Bobo
Active member
Inmiddels ben ik zo'n vijftien uur onderweg met mijn familiarisatie met de Mooney en so far so good. Wat een kist, wat een vermogen en wát een mogelijkheden. Nu nog een IR om daar volop van te mogen genieten, maar dat is een ander verhaal.
Wat ik mij af vraag is het volgende. Shock cooling is een fenomeen waar in je zijn algemeenheid rekening mee moet houden, maar - naar ik begrijp - bij turbomotoren is het iets wat in het bijzonder de aandacht vraagt. Ik ben dus ook voorzichtig in de descent en houd me keurig aan het handboek. Dat is overigens ook een van de uitdagingen van die kist: zakken of vertragen, maar niet zakken én vertragen, maar ook dat is weer een ander verhaal.
Kan ik ongestraft mijn noodlandingen oefenen door in de cruise het vermogen dicht te trekken? Het is iets wat ik graag wat meer oefenen wil, maar ik ben wat terughoudend uit angst voor motorschade ten gevolge van shock cooling. Hoor graag!
Wat ik mij af vraag is het volgende. Shock cooling is een fenomeen waar in je zijn algemeenheid rekening mee moet houden, maar - naar ik begrijp - bij turbomotoren is het iets wat in het bijzonder de aandacht vraagt. Ik ben dus ook voorzichtig in de descent en houd me keurig aan het handboek. Dat is overigens ook een van de uitdagingen van die kist: zakken of vertragen, maar niet zakken én vertragen, maar ook dat is weer een ander verhaal.
Kan ik ongestraft mijn noodlandingen oefenen door in de cruise het vermogen dicht te trekken? Het is iets wat ik graag wat meer oefenen wil, maar ik ben wat terughoudend uit angst voor motorschade ten gevolge van shock cooling. Hoor graag!