sim-uren tijdens PPL-opleiding

Evi84

New member
Hoi allen,

Enkele topics hieronder zag ik in een topic plots iemand die uurtjes op de sim doet/wil doen? tijdens de PPL-opleiding. Superidee eigenlijk, vandaar dat ik hier wat meer informatie kom vragen van de ervaringsdeskundigen onder ons.

Ik hoop in het voorjaar 2014 te starten met de praktijkopleiding PPL. Leuk toch, buiten dat het in belgenlandje vaak slecht weer is en ik me kan voorstellen dat de weercondities vaak te slecht zijn om een les te laten doorgaan - dit in combinatie met vroeg donker etc... dus dat de frequentie van lessen na elkaar niet zo hoog kan liggen vermoedelijk.

Enerzijds financieel gezien, anderzijds wat betreft de benodigde tijd tot het behalen van het papiertje - lijken dus sim-uurtjes tijdens een PPL-opleiding dus zeker geen slecht idee om zo mogelijk de effectieve benodigde praktijkuren in de lucht naar beneden te halen. Maar nu eventjes wat praktische vragen:

* Ik ga bij BAFA vliegen op piper warriors-glass cockpit, de sim van europilotcenter in Deurne, is blijkbaar een Cessna:
"Onze Redbird FMX is de eerste Full-Motion Cessna simulator in de Benelux. Dit toestel is niet alleen geschikt voor instrument training maar ook voor alle visuele oefeningen zoals, steep turns, stalls en spins, crosswind landings etc. Daarnaast is het een fantastische Garmin G1000 avionics trainer. "

Is dit wel aan te raden: piper vs cessna? Geeft dit niet teveel verwarring tijdens de opleiding? Ga je hierdoor geen foute handelingen aanleren?

* Op welk punt van de praktijkopleiding zouden jullie sim-uren het meest aanbevelen? Wanneer heb ik er het meeste baat bij?
- Is dit eerder in het begin van de opleiding al of vooral naar het einde van de opleiding toe?
- Zouden jullie bepaalde tijdstippen eerder aan- afraden? (bv in het begin van de opleiding is het eerder een afrader voor sim-uren etc of net niet...)
- Bij welke onderdelen zou het echt zijn nut hebben?

* Onder welke vorm zijn sim-uren volgens jullie het meest interessant?
- Steeds na een les, die lessen herbeleven op jezelf in de sim
- Onder het 'goedkeurend' oog van een erkende piloot,...
- Op jezelf, gewoon oefenend voor de handigheid, het bochtengevoel,....
- In combinatie met een andere ppl-er in opleiding,...

Dus kortom? Hoe kan je sim-uren het best in je opleiding inpassen en zien jullie het nut ervan in?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Eerlijk gezegd zou ik tijdens ppl helemaal geen simulator aanbevelen. 45uur is al weinig om routine en gevoel voor het vliegtuig te krijgen. Verwacht niet dat je door een paar uur simulator veel geld bespaard op de gehele ppl kosten. Als je dan per se simulator wil vliegen zou ik het rond het eind traject doen om wat basis instrumentvliegen te oefenen. Voor je ppl examen moet je een 180graden turn maken op instrumenten. Zie het meer als een additionele introductie voor je instrument rating dan een kostenbesparing.
 
Evi84,

Ik heb zowet hetzelfde voor als jij.
Mijn PPL training, die na de jaarwisseling op zijn einde loopt, doe ik ook op Piper, maar dan bij Brussels Aviation School in Charleroi.
Ben zelf van het Antwerpse, maar Bafa en EPC vond ik wat duur om eerlijk te zijn.

Tijdens mijn praktische opleiding heb ik toch enkele maanden de sim gehuurd van Europilot Center in Antwerpen.

Ik vond het een meerwaarde om bepaalde zaken te oefenen zodat je er nadien in praktijk veel sneller mee weg bent.
Ook om bij slecht weer je aangeleerde skills wat op niveau te houden en weinig of niets te verliezen.
Al de uren die ik er gedaan heb, tellen niet mee, maar voor mij telde de oefening ipv de urenopbouw. Je kan nooit goed genoeg zijn vind ik.

Het verschil Cessna - Piper vond ik persoonlijk verwaarloosbaar.

Als je nog vragen hebt, laat maar gerust iets weten.
 
Eerlijk gezegd zou ik tijdens ppl helemaal geen simulator aanbevelen.

Bijna helemaal mee eens. Dure uren in een gecertificeerde simulator zijn nergens goed voor. Wel heb ik destijds gemerkt dat het een voordeel is als je al je navigatievluchten "oefent" op de computer thuis. Het is niet echt vliegen (volgens mijn instructeur vliegt zo'n computer als een theorieboek), maar voor navigatievluchten is een oefening boven een photo realistic scenery wel weer handig. Type toestel maakt niet zo veel uit.
 
Eerlijk gezegd zou ik tijdens ppl helemaal geen simulator aanbevelen. 45uur is al weinig om routine en gevoel voor het vliegtuig te krijgen. Verwacht niet dat je door een paar uur simulator veel geld bespaard op de gehele ppl kosten. Als je dan per se simulator wil vliegen zou ik het rond het eind traject doen om wat basis instrumentvliegen te oefenen. Voor je ppl examen moet je een 180graden turn maken op instrumenten. Zie het meer als een additionele introductie voor je instrument rating dan een kostenbesparing.

Zoals in mijn openingspost stond, zou het niet de bedoeling zijn dat deze uren effectief meetellen voor mijn PPL - maar het zou dus eerder te zien zijn als zijnde routine opbouwen, wat instrumentengevoel krijgen, in periodes van te slecht weer je skills onderhouden, waardoor je tijdens de praktijkuren in de lucht, sneller progressie zou kunnen maken?
(een maandabonnement kost bv maar 20 of 25 euro meer dan 1 vlieguur met instructeur van je opleiding)

Maar als ik het goed begrijp zie jij daar het nut niet van en en zouden mijn praktijklessen van PPL weinig tot geen voordeel/snellere progressie hebben door dit idee? Ook mede met het idee dat je vermoedelijk zonder sim, in de winterperiode gaten zult hebben van enkele weken tussen lessen waarbij je niet in het vliegtuig komt etc?
 
Evi84,

Ik heb zowet hetzelfde voor als jij.
Mijn PPL training, die na de jaarwisseling op zijn einde loopt, doe ik ook op Piper, maar dan bij Brussels Aviation School in Charleroi.
Ben zelf van het Antwerpse, maar Bafa en EPC vond ik wat duur om eerlijk te zijn.

Tijdens mijn praktische opleiding heb ik toch enkele maanden de sim gehuurd van Europilot Center in Antwerpen.

Ik vond het een meerwaarde om bepaalde zaken te oefenen zodat je er nadien in praktijk veel sneller mee weg bent.
Ook om bij slecht weer je aangeleerde skills wat op niveau te houden en weinig of niets te verliezen.
Al de uren die ik er gedaan heb, tellen niet mee, maar voor mij telde de oefening ipv de urenopbouw. Je kan nooit goed genoeg zijn vind ik.

Het verschil Cessna - Piper vond ik persoonlijk verwaarloosbaar.

Als je nog vragen hebt, laat maar gerust iets weten.

Hey, leuk dat iemand het idee in praktijk gebracht heeft al. Heb je echt het idee dat je er veel baat bij hebt gehad? Merken instructeurs het verschil bij jou?

Bij welke oefeningen, fases heb jij het meeste baat gehad bij de sim?
Hoe heb je het aangepakt: eerst de praktijkles, daarna oefenen tussen praktijklessen op de sim door, om dit te onderhouden? Of werkte je eerder op voorhand? Leerde je jezelf geen foute dingen aan?
Je zit nu aan het einde van je opleiding blijkbaar - in hoeveel uur ga je ze ongeveer afronden? Hoeveel uur sim heb je er opzitten en hoe waren deze verdeeld?
Nog tips of aanraders?
 
Bijna helemaal mee eens. Dure uren in een gecertificeerde simulator zijn nergens goed voor. Wel heb ik destijds gemerkt dat het een voordeel is als je al je navigatievluchten "oefent" op de computer thuis. Het is niet echt vliegen (volgens mijn instructeur vliegt zo'n computer als een theorieboek), maar voor navigatievluchten is een oefening boven een photo realistic scenery wel weer handig. Type toestel maakt niet zo veel uit.

Dus ook jouw advies is eigenlijk geen sim maar eigenlijk de pc. Hier ben ik eerlijk gezegd niet thuis in (ik heb nooit spelletjes en consoorten gespeeld op de pc en heb enkel een laptop die geschikt is). Bedoel je dan specifiek die vliegsoftware in combi met het pc-toetsenbord of eerder nog met allerlei hulpmiddelen? (Ik heb gelezen dat dat zo ver kan gaan als je zelf wil - maar wat is op dit vlak de aanrader?)
Ik zal eens wat pc-softwaretopics doorlezen. Dankjewel voor de tip!
 
Hey, leuk dat iemand het idee in praktijk gebracht heeft al. Heb je echt het idee dat je er veel baat bij hebt gehad? Merken instructeurs het verschil bij jou?

Bij welke oefeningen, fases heb jij het meeste baat gehad bij de sim?
Hoe heb je het aangepakt: eerst de praktijkles, daarna oefenen tussen praktijklessen op de sim door, om dit te onderhouden? Of werkte je eerder op voorhand? Leerde je jezelf geen foute dingen aan?
Je zit nu aan het einde van je opleiding blijkbaar - in hoeveel uur ga je ze ongeveer afronden? Hoeveel uur sim heb je er opzitten en hoe waren deze verdeeld?
Nog tips of aanraders?

Ik ben er zeker van dat het nuttig was.
In het begin heb ik vooral geoefend op het vliegen van de circuits en het landen. De sim bij EPC is daar echt wel goed voor, je voelt gewoon elke handeling die je doet. Bij ons in EBCI zit je vaak aan 8 tot 10 min voor een circuit, dus elke extra oefening is dan zeker welkom.

Nadat ik iets in real geoefend had, oefende ik het ook altijd nog eens op de sim. Slow flying, steep turns, stall recovery, engine failures, enz. Alleen al dat vond ik een enorm voordeel.
Ik deed niets op voorhand, gewoon om het risico niet te lopen om iets verkeerd aan te leren.

Momenteel zit ik bijna aan 40 uur. Ik denk nog een uur of 15 (vooral omdat ik nog mn theorie moet doen en de lessen zijn pas gedaan in feb en ik vlieg alle maanden min 5 uren).
Heb de uren sim niet geteld, maar ik denk een uur of 20.
 
Ik zal eens wat pc-softwaretopics doorlezen. Dankjewel voor de tip!

Begin bij:
- deze als je simulatorsoftware zoekt
- deze als je echte controls wilt hebben. Voor crosswindlandingen zijn die pedaaltjes essentieel, als je de wind "uit" zet in het programma en puur navigatie oefent zijn ze niet zo belangrijk
- deze als je over een fotorealistische scenery wilt vliegen. Essentieel voor navigatieoefeningen. Reken wel op zo'n vier dagen full-time downloaden. Voor België: hier
 
Terug
Bovenaan