Sim uren loggen

kffz

New member
Ik zit nu in de FRASCA DA 40 / DA 42 sim.

Vroeg me af hoe ik die moet loggen. Uiteraard bij Simulator time, maar ook bij Total Time? SEL/MEL? etc.
 
eerst even checken of de sim deel uit maakt van je officiële syllabus.

En het antwoord geef je zelf al; sim = sim
 
Sim uren kan je alleen maar als STD of Sim tijd loggen, niets anders.

Niet helemaal, je kan een bepaalt percentage van je level D sim uren mee laten tellen voor je totale tijd. Geen zin om het op te zoeken maar als je het wilt weten kijk oven in UK LASORS.
 
Ok beetje gelijk, het telt mee voor brevetafgiftes, maar niet als vliegtijd. :)

JAR-FCL over de eisen voor een ATPL:

JAR–FCL 1.280
Ervaring en toekenning
(Zie JAR-FCL 1.050(a)(3))
(a) Een kandidaat voor een ATPL(A) moet als een bestuurder van vliegtuigen ten minste 1.500 uur vliegtijd hebben voltooid (zie ook JAR-FCL 1.050(a)(3)). Van de 1.500 vlieguren mag hoogstens 100 uur vliegtijd zijn voltooid in FS en FNPT, waarvan een maximum van 25 uur mag zijn voltooid in een FNPT, waaronder begrepen ten minste:
(1)500 uur in meervliegervluchtuitvoeringen op vliegtuigen, typegecertificeerd overeenkomstig de JAR[/EASA-CS]/FAR-25 transportcategorie of de JAR[EASA-CS]/ FAR-23 commutercategorie, of BCAR of AIR 2051;
(2) (i) 500 uur als eerste bestuurder onder supervisie; of
(ii) 250 uur ofwel als eerste bestuurder; ofwel
(iii) 250 uur bestaande uit ten minste 70 uur als eerste bestuurder en de benodigde aanvullende vliegtijd als eerste bestuurder onder supervisie;]
(3) 200 uur tijdens overlandvluchten, waarvan ten minste 100 uur als eerste bestuurder of als [ ][eerste bestuurder] onder [ ]supervisie[ ];
(4) 75 uur instrumentvliegtijd waarvan niet meer dan 30 uur instrumentvliegtijd in een vluchtnabootser mag zijn; en
(5)100 uur nachtvliegen in de hoedanigheid van eerste bestuurder of als tweede bestuurder.


Uit de leaflet van IVW:
In een (gekeurde) full-flight simulator traint een bemanning onder toezicht van een instructeur. De beide bemanningsleden loggen de uren uitsluitend onder het kopje SIM of synthetic
training device. De instructeur logt de uren uitsluitend onder het kopje Instructie.


Wellicht in de UK iets anders?
 
Thanks! Nog een vraag. Je hebt dus:

Student
Commander
Instructor
SIC/P2 Crew
PIC/P1 Crew

Bij een DUAL, die niet gelogt kan worden als SPIC, ben jij toch alleen Student & SIC/P2. En je instructeur is dan Commander, Instructor & PIC/P1. Kan dat bevestigd worden?

En wat is het verschil tussen PIC & Commander? Want sommige vluchten kan ik wel loggen als PIC....
 
Je kunt alleen een SIC hebben, als het om een multi pilot vliegtuig gaat, OF een single pilot vliegtuig dat in multi pilot operations gevlogen wordt.
 
Je zit in Mesa, Arizona?
Je kan beter dit soort vragen stellen aan je instructeur of aan je school.
Wij weten niet in wat voor integrated/modulair opleidings traject je zit.
Bovendien zijn hier volgens mij nog verschillen tussen JAA lidstaten.
 
Ok beetje gelijk, het telt mee voor brevetafgiftes, maar niet als vliegtijd. :)

JAR-FCL over de eisen voor een ATPL:




Uit de leaflet van IVW:



Wellicht in de UK iets anders?


Hallo mensen,

Ik heb de mogelijkheid gekregen van mijn school om elke maand in Level D Sim mijn skills bij te houden. Dit doe ik dan samen met klasgenoot, om zo ook nog als crew te functioneren. PF PNF.

Hoe telt dat dan? Want er is dan waarschijnlijk geen instructeur bij. Ik weet hoe ik die sim moet bedienen.
Als ik het goed begrijp kun je deze niet echt tellen in logboek naar totalen? Hoe werkt dat precies?
 
als je logboek een aparte sectie voor synthetic devices heeft kan je die daaronder zetten. Anders kan je ze in de normale sectie zetten maar mag je de tijd dus niet als TT doortellen. En dan maakt het niet uit of het een FFS of FBS is, zolang het maar een gecertificeerde FNPT is.
 
ik ben geen expert op het gebied maar een FNPT is toch iets heel anders dan een FFS?
uit JAR–FSTD A.005 Terminology:

(a) Flight Simulation Training Device
(FSTD). A training device which is a Full Flight
Simulator (FFS), a Flight Training Device (FTD), a
Flight & Navigation Procedures Trainer (FNPT) , or a
Basic Instrument Training Device (BITD).
 
Ik heb de mogelijkheid gekregen van mijn school om elke maand in Level D Sim mijn skills bij te houden. Dit doe ik dan samen met klasgenoot, om zo ook nog als crew te functioneren. PF PNF.

Ik ben hier een beetje roestig in maar in de VS onder FAA kan je alleen sim uren loggen als je instructie. krijgt van een bevoegde instructeur.
Als is het alleen maar om te oefenen/ skills bij te houden moet er een erkende instructeur bijzitten om te kunnen schrijven.

Het lijkt mij vreemd als dit in Europa-land anders is.
Vraag dit aan iemand bij het sim bedrijf.
 
Ok dank heren voor de antwoorden. Het is mij vrij duidelijk. Ik doe het voornamelijk dus om skills bij te houden, maar had leuk geweest als de uren gewoon meetelde voor TT.
Een instructeur erbij a 160 Eu per uur is niet helemaal een optie zegmaar. Voor dat geld kan ik ook een C172 huren in Litouwen en IFR vliegen.
 
Terug
Bovenaan