Scenarios tijdens prof check

papalima

New member
Ik ben reuze benieuwd naar de scenarios die jullie in de sim krijgen tijdens een prof check.

Eventueel ook met de juiste reactie(s) en motivatie om het probleem op te lossen...
 
Here's a summary of the check I did a few days ago.

Routing Singapore-Colombo alternate Trivandrum

Pre-flight briefing

Discussion of wet runway influence on V1 and actions to be taken if V1 less than Vmcg.
Use of managed approaches
Limitations

Cockpit Preparation

Normal

Engine Start

Hot start Engine 2
  • Monitor then ECAM actions when called for.
  • Decision made to try a manual start
  • Manual start procedure reviewed then carried out

Taxi and Take-off

Normal

Climb

TCAS T/A followed by TCAS RA
Loss of both cabin pressure controllers
  • Decision to level off to sort out the problem
  • Review of manual mode operation
  • Continue climb in manual mode

Cruise

Decompression with structural damage (uncontrollable)
  • O2 Masks on
Emergency Descent to FL 90
  • Decision to return to Singapore
Dual Hydraulic failure at FL 90
  • Emergency declared
  • ECAM actions plus QRH summary
Gravity gear extension
  • ILS Runway 20C
  • Full stop landing

Take-off 2

Engine failure after V1
  • 400 feet ECAM actions
  • Climb to a safe altitude and complete ECAM
  • Decision to return for landing Singapore
  • Decision not to try a relight
  • Single Engine ILS Runway 20C
Go Around
  • Radar vectors for a VOR/DME approach Runway 20C
  • Managed single engine VOR/DME approach Runway 20C
Full stop landing

End of first session

Second session

Take-off

Normal

Climb

Flap locked during retraction (between 0 and 1)
  • ECAM actions
TCAS T/A followed by TCAS R/A
  • QRH checklist Landing with flaps or slats jammed
  • Visual approach
  • Full stop landing
Take off 2

Engine failure after V1
  • ECAM actions
  • Single Engine ILS Runway 20C
Go around
  • Radar vectors for LOC approach Runway 20C
Full stop landing

Take-off 3

Engine fire prior V1
Rejected Take-off
  • ECAM actions
  • Fire not extinguishable
  • Decision to evacuate
Evacuation checklist
End of session

There are specific procedures involved relating to all items in Bold text which would take up several pages so they are not included.

Also not included briefings to cabin crew and passengers, FMGEC programming, Approach briefings and normal checklists for simplicity.

It's a busy 3.5 hours.
 
737 profcheck

1 Volledige powerup checks.

2. Daarna vaak een probleem met het starten van de motor.

3. Low-vis Taxi-out

4. Low-vis t/o met engine failure < V1

5. Low-vis T/O

6. Low-vis approaches met landing en go-around eventueel engine cut tijdens G/A

7. T/O engine fail >v1, gevolgd door n-1 landing

8. non precision app

9. Daarna vaak een stukje LOFT waarbij je allerlei problemen kan krijgen (hydraulic, electrical, flaps etc....)

10. Daarna een stukje training bv dual engine failure gevolgd door een glide-in landing

Moet er wel bij zeggen dat de profchecks in de UK 2 dagen duren, in totaal 8 uur sim. Al het low-vis werk is om Cat3a gecertificeerd te blijven.
 
1e dag in de winter proffcheck (we hebben er 2 per jaar)

Innsbruck training.

T/o met eng fire, immediate relanding via AB
T/o met eng failure, checklist work in de shuttle, dan relanding 26
de special loc/dme east (+ west als je op de Q300 je pc doet) met GA / balked landing
en dit 4 uur lang. Het doel is dat je de shuttles zuiver vliegt en goed mcc werk doet, dan is het wel te doen. Helaas kan je niet alles op auto pilot vliegen.

2e dag is de verplichte proffcheck

eng failure (negative feather) after en before v1
unscheduled prop feather
eng fire
low vis t/o
hydraulic failures
press failures
ils en non precission appr (n-1)
en dan tot slot nog de Head up guidence approaches en t/o

Dat was het meestal wel.
 
A-320 familie profcheck:

-) Briefing/voorbereiding/performance berekenen
-) Effe stresspissen

-) Take off
-) Klimmende bocht links/rechts
-) Aflevelen 3000'
-) Steile bocht over links/rechts
-) Stall/Approach to stall
-) Terug naar het veld
-) 2 Circuitjes, waarvan 1 flapless
-) Landing
-) Shutdown

-) Pissen
-) Debriefing, soms met videotape van simsessie
 
A-320 familie profcheck:

-) Briefing/voorbereiding/performance berekenen
-) Effe stresspissen

-) Take off
-) Klimmende bocht links/rechts
-) Aflevelen 3000'
-) Steile bocht over links/rechts
-) Stall/Approach to stall
-) Terug naar het veld
-) 2 Circuitjes, waarvan 1 flapless
-) Landing
-) Shutdown

-) Pissen
-) Debriefing, soms met videotape van simsessie

ehhh sorry.... dat kan toch geen proffcheck zijn??? (eng failure enz is voorgeschreven in de wet, dus kraam geen onzin uit)


Je bedoelt zeker een proffcheck op MS flight simX :grijns:
 
Terug
Bovenaan