voorwaarden is dan wel een beetje "take it or leave it".

Wat het mij op dit moment onmogelijk maakt om met deze droom aan de slag te gaan.
Nou, dat vind ik (denk ik) een beetje kort door de bocht.
Als eerst: Wat is je droom? Want ik lees niet dat je piloot wilt worden en wilt vliegen, ik lees dat je de
MPL-Cadet opleiding van Brussels Airlines wilt volgen.

Waarom? Er zijn echt tig betere ( en passendere ) oplossingen. Voorál voor een 35+er.

Nou, dat vind ik (denk ik) een beetje kort door de bocht.
Als eerst: Wat is je droom? Want ik lees niet dat je piloot wilt worden en wilt vliegen, ik lees dat je de
MPL-Cadet opleiding van Brussels Airlines wilt volgen.

Waarom? Er zijn echt tig betere ( en passendere ) oplossingen. Voorál voor een 35+er.
Daar ga ik volledig in mee, ik heb deze zomer mijn beeld van een mogelijk professionele carrière als 35-plusser ook heel hard mogen aanpassen aan de realiteit.

Ik had sinds begin deze zomer contact met Skywings voor meer info over zowel het geïntegreerde ATPL programma als de MPL opleiding van BA.
De MPL stond initieel niet meer op mijn radar omdat die tot vorig jaar een max leeftijd grens had (tot 32 jaar geloof ik).
Ze hadden me aangeraden om zeker eens langs te gaan op Sanicole airshow om te gaan praten met mensen van Brussels Airlines. Daar werd al heel snel duidelijk dat ik als 35 plusser weinig te zoeken heb in een MPL opleiding. Officieel is er inderdaad geen leeftijdsgrens meer, omdat er waarschijnlijk niet gediscrimineerd mag worden op leeftijd, maar in realiteit gaven ze zelf heel sterk aan dat dit programma voorzien is op schoolverlaters en mensen die hun eerste professionele stappen aan het zetten zijn. Voor de rest wel een heel leuke babbel gehad met de head recruiter die me heel veel goeie tips gaf, toegepast op mijn persoonlijke situatie.

Onder het motto niet geschoten is altijd mis heb ik me toch aangemeld voor het MPL programma, en ik kreeg minder dan 24u later (in een weekend) al het bericht dat ze verder gaan met andere kandidaten die meer aan het gewenste profiel voldoen. Ik vermoed dat dit vooral met mijn leeftijd te maken heeft, hoewel dit niet letterlijk in hun e-mail stond (het is dus mijn vermoeden, doe met deze info wat je wil :))

Ik heb ook de selecties voor het geïntegreerde programma bij Skywings meegedaan en goed doorstaan, en kan geen slecht woord zeggen van de school. In het laatste selectie-interview had ik een heel goed, open en eerlijk gesprek over wat de opleiding inhoudt en lieten ze mij zelf beslissen wat ik met de info ging doen. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om niet aan het geïntegreerde programma te beginnen omdat dit voor mezelf en mijn gezin te grote veranderingen zou teweeg brengen. Ze dachten zelfs met me mee om een goed modulair alternatief te vinden, aangezien ze dit zelf niet meer aanbieden.
Weet bijvoorbeeld dat ze recent een tweede basis in Spanje hebben geopend (Ocaña, bij Madrid) en dat quasi ALLE VFR training naar Spanje verhuist, ze zijn daar operationeel van oktober tot maart/april. Dit was voor mij doorslaggevend om het geïntegreerde programma niet te doen, aangezien ik al een PPL heb en geen zin heb om 5-6 maanden van huis weg te zijn voor VFR training die ik grotendeels al heb gedaan. Voor mij persoonlijk past het beter om modulair ATPL-theorie te doen, uren verder op te bouwen en daarna in te pikken op een IR, ME, ME-IR en CPL traject. Maar zoiets maakt iedereen best voor zichzelf uit :)
En ohja, daarna begint het echte werk pas, we zien dan wel wat er professioneel mogelijk zal zijn, daar ga ik nu nog niet voor wakker liggen.

Dat is exact wat er bij Belfius ook is gebeurd. Enige optie is hun persoonlijke lening. Wat het mij op dit moment onmogelijk maakt om met deze droom aan de slag te gaan. So close, yet so far.
Er is nu misschien duidelijkheid over 1 scenario, maar er zijn er meerdere. Blijf je goed informeren, als je meer info wil mag je altijd een bericht sturen!

Inderdaad. Ik ben begonnen als integrated student, doorgegaan -en geslaagd- als modulair student en nu aerobatic en FI vlieger zeggen dat je als 35+ er maar 1 kans hebt. modulair, en hooooogstwaarschijnlijk niet meer op een 73, 74, triple of airbus komt te vliegen. Je overgrote kans -ALS je al aan t werk gaat- zit 'm in prive vliegen. Werkgevers als Nedjets zoeken altijd wat rijpere piloten, Easyjet zoekt de goedkope jonkies.

Ik heb nog maar 25 jaar ervaring, dus say it like it is.

Terug
Bovenaan